Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Skymaster Vs Jetlegend Jas 39 Gripen

  1. #1
    mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Question Skymaster Vs Jetlegend Jas 39 Gripen

    Suck nu börjar det bli jobbigt, skulle helst vilja ha en modell med 1600-1800mm mellan spettsarna men nu har en viss Backfire flygare rört om i skallen på mig har fastnat för en 39a Gripen. spännvid ca 1350mm
    Jetlegend har en och Skymaster har en, någon som vet mer om dessa modeller eller skall man släppa dessa helt? Hoppas någon kan tipsa mig /Mulder
    Senast redigerat av mulder den 2009-08-16 klockan 18:28.
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  2. #2
    Mange Lundins avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    ENGELHOLMS MFK, ÅHUS MFK

    Standard

    Tjenare Mulder.
    Blev nyfiken varför dom tydligen skulle vara lite känsliga framförallt vid start så
    jag kollade lite på RCU och läste att huvudställen sitter för långt bak(skala) för att
    modellen skall rotera på ett lätt o bra sätt. Kunde inte läsa nått om det är fixat
    på dom senaste modellerna. Vingprofilfel fick jag inte fram nått om tyvärr.

    Airworld har också en Gripen som är större, kolla på deras hemsida.
    Senast redigerat av Mange Lundin den 2009-08-16 klockan 00:03.
    Mange

    Jet-Skåne

  3. #3
    Niclass avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    25
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    Hej Mulder
    Blev det ingen Composite Flash.

  4. #4
    mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Niclas Visa inlägg
    Hej Mulder
    Blev det ingen Composite Flash.
    Nja jag börjar bli snål, jag har inte släppt Flashen ännu. /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  5. #5
    Cometens avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Inlägg
    82
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Hej Mulder Här är en sida med extrapris på JAS och andra Jets
    MVH Nisse
    www.jetsrc.com

  6. #6
    Mange Lundins avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    ENGELHOLMS MFK, ÅHUS MFK

    Standard

    Nå, Mulder.
    Hur går det med dina flygplansinköp, fortfarande beslutsångest eller??
    När det gäller hur 39án beter sig vid start så finns en bra förklaring på
    svensktmodellflygs jetforum skrivet av Tomas Lejon, tror jag han heter.
    Kolla det så förstår man bättre.
    Mange

    Jet-Skåne

  7. #7
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Wink Jet till salu

    Hej Mulder..

    Titta på jet swedens hemsida. Köp och sälj..der finns en del intressanta modeller till salu...bl.a. mina!
    '
    mvh
    Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  8. #8
    jobexs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    147
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    Hej Mulder

    Har det blivit något inköp ännu, eller har du bara glömt att berätta...

    Själv har jag börjat montera LITE på L39 nu, motor är inköpt och nästan alla servon, så nästa säsong skall den flyga.
    Mvh Johan B

  9. #9
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jobex Visa inlägg
    Hej Mulder

    Har det blivit något inköp ännu, eller har du bara glömt att berätta...

    Själv har jag börjat montera LITE på L39 nu, motor är inköpt och nästan alla servon, så nästa säsong skall den flyga.
    Jobex!
    Bilder!!! Byggtråd!!!

    /Jocke
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  10. #10
    jobexs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    147
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rosso Visa inlägg
    Jobex!
    Bilder!!! Byggtråd!!!

    /Jocke

    Det var ju dumt att jag skrev att jag påbörjat ett bygge, nu måste jag ju ha kameran med mig i hobbyrummet också...

    Skall se vad jag kan göra, men jag är kass på att komma ihåg det där med kamera, börjar snart bygga på allvar när bensinkärran är klar, så får vi se vad det kan bli.
    Mvh Johan B

  11. #11

    Reg.datum
    May 2009
    Inlägg
    4
    Jobb
    Resande i aluminiumrör i gulfen
    Klubb
    ÅhusMFK/Qatar Sientific Club

    Standard T/O problem med Gripen.

    Mulder, kan du inte lösa Gripens rotations problem med att öka canardens utslag i själva starten? Kanske även då koppla gyro till höjdfunktionen så att den fortvarande blir stabil.
    Med alla mixfunktioner och gyro som finns idag kan man lura många flygplan att flyga!!

    MVH/ HC

  12. #12
    RCFF - Administratör Jakobs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 873
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HCG Visa inlägg
    Mulder, kan du inte lösa Gripens rotations problem med att öka canardens utslag i själva starten? Kanske även då koppla gyro till höjdfunktionen så att den fortvarande blir stabil.
    Med alla mixfunktioner och gyro som finns idag kan man lura många flygplan att flyga!!

    MVH/ HC
    Hej!

    Tror det är enklare att flytta fram huvudstället ngt samt lite högre noshjulsben så ska problemet vara löst.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  13. #13
    Mange Lundins avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    ENGELHOLMS MFK, ÅHUS MFK

    Standard

    Håller med Jakob, ivarjefall med noshjulbenet. Flytta huvudställen blir nog lite
    mycket jobb ändå. Att laborera med gyro med ett plan med canard kan nog
    vara spännande, positivt menat. Har ni inte sett på killen från staterna, tror
    deras sida heter rcpower.com. Dom labbar mycket med gyro med fantastiska resultat.
    Mange

    Jet-Skåne

  14. #14
    Mange Lundins avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    ENGELHOLMS MFK, ÅHUS MFK

    Standard

    Rättelse av hemsida till RCPowers.
    www.rcpowers.com ska det vara, mycket nöje.......
    Mange

    Jet-Skåne

  15. #15

    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    95
    Jobb
    mångsysslare
    Klubb
    Valbo flygklubb

    Standard

    Jag har hört nåt om att använda canarden som höjdroder och elevons som skevroder.
    Borde kunna hjälpa till att lyfta nosen i starten. (Det var Einar J jag tjuvlyssnade på!)
    Jonas

  16. #16
    mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Problemet är väl att den är förlik fullskalan, står man i banänden på F17 och kollar starterna på 25meter avstånd så ser man att det mesta som kan röra sig gör det.
    /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  17. #17
    marell01s avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    834
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mange Lundin Visa inlägg
    Håller med Jakob, ivarjefall med noshjulbenet. Flytta huvudställen blir nog lite
    mycket jobb ändå. Att laborera med gyro med ett plan med canard kan nog
    vara spännande, positivt menat. Har ni inte sett på killen från staterna, tror
    deras sida heter rcpower.com. Dom labbar mycket med gyro med fantastiska resultat.
    Förstår faktiskt inte erat problem o tanka. Ni behöver inte flytta landställsben eller ställa kärran i en onaturlig vinkel.
    Se till att canarden har possitiv ALFA-vinkel under start så roterar kärran fint.
    En i klubben hade en (den kinesiska) tom förra året då den tragiskt försvann.

    Innan ni säger att jag har fel, kolla mitt yrke
    Mvh
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  18. #18
    RCFF - Administratör Jakobs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 873
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Självklart hjälper det en del med positiv anfallsvinkel på canarden vid start. Men faktum kvarstår att många haft problem med rotation vid start. (Först händer ingenting vid stort höjdroderutslag sen plötsligt stiger planet nästan lodrätt. Gäller även Rafalen. Denna typ av flygplan är baktunga i fullskala. I modell är tyngdpunkten längre fram därav problemen. Det var därför jag rekommenderade att flytta huvudställen lite längre fram för att motverka detta samt lite längre noshjulsben. Det är ett botemedel som visat sig fungera.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  19. #19

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    159
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Weight on wheels dual rate? Så länge noshjulet har vikt på sig så har canarden mer utslag. Borde bli skalalikt också. Dock så kanske det krävs nån pwm-kontroller med tillhörande mjukvara? Har inte sett nå liknanade iaf.
    JET-POWER

  20. #20
    mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Nu är jag inte med i matchen, vad är en pwm-kontroller och hur funkar det? /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

Liknande ämnen

  1. Jetlegend L39
    Av jobex i forum Byggdagboken
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 21:31
  2. Jetlegend
    Av Denke i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 16:36
  3. Skymaster Mig 29 OVT Thrust vectoring
    Av mulder i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 16:02
  4. Jetlegend F-18
    Av CNI i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-22, 00:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •