Reklam

 
Sidan 8 av 15 FörstaFörsta ... 345678910111213 ... SistaSista
Resultat 141 till 160 av 286

Ämne: Saab j21r

  1. #141
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danneman Visa inlägg
    Ser ju riktigt bra ut!!!! hur mkt bränsle ska du ha plats för? och vart ska du ha tankarna, mitt för tyngdpungten??

    m.v.h Daniel
    Tack Daniel!
    Tankarna ska sitta mellan kockpitt och motor ungefär i tyngdpunkten, bränslemängden är inte bestämd än men ca 2-2,5liter tror jag blir bra,
    finns det färdiga tankar på marknaden som passar så blir det sådana annars får jag tillverka egna
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  2. #142

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Tack Daniel!
    Tankarna ska sitta mellan kockpitt och motor ungefär i tyngdpunkten, bränslemängden är inte bestämd än men ca 2-2,5liter tror jag blir bra,
    finns det färdiga tankar på marknaden som passar så blir det sådana annars får jag tillverka egna

    Ok! anledningen varför jag frågar är för att jag planerar att ha ca 2.2 l bränsle i min viggen.. tänkt motor är jetcat p70 och den har ju inte lika hög bränsleförbrukning som kingtech:en... Men vad beräknar du att få för flygtid?

  3. #143
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danneman Visa inlägg
    Ok! anledningen varför jag frågar är för att jag planerar att ha ca 2.2 l bränsle i min viggen.. tänkt motor är jetcat p70 och den har ju inte lika hög bränsleförbrukning som kingtech:en... Men vad beräknar du att få för flygtid?
    Kingtech K80 tar 250 ml i min vid fullgas, med 2l bränsle skulle det innebära 8min flygtid om jag kör fullgas hela tiden, men 8kg dragkraft på 21:an är för mycket så det kommer inte bli så mycket fullgasflygning för min del, 8-10 minuters flygtid tycker jag är lagom.
    Däremot med en Viggen kan man ju ligga på mer med gasen,
    vet ej vad en P70 drar i minuten men om man gämför med min MW54 i turbotwinnen som tar ca 225ml/min och har ca 2,2 liter, så flyger jag lätt 8-10 min och landar och konstaterar att det är halva tanken kvar, men det är ju också en annan typ av flygmaskin.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  4. #144
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    En form till huven är under tillverkning, och glasning av stabbe och vinge med 25 grams glas och epoxy
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2009-12-12 001.jpg 
Visningar:	458 
Storlek:	43,8 KB 
Id:	9739   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2009-12-12 002.jpg 
Visningar:	455 
Storlek:	49,6 KB 
Id:	9740   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2009-12-12 004.jpg 
Visningar:	457 
Storlek:	41,6 KB 
Id:	9741   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2009-12-12 003.jpg 
Visningar:	454 
Storlek:	55,4 KB 
Id:	9742   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2009-12-12 028.jpg 
Visningar:	452 
Storlek:	41,5 KB 
Id:	9743  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2009-12-12 029.jpg 
Visningar:	177 
Storlek:	45,1 KB 
Id:	9744   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2009-12-12 030.jpg 
Visningar:	172 
Storlek:	48,1 KB 
Id:	9745   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2009-12-12 031.jpg 
Visningar:	203 
Storlek:	56,7 KB 
Id:	9746  
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  5. #145

    Standard

    Ser grymt bra ut
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  6. #146
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Ser mycket bra ut, finishen är ju helt oklanderlig.
    Vad använder du för epoxi till glasningen? Blandar du den med någon sprit?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #147
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Tack grabbar!
    Jag använder Epoxy L från Lindinger, samma som övriga delarna av 21an är gjuten i, den har redan rätt konsistens
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  8. #148
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard Provkörning av ställ!

    Nu har ställ med tillhörande luckor provats på plats i maskinen, behövs bara några små justeringar, annars vart jag supernöjd
    Nu kan jag plocka av ställ och luckor och börja planera sammanfogningen av mittenvinge, bakkroppar och stabbe
    God Jul på er alla

    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2009-12-23 016.jpg 
Visningar:	196 
Storlek:	64,5 KB 
Id:	9930   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2009-12-23 017.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	52,1 KB 
Id:	9931   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2009-12-23 022.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	65,6 KB 
Id:	9932   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2009-12-23 025.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	61,8 KB 
Id:	9933   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2009-12-23 023.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	50,2 KB 
Id:	9934  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2009-12-23 024.jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	54,8 KB 
Id:	9935  
    Senast redigerat av Pekkala den 2009-12-23 klockan 20:45.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  9. #149
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Så läckert Christer! Hatten av!
    Den där vill jag se live!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #150
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ser ju ut som om det funkar, men jag får väl titta lite närmare på det i morgon.

    Jag får väl önska alla en God Jul också fast det inte är min tråd.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  11. #151

    Standard

    Ser kanon ut!! vad använder du för luftstrypningar till att ställa ner hastigheten på ställen?

    m.v.h Daniel

  12. #152

    Standard

    Det där var ju klockrent
    Powered by Joy and a LiPo pack

  13. #153
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danneman Visa inlägg
    Ser kanon ut!! vad använder du för luftstrypningar till att ställa ner hastigheten på ställen?

    m.v.h Daniel
    Tack Daniel! jag använder ventiler köpt från Lindinger med inbyggd strypning på evakueringssidan, kostar under 7 euro och ett 9 grams servo för ca 35 sek= oslagbart pris med bra funktion
    Grejen med att styra en pneumatisk cylinder mjukt är att man ska bara strypa den evakuerande sidan på cylindern för att få ett mottryck där och därmed styra hastigheten,
    På cyllens trycksida bör man inte strypa alls för då blir det lätt ryckig gång och det vill vi ju inte.
    Man kan även reglera varje cylle för sig men då måste man ha en strypbackventil vid bägge luftanslutningarna på cyllarna,
    en strypbackventil gör att det blir fritt flöde in i cylindern men justerbart flöde ut ur cylindern.
    Med andra ord att bara strypa tillförseln av luft gör systemet bara ryckigt.
    Vilken utläggning!! hoppas min förklaring går att begripa man är ju inte direkt född med varken talets eller skrivandets gåva.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	006.jpg 
Visningar:	179 
Storlek:	52,1 KB 
Id:	9936   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	005.jpg 
Visningar:	197 
Storlek:	65,3 KB 
Id:	9937  
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  14. #154

    Standard

    Jag förstår precis=) jag bifogar en enkel bild på hur jag har till nosställs cylindern. strypningen sitter på evakuerande sidan vid utfällning då går det sakta å fint. MEN, infällning går av bara farten å hur f-n fixar man det då? för då blir ju evakueringen tvärt om


  15. #155
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danneman Visa inlägg
    Jag förstår precis=) jag bifogar en enkel bild på hur jag har till nosställs cylindern. strypningen sitter på evakuerande sidan vid utfällning då går det sakta å fint. MEN, infällning går av bara farten å hur f-n fixar man det då? för då blir ju evakueringen tvärt om



    Exakt då behöver du strypa andra sidan
    Den elektroniska ventilen du har, har den någon evakueringsport som du kan sätta en strypning på eller går luften ut ur ventilen lite hur som helst (brukar kunna vara så på små ventiler)
    Det bästa för dig vore nog att ha strypbackventiler på varje sida om cylindern om du inte kan strypa evakueringsluften från ventilen .
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  16. #156

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Exakt då behöver du strypa andra sidan
    Den elektroniska ventilen du har, har den någon evakueringsport som du kan sätta en strypning på eller går luften ut ur ventilen lite hur som helst (brukar kunna vara så på små ventiler)
    Det bästa för dig vore nog att ha strypbackventiler på varje sida om cylindern om du inte kan strypa evakueringsluften från ventilen .
    det är ett litet hål på sidan av ventilen som jag misstänker är evakueringsport, men vet inte om jag kan skruva i en strypning där..... får nog forska lite i detta. det verkar ju hur som helst bli bäst både in och utfällning om det går

  17. #157
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Danneman! du kan ju alltid använda en sådan här
    kolla på In-line installation GR och sedan på GR-QS-3 Part no 19363
    http://www.festo.com/pnf/sv_se/produ...=search&key=gr
    Senast redigerat av Pekkala den 2009-12-24 klockan 11:28.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  18. #158

    Standard

    Har du separata tryckcylindrar för luckorna? Hur ordnar du så att luckorna öppnar och stänger rätt i förhållande till ställens rörelser?
    PO

  19. #159
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av peso Visa inlägg
    Har du separata tryckcylindrar för luckorna? Hur ordnar du så att luckorna öppnar och stänger rätt i förhållande till ställens rörelser?
    PO
    På huvudställsluckorna sitter det en luftcylinder som sköter 3st luckor var,
    på nosstället så sköter en cylinder om dom två små luckorna medans den stora luckan tas in av landställsbenet.
    Jag använder en sekvensstyrning från Minihobby för att få ställen och luckorna att gå i rätt ordning.

    God Jul
    Senast redigerat av Pekkala den 2009-12-25 klockan 10:42.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  20. #160
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Idag har jag limmat ihop mitten vingen, bakkropparna och stabben, det är en typ av jobb som jag alltid gruvar mig lite för, om man inte får dessa delar rakt och vinkelrät mot varandra så ser det ju inte så bra ut.
    Nu kan vi bara hoppas att det blev bra, det får vi se imorgon när epoxyn har härdat
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010033.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	61,6 KB 
Id:	9967   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010034.jpg 
Visningar:	172 
Storlek:	67,2 KB 
Id:	9968  
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

Liknande ämnen

  1. SAAB J 21
    Av Fyhren i forum Skalamodeller
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2015-09-02, 19:38
  2. Saab b18
    Av Nyzell i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-28, 14:45
  3. MJD Saab J21
    Av jonols i forum Byggdagboken
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 22:50
  4. MJD Saab J21
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 12:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •