Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Setup ExtremeFlight Extra 300-EXP

  1. #1

    Standard Setup ExtremeFlight Extra 300-EXP

    Hej,

    Precis köpt en Extreme Flight Extra 300-EXP 48" och skulle nu vilja ha lite setup förslag på denna maskin, med allt vad det gäller motor/ESC, servon.

    // Lasse

  2. #2

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    414
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linköping

    Standard

    Hej,
    http://www.servoshop.co.uk/index.php...5MG&area=Servo
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...eed_Controller
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...28Eq:_2820%29#

    Med APC 12X6 drog den ca 45A så det kan kanske räcka med ett Plush 40A reglage.
    Blev lite besviken på 65MG servona, efter min krash så gick dreven i ett skev-servo.
    Här krash rapporten: http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=2

    Var har du köpt din ?
    Jag väntar fortfarande, efter 2 veckor nu, på att autopartner ska få hem en ersättare.
    /A

  3. #3

    Standard

    Hej,

    Helt makalöst men har letat land och rike runt efter denna maskin och hittade den tillslut på http://skanehobby.se/x/index.php, vad jag vet så finns det i alla fall en kvar till, tror med röda dekoren finns. Kolla upp snabbt!

  4. #4

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    414
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linköping

    Standard

    Tack för tipset !
    Men dom är lite väl dyra, med frakt o allt.
    Jag kan nog vänta tills AP får hem dom, det är ju beställt o betalt o klart redan.
    Bara en liten detalj kvar, leverans.
    /A

  5. #5

    Standard

    Hej,

    Tycker du att du får optimal effekt i relation till vikten på det motorförslag med TR 35-42C? Har du även funderat på Autopartners förslag på en Scorpion S 3020-12t 1088kv? Alternativt Extreme Flights förslag på att ha en Torque 2814/820? Hittade du några för och nackdelar mellan dem?

    // L

  6. #6

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    414
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linköping

    Standard

    Hej,
    Jag har inte mätt dragkraften, men den räcker o blir över. För mina behov iallafall....
    Det är en relativt lätt setup, totalvikten fulltankad med 3S2200mAh var ca 1270gram.
    Drar obegränsat vertikalt.
    En bekant känd F3A-pilot hade en EXP med tyngre setup och fick provflyga min kärra och har nu bytt till samma setup som jag har.
    (Hej F3A-Anders, du kanske kan kommentera detta själv...)

    Det finns ännu lättare, motor runt 105g och reglage runt 30g. Jag har ingen erfarenhet av dessa i EXP-n. Har dock en Hyp Yak55SP 25e med en setup i denna klass, en Turnigy 3536 1100kv och Plush40A. Den väger ca 1150 totalt och den drar riktigt bra rakt upp med en APC12x6. Har mätt ca 1.5kg drag statiskt med denna setup.

    Scorpion/Torque motorerna har jag inte provat, säkert väldigt bra.

    Ett av problemen med för lätt setup är att det kan bli svårt att få TP rätt.
    Bättre att ta en större motor än att blya i nosen.
    Med TR3542 och 3S2200 ackar är det lätt att få TP där man vill ha den.
    /A

  7. #7

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    412
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej "AndWho"!

    Uppmätt dragkraft med en 1100kv-motor och 12x6-propeller skrev du var 1.5 kg statiskt. Var det med 3s eller 4s?

    Anledningen till att jag undrar är att jag har en EXP och kommer köra följande set-up:

    Extremeflight 104-grammare på 900 kv.
    40 ampere reglage.
    Hyperion G3 4s 2600mah.

    Och funderar på om det räcker, men om du kör 3s på ditt prestandaexempel så känns det ganska lugnt,

    Räknar landa på runt 1.25 kg...
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  8. #8

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    414
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linköping

    Standard

    Hej David,
    Det glömde jag ju skriva... jo det var med 3s2200 20C Zippy jag mätte.
    En 900kv 104g på 4s borde bli minst lika bra, om inte bättre..
    /A

  9. #9

    Standard

    Underbart att få till en vettig diskussion kring detta, tackar alla som är med. Får gärna fortsätta, klart lärorikt att få höra allas resonemang. Funderar helt klart i riktningen med en Turnigy motor i nosen, vettigt prisalternativ på Hobbycity även.

    // L

  10. #10

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DaEk Visa inlägg
    Hej "AndWho"!

    Uppmätt dragkraft med en 1100kv-motor och 12x6-propeller skrev du var 1.5 kg statiskt. Var det med 3s eller 4s?

    Anledningen till att jag undrar är att jag har en EXP och kommer köra följande set-up:

    Extremeflight 104-grammare på 900 kv.
    40 ampere reglage.
    Hyperion G3 4s 2600mah.

    Och funderar på om det räcker, men om du kör 3s på ditt prestandaexempel så känns det ganska lugnt,

    Räknar landa på runt 1.25 kg...
    Vi har en 2818T/900 i vår, och med den på 4 celler så får du drag så det räcker. Se till bara att ha ett reglage som tål över 40 Amp för det drar den.
    Sätt på en 12x6 APC det pallar den men se till att ha byggt till kylkanalerna som finns med.
    Vi kör med 4S EonX 2450mAh och kör ca 8 min bus flyg och har en förbrukning på ca 1900-2000 mAh.
    / Lennart
    http://carlolsson.webs.com/
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	extra_300_exp (9).JPG 
Visningar:	541 
Storlek:	73,3 KB 
Id:	7357  

  12. #12

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    412
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Har monterat ett 40-amperereglage i den. Hm, kanske måste köpa ett nytt större..

    Annars får jag väll proppa ner till 12x4.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  13. #13

    Standard

    Just nu har vi ett Turnigy/HWing Pentium 40 A till 2818T /900, fungerar utan att bryta ner och blir inte speciellt varm, motorn går inte utan att ha TIMINGEN på så högt det går, men sen går den kanon, så prova du med 40 Amp reglaget till att börja med.
    Du kommer absolut att bli nöjd med maskinen.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	extra_300_exp (5).JPG 
Visningar:	555 
Storlek:	76,9 KB 
Id:	7358  

  14. #14

    Standard

    Vart får man tag på en 2818T/900? och till ett vettigt pris?

    // L

  15. #15

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    412
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Fullkontroll har en motor som heter above all 3813/18 som har exakt samma data och mått.

    695 spänn. Fast för de pengarna skulle jag alla gånger satsa på en Hacker, fick dock nu mitt exemplar billigt.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  16. #16

    Standard

    http://www.boras-rc.se/product_info....2ee164602750ba

    Bör fungera bra. Kraftmässigt kanske i överkant, men det är det man har vänsterspaken till- reglera dragkraften.

    Mvh Borås RC /Johnny
    Flyger: Great Planes Mustang P51D, U-Can-Do 46, Turmoil, Blade, Kapron F22, Great Planes YAK54 1.60. På gång: Composite ARF YAK 55SP. Egendesignad pylonkärra med Rossi40,

  17. #17
    Antons avatar
    Reg.datum
    Jul 2008
    Inlägg
    88
    Jobb
    pluggar
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Hej!
    Var ute och provflög min Extra idag och det flög överförväntan och då hade jag ändå ganska höga förväntningar efter allt man har läst!
    Min setup är följande:
    DesirePower 2200mAh 3S 35C/60C
    Futaba R617FS Mottagare 2.4 Ghz
    HD Digitalt servo 2216HB
    Propeller JXF 13x7 El Trä
    Scorpion Commander 45A Fartreglage
    Scorpion S 3020-16 kv 812
    //MVH Anton

    Besök!:http://www.autopartner.se , www.arud.se
    Teampilot Autopartner

  18. #18

    Standard

    Någon som har tips på smidigt ställe att beställa en Torque 2818T/900 alternativt 2814T/820 samt ESC Airboss 45A?

    // L

  19. #19

    Standard



    Tack för alla tips med varierande setup´s. I veckan kom min leverans med slutliga motorvalet, blev det tyngre alternativet. Valde en Torque 2814T-820 + ESC Airboss 45 Elite, ser grymt bra ut! Servon även på ingång!....

  20. #20

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    412
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Jasså, vad blir det för några servon?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

Liknande ämnen

  1. Extremeflight extra 104''/DA-120
    Av anders e i forum Bensinmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 18:01
  2. Extremeflight mxs exp fra Autopartner
    Av anders e i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 21:24
  3. ExtremeFLight Extra
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 16:40
  4. Extremeflight RC Extra 300
    Av Lennart Olsson i forum Elmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 15:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •