Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Vad heter modellen (gammal F3A maskin)?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard Vad heter modellen (gammal F3A maskin)?

    Hej,

    Nån som vet lite om modellen på bilden? (klicka på bifogade miniatyrbilden längs ned så syns flygplanet hysat tydligt)

    Det är en konstflygningsmaskin (F3A) från 1970-talet, cirka 1971-1972 nåt sånt. Flygplanet är midje-vingad.
    Bilden kan vara från VM F3A 1971 i USA (Doylestown, Pennsylvania), bilden kommer från en bok tryckt 1972.

    Har för mig den kallades "Bumlingen".

    Nån som kan säkert vad modellen heter?
    Vad hette konstruktören? (flygaren på bilden troligen samma person)
    Fanns det nån ritning?
    Var den inte beskriven i nån årgång i bokserien "Teknik om hobby" av Jan Jangö? (för mig jag sett nån på biblioteken för länge sen med en bild på denna flygmaskin)

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bumlingen.jpg 
Visningar:	762 
Storlek:	59,4 KB 
Id:	7143  
    Senast redigerat av bem den 2009-08-14 klockan 13:31.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Fick svar i ett annat forum på RC Universe (Classic Pattern Flying):

    Planet heter Bumling.
    Pilot Göran Ridderström.
    Motor HP 61.
    Radio EK-logictrol.
    Placering vid VM F3A 1971 med Bumling blev plats 22 (bäste svensk) av 60 deltagare. Resultatlista bifogas som PDF.

    Vore kul med mer fakta om planet. Spännvidd, om den hade infällbara ställ, byggmaterial (helbalsa, glafiberkropp, cellplastvinger osv). Och framför allt fler bilder och skiss el om ritning finns.

    /Bo
    Bifogade filer Bifogade filer

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    En bättre bild på Bumling.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bumling_vy_ovan-sida.jpg 
Visningar:	692 
Storlek:	77,4 KB 
Id:	7145  

  4. #4

    Standard Bumling

    Hej Bo
    Av en slump råkade jag se dina frågor när jag tittade igenom forumet.
    Det är en Bumling på bilderna.
    Konstruktör var Christer Gillgren, som tyvärr lämnade oss alldeles för tidigt för några år sedan. Han gjorde ett flertal F3A maskiner varav Bumlingen är nog den som man kände igen bäst. Själv flög och tävlade han med en gul bumling och jag hade (och har) den vita, som du har på bilderna. Den finns fortfarande kvar i det skick den var efter VM i USA och Italien.
    Är du intresserad av måttuppgifter, bilder mm kan jag hjälpa dig, men inte förrän om en månad då jag är tillbaks. Du får gärna komma och kolla själv om du vill det och är i Stockholmstrakten.
    /Göran Ridderström

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej Göran!

    Det här var guld värt!
    Om du har några bilder digitalt så maila mig gärna ( boem @ algonet.se - dra ihop mailadressen) några till att börja med när du har tid. Har du skiss eller rentav ritning kvar är jag intresserad av detta också. Att försöka bygga en igen från bilder kan annars bli svårt. Kan även tänka mig ett besök hos dig så jag får spana in din Bumling i verkligheten (vore kul att se en såpass gammal F3A maskin). Själv höll jag på med F3A på 1970 talets mitt och några år framöver, tävlade lite med blandat resultat med Mach 1 och Curare, så jag var lite efter din storhetstid tror jag. Kanske du var med på SM F3A i början 1970-talet i Karlskoga? Det var den första modellflygtävlingen jag var och tittade på och då var jag väl en 12-13 år och det var då jag fick blodad tand. Benny Kjellgren vann kommer jag ihåg (tror det var 1974).
    Vet inte riktigt varför men jag jag tycker flygplan från den eran 1970-talet står sig bra även idag både utseendemässigt och flygmässigt. Det var väl inte direkt bättre förr men det fanns mycket som var bra även 30-40 år bakåt i tiden. Radiostyrningarna var väl kanske inte så jättepålitliga men men.
    PM:ar dig.

    Tack för svar!

    Mvh
    Bo

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    20
    Jobb
    Volvo
    Klubb
    Östhammars MFK

    Standard Bumling!

    Hej Bo,
    Fick du veta nåt om denna maskin? jag är också lite sugen på att konstruera en look a like.
    Hur stor spännvidd hade maskinen och hade den infällbara ställ? Den gula hade väl HP61 och Micronic radio.

    Mvh
    Pelle
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bumbumgul.jpg 
Visningar:	294 
Storlek:	49,2 KB 
Id:	45995  

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om inte minnet sviker mig så delade Christer Gillgren och pylon-mästaren Göran Karlsson bygglokal vid nåt tillfälle så möjligen kan det finnas info att hämta även ifrån Göran K. Vet inte om han läser detta forum men rimligen finns det nån i hans närhet som i så fall kan förmedla kontakten.
    Roger

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    4
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb

    Standard

    Hej,
    Insperationsilder från flygmeeting i Insjön 1970 (eller 1971?).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bumling a.jpg 
Visningar:	253 
Storlek:	42,3 KB 
Id:	46027Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bumling b.jpg 
Visningar:	217 
Storlek:	43,8 KB 
Id:	46028Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bumling c.jpg 
Visningar:	234 
Storlek:	41,9 KB 
Id:	46029


    /ola

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    20
    Jobb
    Volvo
    Klubb
    Östhammars MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Om inte minnet sviker mig så delade Christer Gillgren och pylon-mästaren Göran Karlsson bygglokal vid nåt tillfälle så möjligen kan det finnas info att hämta även ifrån Göran K. Vet inte om han läser detta forum men rimligen finns det nån i hans närhet som i så fall kan förmedla kontakten.
    Roger
    Jo Göran känner jag till, min far var kompis med honom på 60 talets mitt och jag tror att Göran hade redan lokalen då på den tiden.

    Bo tror du att man kan beställa den från Essen air det är väl 35-40 år sedan dom upphörde tror jag men det borde ligga nån byggsats på någon vind, garderob, hobbyrum.

    Med vänlig hälsning
    Pelle

Liknande ämnen

  1. Vad heter kontakten?
    Av Itchi42 i forum Batterier och Laddare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-09, 18:48
  2. vad heter servokontakterna?
    Av kamelkungen i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-23, 20:18
  3. bra 3d maskin? / autopartners yak 55 50e
    Av K-dala Anders i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 10:20
  4. Gammal F3A-modell som heter flipper
    Av Fot i forum Allmänt om flyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-25, 23:27
  5. F3A Maskin
    Av peiter i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 00:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •