Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Problem att få en OSFS70S att gå bra på Tomgång

  1. #1

    Standard Problem att få en OSFS70S att gå bra på Tomgång

    Jag vänder mig till er för att få råd ang min motor. Det är en OSFS70 Surpass som jag fick med vid ett köp av plan. Grejen är den att motorn går fint på hela registret samt på tomgång i ca 1min sen händer något motorn hostar och börjar tveka och tillslut så dör den. Jag har nålat om bägge nålarna i alla möjliga lägen det verkar inte vara det. Har även provat med ny tank ( den sitter ca 5-10mm under förgasarens centrum) Jag har justerat ventilerna, bytt till ett nytt OS F stift.

    Jag kör den på Rapicon 10% nitro. Vad göra? börjar få idetorka.

    Mvh Tobias

  2. #2
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Hur står propp har du? kanske så att motorn blir för varm eller om du har för små lufthål i kåpan el dyl? /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  3. #3

    Standard

    hej, först hade jag en 12x6 men sen provade jag även med en 13x6, kåpan sitter inte på för tillfället. Det är ju en äldre motor som troligen körts på soppa med ricin olja. Kan det vara avlagringar? Är det någon ide att plocka isär motorn? Kan även tillägga att det är bra komp å den går kanon fint på hela registret för övrigt.

    Det känns som den surar ner sig, men det är konstigt eftersom tanken sitter ca 10mm under förgasaren. Det borde vara tvärtom att den går snålt eftersom trycket i tanken minskar när man kört en stund på tomgång.

    Det konstiga är att den går fint på låga varv efter att jag kört full trottel i ca en minut sen är det precis som det händer något den börjar tveka ock stannar. Jag blir inte klok på vad det kan vara

    Mvh Tobias

  4. #4

    Standard

    Tankens CENTRUM som sitter 10mm under förgasarens centrum? Är centrum som gäller.

    För fet på lågvarvsskruven?

    Provat utan återcirk från dämp till tank?

    Rätt oljemängd?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Jag har provat med extern tank som jag satt c-c med förgasaren. Har nålat alla möjliga scenarios både i tron att den går fett samt snålt. Tror det är mellan 15-18% olja i Rapicon flygbränsle. Jag har ytterliggare en FS70Surpass två och en saito FA72 som går kanon fint på samma bränsle.

    Fler ideer?

  6. #6

    Standard

    testat lite mer, det verkar nästan som den drar tjuvluft någonstans. Nålarna ser dock fina ut allt verkar tätt.

  7. #7

    Standard

    O-ringen vid högvarvsnålen kanske? Dom murknar ju.

    Brukar sätta 5mm slangstumpar som slangklämmor på slangarna, vissa slangar blir ju lite glappa.

    Tjuvar luft låter som en trolig grej.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Tycker den vandrar lite på tomgång för att sedan dö. Var kan man köpa o-ringar+

  9. #9
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    modellcraft i Malmö /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  10. #10

    Standard

    Ok tack, får börja med det så får vi se. Återkommer.

    Mvh Tobias

  11. #11
    Benpas avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    101
    Jobb
    IT Pröffs, Snilleblixten spekulerar
    Klubb
    Anrås flygfält, Tanumshede/Grebbestad.

    Standard

    Det kan vara så att du råkat ut för samma dilemma som jag råkade ut för med min SC 91 FS.
    Den puttrade på och fungerade felfritt när man gasade, men på tomgång var den helt omöjlig, ena stunden gick den ok, för att sedan tvärdö mm. Den gick precis som din fint på tomgång i ca 1 min, för att sedan sakta tappa varvet och dö.

    På min var det ett liiiiiiiitet hål i toppen som ställde till det, avskrapat gods där glödstiftet sitter.

    Så kolla noga om det "sölar" någonstans, man upptäcker det enkelt ibland, men du kan behöva kolla igenom hela motorn efter läckor.
    Senast redigerat av Benpa den 2009-08-16 klockan 22:06.
    // Benny Pålsson
    min youtube kanal: www.youtube.com/mrbenpa

    /Multiplex Funjet Ultra/Cularis/Blizzard/Funcub/ Flygande Vingar/ Futaba 7c FASST/ Frsky Taranis Plus SE/RacerrrDrönare blabla.......

  12. #12

    Standard

    Nu har jag haft isär hela motorn och gjort rent den. Hittar inga läckor.
    Provad lite till idag och den ökar något i varv för att sedan börja hosta och dö. Kan det verkligen vara tjuvluft problem?

    tobias

  13. #13
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Din beskrivning tyder på att den går för rikt på tomgång. Om den efter ett litet tag går allt sämre för att till slut stanna bygger den på med bränsle och stannar för att den är sur. Då måste tomgångsnålen skruvas in - eller motorn få mer luft på tomgång. (Då stämmer inte teorin om otäta O-ringar).
    Kolla gärna in min beskrivning på hur man enkelt ställer in en motor.






    Kontrollera också följande:
    1. Att O-ringarna i högfarts- och lågfartsnålarna är hela (ev. tjuvluft)
    2. Att inte stötstången trycker förgasarcylindern i sidled. (Mycket viktigt! Läs min text på länken om fjädern som håller förgasarcylindern tryckt mot styrskruven)
    Jobba metodiskt. Ett bra utgångsvärde kan vara två varv på bägge nålarna - ställ in högfartsnålen så att motorn varvar max - dra ner till förhöjd tomgång - låt glödströmmen vara till hela tiden - skruva försiktigt in lågfartsnålen tills motorvarvet ökar. Skruvar du in för mycket stannar motorn. Öppna i så fall tomgångsnålen 1/4 varv åt gången och starta motorn igen. Prova också att motorn svarar på gaspådrag utan att stanna. Prova också att låta den gå en minut på tomgång - varvtalet får inte ändra sig. Sjunker varvtalet sakta och motorn börjar "takta" kan det tyda på att den börjar sura ner sig igen. Skruva då in tomgångsnålen lite, lite grand åt gången tills du har en bra och stabil tomgång och en bra respons på gaspådrag.

    Lycka till!


    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  14. #14

    Standard

    PROBLEMET ÄR LÖST tack vare Oves inlägg ovan. När jag läste om trotteltrumman förståd jag direkt att den måste vara det. Plockade ur motorn och satte den i bänk Såg till att inte trottel stången påverkade trumman. Startade motorn och nålade enligt Oves princip ovan, körde nästan en hel tank på låg och stabil tomgång sedan

    Tackar så mycket för alla ideer och tipps.

    Mvh Tobias

  15. #15
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard


    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Liknande ämnen

  1. SMF-problem?
    Av sundqvistjohan i forum Allmänt och Tips
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2012-01-05, 18:38
  2. Go Pro problem
    Av Ulfman i forum FPV Kameror
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 21:07
  3. dl 30 problem
    Av pär i forum Bensinmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 00:49
  4. Få ner tomgång på roto 35
    Av Zekee i forum Bensinmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-12-28, 21:27
  5. Tomgång vid vertikalstigning
    Av sundqvistjohan i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 11:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •