Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fråga om Above All Extra 300 (120 cm)

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    16
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    RC Åland

    Standard Fråga om Above All Extra 300 (120 cm)

    Hej,
    hoppas nån kan svara på lite frågor så jag slipper upprepa samma misstag igen.

    Info om flyget:
    Above All extra 300 120 cm (1,25 kg : 375w @ 38A med nedanstående setup)
    Turnigy AerodriveXp SK series 35-36 910kv
    40A ESC
    Zippy Flightmax 2200 mAh 3S 25C
    APC 13x8
    Hextronic MG-14 servon

    Bakgrund:
    Jag köpte en kraschad Extra 300, allt invändigt hade gått sönder. Alla stag, motorfäste osv så vid reparationen hade jag absolut inget där att utgå ifrån. Fixade brandvägg (med hål för luftflöde) med aluminium motorfäste och stagade upp allt på nytt. Enligt Above All ska CG vara mitt på "röret" i vingarna, exakt där var den innan flygning.

    Händelseförlopp:
    Jag flög den först i för mycket vind för en tid sen, gick dåligt. Igår flög jag först en ack då jag trimmade in, gick sen riktigt fint! Gled otroligt långt! Vid fullt motorpådrag drog den åt vänster, 3/4 gas spikrakt. Sen började jag busa, hamnade i spin som jag redde ut. Nu skulle ju den intelligente ha landat... Men inte jag inte... Fortsatte busa och 15 sek senare hamnade jag i spin igen, denna gång rakt ner i backen. Jag _tror_ att jag gjorde en stall turn men nedfarten inte gick att reda ut...

    Med mina andra flyg är det bara att ge lite höjdroder så drar den ur sig ur spin, men detta är ju "frivilliga" spinar.

    Frågor:
    - Är Above All Extra 300 en modell som lätt hamnar i okontrollerad spin?
    - Är det enklare att hamna i spin om CG är för långt bak (acken KAN ha flyttat på sig, medveten konstruktion som också räddade acken)?
    - Kan en felaktig motorvinkel göra att ett flyg lättare hamnar i spin?
    - Vad är det gör att vissa flyg enklare hamnar i spin?

    Tacksam för svar, kanske jag slipper göra samma misstag vid nästa flygning med denna. Blev förvånadsvärt små skador, lite kärlek, lim, nytt motorfäste, prop och några timmar på byggbordet så är den i luften igen.
    Senast redigerat av machman den 2009-08-14 klockan 12:26.

  2. #2
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    att man har svårigheter att ta sig ur en spinn eller dykning beror på att planet är framtungt.

    Om den skulle varit baktung så skulle den vilja höja nosen hela tiden och vilja går ur spinnen när du slutat ge något utslag.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    16
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L Visa inlägg
    att man har svårigheter att ta sig ur en spinn eller dykning beror på att planet är framtungt.

    Om den skulle varit baktung så skulle den vilja höja nosen hela tiden och vilja går ur spinnen när du slutat ge något utslag.
    Ok, jag hade TP enligt anvisningar från Above All men hade acken fäst så den vid krasch skulle lossna och/eller skuffas längre in i flyget, framåt kunde den inte gå längre än den var.

    Då kan jag stryka den misstanken.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Att en "kärra" (Vilken som helst) går i spinn beror oftast på att den är:
    1. Har för stor vingbelasting (kort sagt den är för tung).
    2. Har tyngdpunkten långt bak (men då är den också väldigt känslig i längdsled).
    3. Vingen är skev!

    1:an och 3.an är det vanligaste orsakerna om planet är stabilt i längdsled.

    Att tyngdpunkten ligger långt fram påverkar inte negativt hur planet tar sig ur en spinn! Snarare är det lättare att ta sig ur en spinn med lite framtungt plan.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    16
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Att en "kärra" (Vilken som helst) går i spinn beror oftast på att den är:
    1. Har för stor vingbelasting (kort sagt den är för tung).
    2. Har tyngdpunkten långt bak (men då är den också väldigt känslig i längdsled).
    3. Vingen är skev!

    1:an och 3.an är det vanligaste orsakerna om planet är stabilt i längdsled.

    Att tyngdpunkten ligger långt fram påverkar inte negativt hur planet tar sig ur en spinn! Snarare är det lättare att ta sig ur en spinn med lite framtungt plan.
    Hej och tack för inlägget!

    1:an är iaf inte orsaken, det är ca 50g högre flygvikt än rekomenderat men med tanke på hur långt flyget gled och vilka lågfartsegenskaper det hade så är inte detta en trolig orsak.

    2:an däremot är som tidigare nämnts en mera trolig orsak. Acken KAN ha glidit längre in i flyget och därmet flyttat TP längre bak, körde ett antal stall turns och snäva loppar innan det hamna i spin första gången. Om TP var på gränsen redan innan så kanske det inte behövs så mycket, tyckte att rekomendationen med TP på vingröret kändes ganska långt bak redan innan... Acken var fäst i längdled med flyget med kardborreband runtom, tyckte det kändes stabilt men vem vet... Ska titta över denna konstruktion.

    3:an, vingarna var inte synbart skeva. Däremot drog flyget som sagt snett vid fullt gaspådrag. Gissar att detta var motorvinkeln, hade ju byggt på högt men vem vet...

    Mest troligt ser jag dock tvåan.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    30
    Jobb
    tjärar kyrktak
    Klubb
    ljusdal flygklubb

    Standard

    en okkrachad extra från aboveal flyger som en dröm finns inge som helst problem med spinn.vi har provat med det mesta på dom modellerna typ stoppat i stora digi kameror o sånt.men aldrig fåttt problem

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    16
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pär Visa inlägg
    en okkrachad extra från aboveal flyger som en dröm finns inge som helst problem med spinn.vi har provat med det mesta på dom modellerna typ stoppat i stora digi kameror o sånt.men aldrig fåttt problem
    Ok, tack! Då vet jag att det var nåt med mitt byggande och/eller pilotfel som stälde till det!

    Var har du TP/CG? Har du provat med olika?

  8. #8

    Standard

    Kanske samma som med min Pilatus Porter PC-6? Enligt bygganvisningen skulle motorn
    luta 0 grader åt höger, den hamnade i spin hela tiden tvärt jag rörde sidorodret. Sen
    ändrade jag motorn till 2 grader åt höger och den har flugit som en dröm sen dess.
    Har du rätt vinkel på motorn? Vad skall den vara? Antal grader åt höger och antal
    grader ner? Original = vad?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    30
    Jobb
    tjärar kyrktak
    Klubb
    ljusdal flygklubb

    Standard

    försök lägga tp på vingröret sen kan du exprimentera själv tills du får det att flyga som du vill.planet i sig är sjukt stadigt när allt är som det ska sen om motorn sitter lite snett eller inte spelar ingen roll

Liknande ämnen

  1. DX8 fråga
    Av kronblom i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 08:47
  2. En fråga!
    Av pilotkalle i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 00:17
  3. El Fråga
    Av i60r i forum Elmodeller
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-05-22, 13:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •