Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Vad gäller för komersiella aktiviter med högt buller och gratis hörselskydd?

  1. #1
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard Vad gäller för komersiella aktiviter med högt buller och gratis hörselskydd?

    Efter att ha varit på flygfesten i dalajärna i helgen så blev jag riktigt förvånad när jag väl kom dit att det inte fanns en låda med hörselskydd (öronoroppar) så långt ögat kunde nå, för det har det gjort på alla flyguppvisningar jag varit på tidigare iaf.
    Hörde ryktesvägen att det gick att köpa dessa för 20:- någon stans men vet ej vart.

    Men vad säger igentligen reglerna för kommersiella grejer med ljudnivåer över en skadlig gräns? Måste inte arrangörerna erbjuda gratis öronorppar då?

    Nu fungerar det ju alldeles ypperligt att stoppa fingrarna i öronen då det bullrade mycket men jag är lite nyfiken vad reglerna igentligen säger
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  2. #2
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Om inte annat så brukar det vara en trevlig gest och ge bort öronproppar.

  3. #3

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard Hörselskydd.

    Det är alltid den besökandes eget ansvar att skydda sin hörsel. Man besöker en fryguppvisning av egen vilja. Dessutom kan man ju inte som arrangör vare sig beordra eller kontrollera att besökarna använder sina hörselskydd. Tyvärr ser man ofta föräldrar med barn på dessa uppvisningar. Pappa och mamma står med fingrarna i öronen men dom glömmer lille Pelle som står bredvid pappa utan några som helst skydd för sin hörsel. Och då ska vi inte förglömma alla hundar som man bara måste släpa med sig i tid och otid.
    Dom hör inte hemma på en flyguppvisning. Barnen däremot, kan tycka att det är toppen med flygplan i alla former. Men, det är alltid föräldrarna som ansvarar för barnens och sin egen hörsel.
    Jag är själv anställd på en förening som arrangerar en årlig musikfestival i Svedala tätort,
    Sommarrock Svedala. Där delar vi ut hörselproppar till barn under tolv år som en god gest men även som en liten spark i ändan på föräldrarna att även dom kan behöva skydda sin hörsel. Ta ansvar för din hörsel i tid, då kan du lyssna på fågelsången i morgon också.
    Tack för att jag fick låna tråden. Ha en riktigt bra dag !
    Kay krut i Svedala

Liknande ämnen

  1. Kluven när det gäller goggles?
    Av The Flyer i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 01:33
  2. Flyger riktigt högt utanför Göteborg :)
    Av Fluf i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-15, 18:50
  3. Vilka klubbar gäller medlemskortet för?
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 07:31
  4. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 11:07
  5. Hur högt flyger ett komersiellt passagerar plan?
    Av Skrotiz i forum Allmänt och Tips
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 19:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •