Reklam

Resultat 1 till 15 av 15

mne: Problem att f en OSFS70S att g bra p Tomgng

Standard Problem att f en OSFS70S att g bra p Tomgng

Jag vnder mig till er fr att f rd ang min motor. Det r en OSFS70 Surpass som jag fick med vid ett kp av plan. Grejen r den att motorn gr fint p hela registret samt p tomgng i ca 1min sen hnder ngot motorn hostar och brjar tveka och tillslut s dr den. Jag har nlat om bgge nlarna i alla mjliga lgen det verkar inte vara det. Har ven provat med ny tank ( den sitter ca 5-10mm under frgasarens centrum) Jag har justerat ventilerna, bytt till ett nytt OS F stift.

Jag kr den p Rapicon 10% nitro. Vad gra? brjar f idetorka.

Mvh Tobias

mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp krver inget hederligt arbete lngre.
    Klubb
    Olofstrms & hus Mfk JET-SKNE

Standard

Hur str propp har du? kanske s att motorn blir fr varm eller om du har fr sm lufthl i kpan el dyl? /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

JET SKNE

Standard

hej, frst hade jag en 12x6 men sen provade jag ven med en 13x6, kpan sitter inte p fr tillfllet. Det r ju en ldre motor som troligen krts p soppa med ricin olja. Kan det vara avlagringar? r det ngon ide att plocka isr motorn? Kan ven tillgga att det r bra komp den gr kanon fint p hela registret fr vrigt.

Det knns som den surar ner sig, men det r konstigt eftersom tanken sitter ca 10mm under frgasaren. Det borde vara tvrtom att den gr snlt eftersom trycket i tanken minskar nr man krt en stund p tomgng.

Det konstiga r att den gr fint p lga varv efter att jag krt full trottel i ca en minut sen r det precis som det hnder ngot den brjar tveka ock stannar. Jag blir inte klok p vad det kan vara

Mvh Tobias

Standard

Tankens CENTRUM som sitter 10mm under frgasarens centrum? r centrum som gller.

Fr fet p lgvarvsskruven?

Provat utan tercirk frn dmp till tank?

Rtt oljemngd?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Jag har provat med extern tank som jag satt c-c med frgasaren. Har nlat alla mjliga scenarios bde i tron att den gr fett samt snlt. Tror det r mellan 15-18% olja i Rapicon flygbrnsle. Jag har ytterliggare en FS70Surpass tv och en saito FA72 som gr kanon fint p samma brnsle.

Fler ideer?

Standard

testat lite mer, det verkar nstan som den drar tjuvluft ngonstans. Nlarna ser dock fina ut allt verkar ttt.

Standard

O-ringen vid hgvarvsnlen kanske? Dom murknar ju.

Brukar stta 5mm slangstumpar som slangklmmor p slangarna, vissa slangar blir ju lite glappa.

Tjuvar luft lter som en trolig grej.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Tycker den vandrar lite p tomgng fr att sedan d. Var kan man kpa o-ringar+

mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp krver inget hederligt arbete lngre.
    Klubb
    Olofstrms & hus Mfk JET-SKNE

Standard

modellcraft i Malm /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

JET SKNE

Standard

Ok tack, fr brja med det s fr vi se. terkommer.

Mvh Tobias

Benpas avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    101
    Jobb
    IT Prffs, Snilleblixten spekulerar
    Klubb
    Anrs flygflt, Tanumshede/Grebbestad.

Standard

Det kan vara s att du rkat ut fr samma dilemma som jag rkade ut fr med min SC 91 FS.
    Den puttrade p och fungerade felfritt nr man gasade, men p tomgng var den helt omjlig, ena stunden gick den ok, fr att sedan tvrd mm. Den gick precis som din fint p tomgng i ca 1 min, fr att sedan sakta tappa varvet och d.

P min var det ett liiiiiiiitet hl i toppen som stllde till det, avskrapat gods dr gldstiftet sitter.

S kolla noga om det "slar" ngonstans, man upptcker det enkelt ibland, men du kan behva kolla igenom hela motorn efter lckor.
    Senast redigerat av Benpa den 2009-08-16 klockan 22:06.
    // Benny Plsson
    min youtube kanal: www.youtube.com/mrbenpa

/Multiplex Funjet Ultra/Cularis/Blizzard/Funcub/ Flygande Vingar/ Futaba 7c FASST/ Frsky Taranis Plus SE/RacerrrDrnare blabla.......

Standard

Nu har jag haft isr hela motorn och gjort rent den. Hittar inga lckor.
    Provad lite till idag och den kar ngot i varv fr att sedan brja hosta och d. Kan det verkligen vara tjuvluft problem?

tobias

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 028
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Din beskrivning tyder p att den gr fr rikt p tomgng. Om den efter ett litet tag gr allt smre fr att till slut stanna bygger den p med brnsle och stannar fr att den r sur. D mste tomgngsnlen skruvas in - eller motorn f mer luft p tomgng. (D stmmer inte teorin om otta O-ringar).
    Kolla grna in min beskrivning p hur man enkelt stller in en motor.

Kontrollera ocks fljande:
    1. Att O-ringarna i hgfarts- och lgfartsnlarna r hela (ev. tjuvluft)
    2. Att inte sttstngen trycker frgasarcylindern i sidled. (Mycket viktigt! Ls min text p lnken om fjdern som hller frgasarcylindern tryckt mot styrskruven)
    Jobba metodiskt. Ett bra utgngsvrde kan vara tv varv p bgge nlarna - stll in hgfartsnlen s att motorn varvar max - dra ner till frhjd tomgng - lt gldstrmmen vara till hela tiden - skruva frsiktigt in lgfartsnlen tills motorvarvet kar. Skruvar du in fr mycket stannar motorn. ppna i s fall tomgngsnlen 1/4 varv t gngen och starta motorn igen. Prova ocks att motorn svarar p gaspdrag utan att stanna. Prova ocks att lta den g en minut p tomgng - varvtalet fr inte ndra sig. Sjunker varvtalet sakta och motorn brjar "takta" kan det tyda p att den brjar sura ner sig igen. Skruva d in tomgngsnlen lite, lite grand t gngen tills du har en bra och stabil tomgng och en bra respons p gaspdrag.

Lycka till!

Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Standard

PROBLEMET R LST tack vare Oves inlgg ovan. Nr jag lste om trotteltrumman frstd jag direkt att den mste vara det. Plockade ur motorn och satte den i bnk Sg till att inte trottel stngen pverkade trumman. Startade motorn och nlade enligt Oves princip ovan, krde nstan en hel tank p lg och stabil tomgng sedan

Tackar s mycket fr alla ideer och tipps.

Mvh Tobias

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 028
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb