Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Snart ger jag upp

  1. #1
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Angry Snart ger jag upp

    För andra gången i år så totalförstördes den andra av mina 3 kärror
    fenomenet är lika på dom bägge
    Flyger hur bra som helst och så helt plötsligt slutar allt att fungera och så viker dom ner sig och går ner i spenaten jag förstår inte !!!!
    Den här sista var precis provflugen och flög jätte bra
    Kan det vara radio störning?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	miles ef.jpg 
Visningar:	346 
Storlek:	75,2 KB 
Id:	7133  
    att flyga är att leva

  2. #2
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    tycker det låter som att mottagaren går in i Fail safe läge. Vilket kan bero på ett dåligt ack i planet.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  3. #3

    Standard

    2,4 Ghz eller 35 mhz ? äldre version ?
    Kolla alla kablar är OK, inga dolda kabelbrott etc
    Räckviddstest gjord? (35 mhz)
    Acc kontroll
    Antenn kontroll, dvs antenn i radion och mottagare (35 mhz).
    Osv
    //TEAMFJ
    Jörgen & Frédéric
    Segelbogsering - en passion - en upplevelse
    ASG29 skala 1:2
    ASG 29 skala 1:3
    DG1000 skala 1:3,5
    KA 8 b skala 1:2,5
    http://www.scalepilots.com
    http://www.autopartner.se

  4. #4

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 837
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Frånsett diverse olika tänkbara tekniska problem så finns ju till slut också det kanske största "problemet" nämligen vi själva som håller i spakarna...
    M a o - det är inte så att du överskridit resp kärras möjliga flygförmåga så att kärran kanske klippt för dig och du inte hunnit "få tillbaka" den ?
    Om den sista "var precis provflugen" så finns det ju en uppenbar risk att du inte hunnit lära dig kärrans begränsningar.
    Ett vanligt fel idag - när många lattjar med lätta depronkärror och annat lätt elflyg - är att man helt enkelt inspirerats av de låga flyghastigheter som dessa kärror har och flyger alltför långsamt även med större kärror. Jag har sett detta alltför ofta på fältet så möjligheten finns trots allt.... Men visst kan det också vara tekniska problem med din radioutrustning eller med ackarna.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Har du kollat räckvidden ??
    Alla moderna radioapparater ska ha 100m räckvidd med ihopskjuten sändarantenn.
    Har sätt massor av nybörjare (det är oftast såna) som har kommit ut till oss med utrustning som haft dålig räckvidd (detta oavsett märke) pga:

    1. Dåligt laddade accar.
    2. Gamla accar.
    3. Mottagare som behövts trimmas.

    Sen kan det förstås vara pilotfel...
    Viker sig , säger du. När då ? Ett flygplan ska inte vika sig hur som helst.
    Mycket viktigt är att vingarna är raka eller hellre att de har "wash-out" i tipparna. Du har väll kollat med Robart meter eller liknande så inte vingen är skev.
    Har vingen "wash-in" (skev vinge) är det inte konstigt att planet bara viker sig.
    Senast redigerat av jaka den 2009-08-13 klockan 21:38.

  6. #6
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Standard

    Tack för alla svar
    Det som var konstigt var att förra kärran betedde sig likadant den hade en helt ny ack i planet
    Den liksom bara slutade att lyda roder och forsatte raktfram sen gick den ned i spiral
    har inte analyserat eländet något direkt det ligger i bilen och skräpar
    Vinarana och stabbe och fena klarade sig så jag ska bygga en ny kropp nästa v
    har en sista semester kvar då
    att flyga är att leva

  7. #7
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Red face

    Hej Lada008
    Ny acc!?, har du motionerat accen, nya accar behöver laddas/laddas ur ca 2-3 ggr innan första flygningen.
    Jag tror att du fick slut på strömmen....
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  8. #8
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Standard

    Det är säkert så som du säger känns som det mest logiska
    Ska kolla imorgon
    att flyga är att leva

  9. #9

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 837
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Visst kanske acken blir bättre efter några cykler men några underverk brukar sällan inträffa. Du kanske får ut lite högre effekt (=lägre inre resistans). Men du borde ju sett hur mycket som det gick att ladda acken med... Ligger i-laddningen (mAh) nära ackens kapacitet så kan det givetvis vara felet. Men min gissning är att det beror på något annat...
    Har du följt Jaka's råd och testat räckvidden t ex ?
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Standard

    Så länge man inte har 2,4 finns det ju alltid det spåret att gå på för att få frid i sinnet, dock är en gammal radio inte så bra heller.. oavsett frekvens, även om det funkar bra med 35 alltså, påt igen å grotta lite så löser det sig nog..
    btw. byt kristaller.. inte så dyrt.. :-)
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  11. #11

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Kanske du borde skicka in radion för "hälsokontroll" hos serviceverkstad?

    /Bo

  12. #12
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Standard

    Köpt en ny sändare för ett tag sedan dock var det inte den som jag använde vid detta tillfälle
    Förra sändareb var från 2002 så den är väl inte direkt lastgammal den med
    En sak som var gemensamt för de bägge kvaddade modellerna var att dom hade vingservon
    den kärra jag har som inte har vingservon har gått som en klocka sedan 2003
    Om de har någon betydelse vet jag inte
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0296.jpg 
Visningar:	194 
Storlek:	67,4 KB 
Id:	7157  
    att flyga är att leva

  13. #13

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    414
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linköping

    Standard

    Hej,
    Hade en liknande incident, allt bara dog.
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=2

    Men att det skulle hända dej i två av tre kärror verkar ju osannolikt....
    För du använde väl inte samma ack i båda fallen ??
    /A

  14. #14
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Standard

    Nej det var två olika ackar
    att flyga är att leva

  15. #15

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Vad då för accar?

  16. #16
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Standard

    1600 mah Dynomax NiMh i den ena
    den andra var 1800mah Nimh
    att flyga är att leva

  17. #17

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    jag vet inte om det hjälper men Dynomax 2000mAh, hade jag i min raptor den laddade jag å flög, sedan dagen efter så var den kaputt, tog ingen laddning eller gick att ladda ur.

    ca 12mån efter jag köpte den...... sådant som händer
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  18. #18

    Standard

    Är det något mer som är gemesamt mellan kärrorna än sändaren?

    //Patrik

  19. #19
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Standard

    Vingservon har dom gemensamt
    att flyga är att leva

  20. #20

    Standard

    Vad är det för servon?
    Jag hade problem med mina servon som var billiga och troligen inte värst bra kvalité på dem, de ville dö alltin nu och då och så kom de till liv igen. I dessa hade endera lödningarna gett sig eller så var kablarna av... Fick sluta använda dom då jag inte vill riskera mina plan
    Radio: Spektrum DX6i
    Flyger:
    Hirobo Shuttle plus 2
    Great planes Ultra sport 40+
    Seagull Spacewalker II
    Rc Factory Flash
    o lite smått till

Liknande ämnen

  1. Hjälp.... Ger snart upp
    Av jugg i forum FPV Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 19:03
  2. snart dags......
    Av wesse i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 10:21
  3. En tutt snart två
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 10:55
  4. Snart godnatt för dom små
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 15:20
  5. Snart nypremiär med min CG SU-26
    Av TomasE i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 11:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •