Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Frekvensval på sändare och video?

  1. #1

    Question Frekvensval på sändare och video?

    Ja, ännu en ny i gemet. Har suttit och funderat ett bra tag vad jag ska ha och det blir väl det som många andra väljer, en Easystar och sen ett FPV-set från electroninca RC. Men, jag har svårt att bestämma mig för vilka frekvenser jag ska satsa på.
    Jag har tyvärr inte hur mycket pengar som helst så det får inte ränna iväg för mycket. Så, jag såg att det mesta i video-väg var något billigare då man använde sig av 2,4Ghz och då blir ajg ju tvungen att satsa på 35Mhz till rc:n. Men, är det bra det?! Är det bättre att köra rc med 2,4Ghz och 1,3Ghz på rc?
    Min tanke är att flyga lite längre sträckor framöver och jag vill inte då behöva köpa nya grejor. Hur ser det ut med räckvidd, möjlighet till att köpa till patchantenn etc.

    Mycket tacksam på några funderingar över min något luddiga fråga!

    /Staffan

  2. #2
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Det går alldeles utmärkt att använda en 35Mhz till rc-länk. Med en bra mottagare flyger du lätt 1.5km om inte mer. FPV-leif i Norge flyger med en dyr 35Mhz mottagare och en antennsladd på drygt 4 meter. Han har uppnått distanser på över 1 mil.

    Hursomhelst så kan du börja med 35Mhz och sen göra som jag att du skaffar en annan frekvensmodul anpassat för FPV (funkar bra till vanligt med), systemet påminner om 2.4Ghz teknik. Jag använder en Futaba FF9:a och kan verkligen rekommendera den då många tillbehör passar direkt på trainerporten typ headtracking.

    Där jag flyger är det inte så många som använder 2.4Ghz RC sändare så jag har inte så stora bekymmer med störningar i videobilden. Men om du tänkt flyga ute på nått modellflygfält där säkert dom flesta flyger med 2.4Ghz radios så kanske man måste tänka om.

    Patch-antenner finns både till 2.4 och 1.2/1.3 fast i stort är väl utbudet mindre på dom lägre frekvenserna.

    //Matte

  3. #3

    Standard

    Tack, jo det var kanske något sådant jag hade tänkt. Det är det där med utlägg och damen hemma, går inte riktigt ihop de två. Hon prioriterar inte alls som jag gör, av någon konstig anledning.

    Hur är det med alla dessa leverantörer, jag ahr beställt lite andra saker till min trädfällningsfirma från USA och det har slutat på ganska saftiga notor efter tullavgift moms och frakt. Jag tänker då på nghobbies och de andra från USA/Canada. Är det ändå lönsamt i förhållande till typ electronica RC eller tyska sidor?

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av staffan_w Visa inlägg
    Tack, jo det var kanske något sådant jag hade tänkt. Det är det där med utlägg och damen hemma, går inte riktigt ihop de två. Hon prioriterar inte alls som jag gör, av någon konstig anledning.

    Hur är det med alla dessa leverantörer, jag ahr beställt lite andra saker till min trädfällningsfirma från USA och det har slutat på ganska saftiga notor efter tullavgift moms och frakt. Jag tänker då på nghobbies och de andra från USA/Canada. Är det ändå lönsamt i förhållande till typ electronica RC eller tyska sidor?
    Endast momsen på dessa prylar eventuell tull är försumbar.

    electronicarc är juste att deala med .. priset blir ungefär dessamma..
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  5. #5

    Standard

    Kände nästan på mig att det slutar ungefär lika i slutändan, då är det bara utbudet som styr då om man nu inte ska över havet och tokbeställa grejor!

Liknande ämnen

  1. Video sändare montering
    Av acessyd i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-11, 12:13
  2. Möjlig Video Sändare 1,2ghz 1500mw
    Av acessyd i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 06:28
  3. Video splitter?
    Av bogieboy i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 16:48
  4. Sändare och mottagare för video?
    Av Ålänning i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-28, 07:40
  5. Pulse XT 40 video
    Av Werner_Molder i forum Metanolmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •