Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

mne: Problem att f en OSFS70S att g bra p Tomgng

  1. #1

    Standard Problem att f en OSFS70S att g bra p Tomgng

    Jag vnder mig till er fr att f rd ang min motor. Det r en OSFS70 Surpass som jag fick med vid ett kp av plan. Grejen r den att motorn gr fint p hela registret samt p tomgng i ca 1min sen hnder ngot motorn hostar och brjar tveka och tillslut s dr den. Jag har nlat om bgge nlarna i alla mjliga lgen det verkar inte vara det. Har ven provat med ny tank ( den sitter ca 5-10mm under frgasarens centrum) Jag har justerat ventilerna, bytt till ett nytt OS F stift.

    Jag kr den p Rapicon 10% nitro. Vad gra? brjar f idetorka.

    Mvh Tobias

  2. #2
    mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp krver inget hederligt arbete lngre.
    Klubb
    Olofstrms & hus Mfk JET-SKNE

    Standard

    Hur str propp har du? kanske s att motorn blir fr varm eller om du har fr sm lufthl i kpan el dyl? /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKNE

  3. #3

    Standard

    hej, frst hade jag en 12x6 men sen provade jag ven med en 13x6, kpan sitter inte p fr tillfllet. Det r ju en ldre motor som troligen krts p soppa med ricin olja. Kan det vara avlagringar? r det ngon ide att plocka isr motorn? Kan ven tillgga att det r bra komp den gr kanon fint p hela registret fr vrigt.

    Det knns som den surar ner sig, men det r konstigt eftersom tanken sitter ca 10mm under frgasaren. Det borde vara tvrtom att den gr snlt eftersom trycket i tanken minskar nr man krt en stund p tomgng.

    Det konstiga r att den gr fint p lga varv efter att jag krt full trottel i ca en minut sen r det precis som det hnder ngot den brjar tveka ock stannar. Jag blir inte klok p vad det kan vara

    Mvh Tobias

  4. #4

    Standard

    Tankens CENTRUM som sitter 10mm under frgasarens centrum? r centrum som gller.

    Fr fet p lgvarvsskruven?

    Provat utan tercirk frn dmp till tank?

    Rtt oljemngd?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Jag har provat med extern tank som jag satt c-c med frgasaren. Har nlat alla mjliga scenarios bde i tron att den gr fett samt snlt. Tror det r mellan 15-18% olja i Rapicon flygbrnsle. Jag har ytterliggare en FS70Surpass tv och en saito FA72 som gr kanon fint p samma brnsle.

    Fler ideer?

  6. #6

    Standard

    testat lite mer, det verkar nstan som den drar tjuvluft ngonstans. Nlarna ser dock fina ut allt verkar ttt.

  7. #7

    Standard

    O-ringen vid hgvarvsnlen kanske? Dom murknar ju.

    Brukar stta 5mm slangstumpar som slangklmmor p slangarna, vissa slangar blir ju lite glappa.

    Tjuvar luft lter som en trolig grej.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Tycker den vandrar lite p tomgng fr att sedan d. Var kan man kpa o-ringar+

  9. #9
    mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp krver inget hederligt arbete lngre.
    Klubb
    Olofstrms & hus Mfk JET-SKNE

    Standard

    modellcraft i Malm /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKNE

  10. #10

    Standard

    Ok tack, fr brja med det s fr vi se. terkommer.

    Mvh Tobias

  11. #11
    Benpas avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    101
    Jobb
    IT Prffs, Snilleblixten spekulerar
    Klubb
    Anrs flygflt, Tanumshede/Grebbestad.

    Standard

    Det kan vara s att du rkat ut fr samma dilemma som jag rkade ut fr med min SC 91 FS.
    Den puttrade p och fungerade felfritt nr man gasade, men p tomgng var den helt omjlig, ena stunden gick den ok, fr att sedan tvrd mm. Den gick precis som din fint p tomgng i ca 1 min, fr att sedan sakta tappa varvet och d.

    P min var det ett liiiiiiiitet hl i toppen som stllde till det, avskrapat gods dr gldstiftet sitter.

    S kolla noga om det "slar" ngonstans, man upptcker det enkelt ibland, men du kan behva kolla igenom hela motorn efter lckor.
    Senast redigerat av Benpa den 2009-08-16 klockan 22:06.
    // Benny Plsson
    min youtube kanal: www.youtube.com/mrbenpa

    /Multiplex Funjet Ultra/Cularis/Blizzard/Funcub/ Flygande Vingar/ Futaba 7c FASST/ Frsky Taranis Plus SE/RacerrrDrnare blabla.......

  12. #12

    Standard

    Nu har jag haft isr hela motorn och gjort rent den. Hittar inga lckor.
    Provad lite till idag och den kar ngot i varv fr att sedan brja hosta och d. Kan det verkligen vara tjuvluft problem?

    tobias

  13. #13
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 028
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Din beskrivning tyder p att den gr fr rikt p tomgng. Om den efter ett litet tag gr allt smre fr att till slut stanna bygger den p med brnsle och stannar fr att den r sur. D mste tomgngsnlen skruvas in - eller motorn f mer luft p tomgng. (D stmmer inte teorin om otta O-ringar).
    Kolla grna in min beskrivning p hur man enkelt stller in en motor.






    Kontrollera ocks fljande:
    1. Att O-ringarna i hgfarts- och lgfartsnlarna r hela (ev. tjuvluft)
    2. Att inte sttstngen trycker frgasarcylindern i sidled. (Mycket viktigt! Ls min text p lnken om fjdern som hller frgasarcylindern tryckt mot styrskruven)
    Jobba metodiskt. Ett bra utgngsvrde kan vara tv varv p bgge nlarna - stll in hgfartsnlen s att motorn varvar max - dra ner till frhjd tomgng - lt gldstrmmen vara till hela tiden - skruva frsiktigt in lgfartsnlen tills motorvarvet kar. Skruvar du in fr mycket stannar motorn. ppna i s fall tomgngsnlen 1/4 varv t gngen och starta motorn igen. Prova ocks att motorn svarar p gaspdrag utan att stanna. Prova ocks att lta den g en minut p tomgng - varvtalet fr inte ndra sig. Sjunker varvtalet sakta och motorn brjar "takta" kan det tyda p att den brjar sura ner sig igen. Skruva d in tomgngsnlen lite, lite grand t gngen tills du har en bra och stabil tomgng och en bra respons p gaspdrag.

    Lycka till!


    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  14. #14

    Standard

    PROBLEMET R LST tack vare Oves inlgg ovan. Nr jag lste om trotteltrumman frstd jag direkt att den mste vara det. Plockade ur motorn och satte den i bnk Sg till att inte trottel stngen pverkade trumman. Startade motorn och nlade enligt Oves princip ovan, krde nstan en hel tank p lg och stabil tomgng sedan

    Tackar s mycket fr alla ideer och tipps.

    Mvh Tobias

  15. #15
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 028
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard


    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Liknande mnen

  1. SMF-problem?
    Av sundqvistjohan i forum Allmnt och Tips
    Svar: 51
    Senaste inlgg: 2012-01-05, 18:38
  2. Go Pro problem
    Av Ulfman i forum FPV Kameror
    Svar: 8
    Senaste inlgg: 2011-09-08, 21:07
  3. dl 30 problem
    Av pr i forum Bensinmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2011-05-20, 00:49
  4. F ner tomgng p roto 35
    Av Zekee i forum Bensinmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlgg: 2007-12-28, 21:27
  5. Tomgng vid vertikalstigning
    Av sundqvistjohan i forum Frbrnningsmotorer
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2007-04-25, 11:33

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •