Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Snart ger jag upp

  1. #21
    Felixs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    159
    Jobb
    Nätverkstekniker
    Klubb
    Växjö RC-Klubb

    Standard

    Jag har haft ett liknande problem för ett par år sedan. Det visade sig att mottagaren jag använde mig av, en Jeti REX7, hade kända problem med Futabas sändare. Tydligen flera fall där just den kombinationen hade orsakat flera krasher. Jag bytte till en Futabamottagare och vips var problemen borta. Sedan dess höll jag mig till futabamottagare och hade inga problem alls efter det när jag flög på 35 MHz.

    Ett par frågor:

    Är det futabaradion du visade på bild tidigare i tråden som du flyger med?
    Vad är det för märke på mottagarna du har använt?

    Mvh

    // Felix
    ---
    Fredrik 'Felix' Månsson - Växjö RC-Klubb

    Flyger med:
    Pilot RC 30% Extra 260, PA Addiction, AboveAll Sukhoi SU-31, Hyperion Zivko Edge 540T, Futaba T14MZ 2,4 GHz, lite blandat småjox för inomhusflyg

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Menar du att du använt exakt samma vingservon i kärrorna eller att du använt samma typ av vingservon i kärrorna ?
    Den sista kvadden behöver ju inte vara orsakad av samma fel som den första. Du nämnde att kärran var alldeles ny så det är ju rimligt att anta att du inte var influgen på den och att kvadden därmed teoretiskt skulle kunna vara orsakad av någon mindre bra egenskap i kärrans flygegenskaper...
    Hade du flugit den första kärran många gånger - och utan problem ? Vad är det för kärror - fabrikat och modell ? Eftersom denna tråd ligger i Metanol-forumet så förutsätter jag att båda kärrorna var "metanol-kärror".
    Med mera information är det lättare att gissa - även om det bara blir gissningar tyvärr. Det finns ju trots allt kärror som är mindre bra och som få flygare haft framgång med så det är viktigt att ha "alla papper på bordet" när man skall spekulera om vad som orsakat dina problem.
    Hur erfaren är du själv som flygare ?
    Har du ack-vakt i kärrorna ? Inser att jag missuppfattat detta med din ack lite tidigare i tråden - jag trodde det var en LiPo-drivack men inser nu att det var en mottagar-ack av NiMh-typ. Och dom kan definitivt behöva motioneras innan dom ger full kapacitet så mitt tidigare svar får jag nog modifiera en del...
    Hursomhelst - lycka till med flygandet och hoppas att detta löser sig om det är ett tekniskt problem.
    Hälsningar
    Roger

  3. #23
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Standard

    futaba standard
    att flyga är att leva

  4. #24

    Standard

    Med futaba servon borde inte problemet ligga i dom då...
    Kan ju vara att det är acken också som kronglar. Är acken ny tar det en ett par laddningar före den är i full kapacitet, och om den laddas med för mycket ström väldigt ofta (snabbladdas med flera gånger mer än sin kapacitet) så blir den inte heller fulladdat.
    Å så finns ju också det med flygegenskaper på kärran, ifall man gör något som inte kärran klarar av så kan kärran sluta lyda rodren tills den fått upp farten igen.

    Vet du om motor servot ännu fungerade efter att kärran annors slutade lyda dig? (ifall det handlar dom bränsle flyg, annors fartreglaget i el) Ifall motorn ännu gick att sätta full gas/dra av gas så fanns det ännu radiokontakt och ström kvar i acken
    Radio: Spektrum DX6i
    Flyger:
    Hirobo Shuttle plus 2
    Great planes Ultra sport 40+
    Seagull Spacewalker II
    Rc Factory Flash
    o lite smått till

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej lada008,
    Ursäkta mig om det låter påfluget men vill du verkligen ha seriös hjälp med att försöka finna orsaken till dina problem ?
    Jag har själv ställt ett antal (seriösa) frågor till dig där svaret skulle kunna vara till hjälp för att försöka hitta i vart fall tänkbara orsaker - vilket f ö inte är lätt att göra via ett Forum och när man inte själv varit åsyna vittne till problemen. Men mina frågor är fortfarande obesvarade så tyvärr är det svårt att komma vidare för min del.
    Jag hjälper gärna till efter bästa förmåga men om jag "offrar" min tid på andras problem så är ett krav definitivt att man får återkoppling från den som ursprungligen frågar.
    Hälsningar
    Roger

  6. #26
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Standard

    Hej det var inte min meninga tt inte ge återkoppling det er hjälp ber om ursäkt för detta
    Jag tror att jag har hittat problemet det verkar vara acken som är problemet i det här fallet
    en cell verkar ha lämnat in vid närmare koll så det borde väl ha någon in verkan det var väl därför kärran blev livlös i luften
    Det var olika servon och mottagare på de bägge kärrorna som gick i backen
    dock var det futaba standard på bägge sevona
    Tror dessutom att kärran blev något för tung det var ju ett lösvirkesbygge så man kanske har verit för frikostig med förstärkning lim färg osv
    jag håller på att bygga uppe en ny iskrivande stund
    tack för alla svar //Lars
    att flyga är att leva

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ok - hoppas det fungerar bättre fortsättningsvis.
    Hälsningar
    Roger

  8. #28
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Standard

    Tack
    Hälsn Lada
    att flyga är att leva

Liknande ämnen

  1. Hjälp.... Ger snart upp
    Av jugg i forum FPV Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 18:03
  2. snart dags......
    Av wesse i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 09:21
  3. En tutt snart två
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 09:55
  4. Snart godnatt för dom små
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 14:20
  5. Snart nypremiär med min CG SU-26
    Av TomasE i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 10:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •