Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: motorn stannar

  1. #1

    Standard motorn stannar

    Idag när jag var uppe och flög med planet utan att störta, så stannade motorn plötsligt, när planet flög. jag hade nog flugit 5-6 minuter innan det hände första gången, motorn startade igen efter att ha dragit gasreglaget till noll.

    min första tanke var att det måste vara ngn säkerhetpryl när det är lite ström kvar i batteriet, men kan inte läsa mig till någonstans att det är just så.

    batteriet har blivit fulladdat, men har legat ett par dar efter det... laddade dock batteriet ca 20 innan flygturen (vet inte om det blev fulladdat)

    kan det vara ngt annat eller är jag på rätt spår?

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Helt rätt.
    Det är fartreglaget som bryter på grund av för låg spänning i acken. Bara att landa och ladda acken. 5-6 minuter är väl ungefär vad den acken räcker till innan den är slut.

    /Martin

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    82
    Klubb
    Vännäs radioflygar klubb

    Standard

    det kan inte stämma att det är fartreglaget för motorn ska inte kunna starta igen efter det utan att ladda batterierna igen eller är jag helt borta?:P

  4. #4
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Jodå om du drar ner gasen till noll så initierar fartreglaget om och då kan du starta motorn på låg belstning.

  5. #5

    Standard följdfråga

    har en liten annan fråga rörande batteri och laddning då.

    när jag kört så att motorn stänger av, (vilket den antagningsvis gör innan det blir skadligt lite ström i batteriet)

    och sen laddar den med medföljande laddare (inga instruktioner finns) och laddar till det lyser grönt, om jag nu inte flyger nästa gång förren dagen efter, behöver jag ladda på batteriet igen då innan eller?

    när det varit lågt med ström i batteriaet och jag laddat så blinkar det rött, men sen om jag lägger batteriet på laddning för att "fylla" det. då lyser det konstant rött... kan det vara så att laddaren drar ur stömmen ur batteriet?

    och är det skadligt att "fylla" på?

    tack för det förra svaret btw.

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Det är väl detta plan du har? http://www.hobbex.se/p/productmenu,1...t/product.html
    och ett LiPo 1500mAh 11,1V.

    Om du laddar idag och ska flyga i morgon ska du INTE ladda på nytt. LiPo har väldigt låg självurladdning så du kan låta planet ligga en vecka och flyga utan att ladda på nytt.

    Annat är det med de gamla NiMh-batterierna. Använder man sådana som flygbatterier kan de med fördel "toppas" den dag man ska flyga.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    82
    Klubb
    Vännäs radioflygar klubb

    Standard

    batteriet ska inte förlora nå mycket ström bara på ett dygn så om du laddade dagen innan så behöver du inte ladda om nästa dag?(kan ha fel). vad har du för batteri sort?
    Senast redigerat av LAMEandre den 2009-08-14 klockan 16:06.

  8. #8

    Standard

    okey, tack det var precis vad jag ville höra med.

  9. #9
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Man ska aldrig dra ur lipo-ackar till de bryter sådär. Då tappar de snart sin kapacitet. Kör bara 4 minuter nästa gång, landa innan det bryter. Det bästa vore om du köpte en riktig laddare, där du ser hur många mah du får i vid varje laddning. Man ska generellt aldrig dra ur en lipo mer än 80% av sin kapacitet.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #10

    Standard

    Vad jag förstått så kan man flyga tills fartreglaget bryter av och sedan landa (senast då) för fartreglaget skall väl bryta av strömmen när lipo ackens spänning sjunker tillräckligt lågt.
    Eller skall man alltid ändå landa långt tidigare innan det bryts?
    Radio: Spektrum DX6i
    Flyger:
    Hirobo Shuttle plus 2
    Great planes Ultra sport 40+
    Seagull Spacewalker II
    Rc Factory Flash
    o lite smått till

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    82
    Klubb
    Vännäs radioflygar klubb

    Standard

    måste va nått fel på min dator såg inte att johan hadde svarat innan mig

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Anthony Visa inlägg
    Vad jag förstått så kan man flyga tills fartreglaget bryter av och sedan landa (senast då) för fartreglaget skall väl bryta av strömmen när lipo ackens spänning sjunker tillräckligt lågt.
    Eller skall man alltid ändå landa långt tidigare innan det bryts?
    En del (äldre) reglage bryter vid alldeles för låg spänning. Funkade kanske ihop med äldre ackar där spänningen sjönk långsamt vid urladdning.
    Moderna acker håller spänningen uppe in i det sista, och då är det rent skadligt för acken om man kör tills reglaget bryter.
    Moderna reglage kan iofs ha högre, eller inställbar, brytspänning. Men det är fortfarande riskablet.
    Ställ in timern så att du landar när du dragit max ca 80% ur acken. Långt innan reglaget bryter.
    /A

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    En del (äldre) reglage bryter vid alldeles för låg spänning. Funkade kanske ihop med äldre ackar där spänningen sjönk långsamt vid urladdning.
    Moderna acker håller spänningen uppe in i det sista, och då är det rent skadligt för acken om man kör tills reglaget bryter.
    Moderna reglage kan iofs ha högre, eller inställbar, brytspänning. Men det är fortfarande riskablet.
    Ställ in timern så att du landar när du dragit max ca 80% ur acken. Långt innan reglaget bryter.
    /A
    hm, saken är väl den att jag övar en del landning nu och då blir det ett par turer, ska man ändå klocka? räcker det om jag klockar då jag är i luften? eller ska jag klock från det jag sätter i batteriet?

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Det räcker oftast att bara klocka motortiden.
    En del sändare kan ställas in så att klockan stannar när gasen är nerdragen.
    Tyvärr inte min DX7-a.

    Men du får ha lite kolla på hur lång tid du kör motorn och hur många mAh du laddar.
    Anteckna tid och laddning för ett antal flygninngar så bygger du upp lite erfarenhet vad som är lagom tid. Förläng tiden om du bara laddar i lite och vise versa.
    /A

Liknande ämnen

  1. Stjärtrotorn stannar upp
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-09, 12:10
  2. varför stannar motorn?
    Av Flygtoken i forum Bensinmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-13, 02:18
  3. Motorn stannar när flyget vänds upp och ner?
    Av Ålänning i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 22:26
  4. Motorn stannar efter halvgas
    Av Casimir_rc i forum Elektronik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 00:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •