Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Trassel med en bensinmotor

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Brandbefäl
    Klubb
    Roslagens Flygklubb

    Standard Trassel med en bensinmotor

    Hej
    Jag behöver råd, jag har en MT-57:a som inte vill gå som den ska.
    Den är otroligt lättstartad men väl igång så misständer den, på mellan och högvarv. Den har stannat i luften vid en handfull tillfällen, med all den onödig spänning det medför…
    Jag har provat att justera högfartsnålen, men tror inte att det är bekymret då motorn går bra och är kraftfull mellan misständningarna. Det jag misstänker är något med tändningen, jag har provat att strömförsörja den med en 4,8V 2700 mAh NI-MH, 6V 2200 mAh NI-MH och nu senast med en 11,7V LI-PO 1800 mAh via UBEC, allt med samma resultat..Kablaget mellan batteri och tändbox är ganska kort och jag har en lite grövre ”standard” brytare till strömmen.
    Vad kan detta bero på? Kan det vara brist på strömleverans till boxen eller behöver man justera tändläget på ”brytaren” på medbringaren ?

    Tack på förhand

    Tomas

  2. #2
    Patrik Js avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    71
    Jobb
    Transmissioner
    Klubb
    Kongelf MFK

    Standard

    Transienten mella låg och högfart ger dig bekymmret, kan ju vara så att låg nålen är satt lite högt, pröva att magra några klick i taget tills den drar genom registret utan problem.

    Går den bra på tom gång och på fullvarv, så tror inte jag det är tändnings boxen, utan mer en justerings fråga..

    Vad gäller bränslet, vad kör du på för blandning?

  3. #3

    Standard

    Kan också vara "DL" sjukan, vad har du för tändstift? Org tändstiften till dessa kines motorer är inte alltid de bästa och kan ge upphov till det beteendet du anger.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #4
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Följer med NGK stift till MT motorerna men den kan ju ändå vara värt att pröva ett annat stift.

    /Martin

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Brandbefäl
    Klubb
    Roslagens Flygklubb

    Standard

    Hej
    Jag kör pa Aspen och 4% mineralolja (tror det är Castrol), Det satt ett NGK stift i men det var inte ett R stift sa jag bytte till ett NGK BMR7A. Misständningarna kommer pa alla varv över tomgang, jag provade att skruva in högfartsnalen lite, samma tendens som tidigare men kärran blev mer orkeslös i stigningarna.... Misständningerna kommer sa rappt sa sa jag har svart att tro att det är soppan.... Har tändpunken dvs. givaren pa medbringaren nagon betydelse, den lag och nötte mot medbringaren sa jag lossade den och justerade den. Jag markerade possitionen men naturligtvis kan den hamnat nagon tiondel fel..

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    När motorn misständer...har du motorkåpa på?
    Bilder?

  7. #7
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Vad har du för propeller? En klubbkompis har en Roto25a o den betedde sig likadant som du beskriver, misständningar o orkeslös utom på tomgång. Han monterade en större propeller så gick Roton sen.
    Våga vägra Powerbox!

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Brandbefäl
    Klubb
    Roslagens Flygklubb

    Standard

    Hej pa er
    Jepp kapan sitter pa när den misständer, det sitter en 23*8 kolfiberpropp pa den. Karran är en exakt kopia av Siguns Pilot-RC Yak... Har bytt tandbox en gang, den förra hade ett överslag mitt pa kabeln

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Testa utan kåpa!
    Bensinmotorer kan behöva ha luftstyrningar (ducts) för att få tillräcklig kylning!
    Vad har du för vartal med 23x8?

  10. #10
    Patrik Js avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    71
    Jobb
    Transmissioner
    Klubb
    Kongelf MFK

    Standard

    Tändningen har jag för mig ska vara 28graders förtändning, så en utmärkt instruktion på tubem av en Jänkarem som förklarade steg för steg hur detta görs, hittar den inte tyvärr, kanske nån vet vilken jag menar...

  11. #11

    Standard

    Hej,

    En sak som kan vara värt att pröva är att köra ett kvalitetsstift typ NGK, Bosch, Champion osv utan R för de icke avstörda stiften är effektivare och det kan man få bekräftat hos motorsågsförsäljarna. Kolla dock räckvidd, störningar mm innan ni lyfter planet. En avstörd tändhatt kan kanske istället vara en bra säkerhetslösning.
    Kommer ihåg att min Husqvarna flygmotor gick mycket sämre med R-stiften.

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Brandbefäl
    Klubb
    Roslagens Flygklubb

    Standard Tack

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    När motorn misständer...har du motorkåpa på?
    Bilder?

    Jag är ute och reser nu, sänder bilder pa tisdag när jag är hemma, tusen tack sa här langt. Förstar inte hur man klarade sig innan internet??

    //Tomas

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Brandbefäl
    Klubb
    Roslagens Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    När motorn misständer...har du motorkåpa på?
    Bilder?
    Japp kåpan sitter på, tror dock inte att kylningen är några problem.
    Jag funderar på att byta strömbrytare och se om det gör saker bättre.

    Jag testade gnistan och det är bra gnista i stiftet och inga ljud av "gnista" på andra ställen.

    Jag har en fundering rörande tändhatten, jag ser och hör tydlig gnista i tändhatten då stiftet inte sitter i och motorn passerar tändläge, ska det vara så eller är det ett oönskat överslag?

    Nästa steg är att korta kablarna till ett minimum mellan batteri och tändbox.

    Här kommer lite bilder på prylarna






    Tomas
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1.JPG 
Visningar:	456 
Storlek:	77,0 KB 
Id:	7419   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2.JPG 
Visningar:	460 
Storlek:	77,3 KB 
Id:	7420   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3.jpg 
Visningar:	467 
Storlek:	69,8 KB 
Id:	7421   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4.JPG 
Visningar:	477 
Storlek:	83,9 KB 
Id:	7422  

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    31
    Klubb
    Nyköpings modellklubb

    Standard

    Tjena.
    Har du kontakten rättvänd (färg mot färg) på kabeln mellan tändbox och givare.
    Tycker på sista bilden att den inte sitter rätt,man ser inte riktigt om det är det.

    Kompisen i klubben hade skiftat på sin DA-50 och den gick illa precis samma egenskaper som du nämmner han skiftade och motorn gick klockrent efter det....

    Vilken snygg kärra.Lycka till.....

    MVH Tofta.....
    Senast redigerat av Tofta den 2009-08-29 klockan 07:51.
    Började 27maj-07.

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Brandbefäl
    Klubb
    Roslagens Flygklubb

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Testa utan kåpa!
    Bensinmotorer kan behöva ha luftstyrningar (ducts) för att få tillräcklig kylning!
    Vad har du för vartal med 23x8?
    Hej
    1200 varv på tomgång och 6400 på fullgas, kör fortfarande med 4% Castrol Actevo minetalolja, är inne på tionde litern, funderar på att gå över till Castrol TTS syntet inom kort.

    Kylningen torde inte vara något problem, toppen sticker ut och till- och frånluft är väl styrda och stora..

    Kortade av kablaget, bytte till en Futaba HD brytare och skruvade in högfartsnålen lite, nu verkar den gå mycket bättre, på backen i alla fall.

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Brandbefäl
    Klubb
    Roslagens Flygklubb

    Standard Tack

    Citat Ursprungligen postat av Tofta Visa inlägg
    Tjena.
    Har du kontakten rättvänd (färg mot färg) på kabeln mellan tändbox och givare.
    Tycker på sista bilden att den inte sitter rätt,man ser inte riktigt om det är det.

    Kompisen i klubben hade skiftat på sin DA-50 och den gick illa precis samma egenskaper som du nämmner han skiftade och motorn gick klockrent efter det....

    Vilken snygg kärra.Lycka till.....

    MVH Tofta.....
    Tusen tack
    Skall titta på kabeln, brukar vara överkontrollerande men .....

  17. #17
    loops avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    329
    Jobb
    Automations ingenjör
    Klubb
    SalaRFK

    Standard

    Hur går det med motor?

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Brandbefäl
    Klubb
    Roslagens Flygklubb

    Standard

    Hej

    Jag har bytt strömbrytare, kortat kablaget mellan batteri och tändbox och snålat in både hög- och lågfartsnål (enligt metoden som stod i instruktionsboken).
    Nu går den riktigt bra, fast sista gången kändes den något kraftlös så till nästa flygning tänkte jag öka lite på högfartsnålen...

    Motorvarvet har ökat till 6800 rpm nu och om någon liter eller så kommer jag gå över till 2% helsyntetolja och hoppas på några varv till...


    Tusen tack

Liknande ämnen

  1. inkörning bensinmotor
    Av Phonta i forum Bensinmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-30, 14:41
  2. Ljuddämpare bensinmotor
    Av ULFW i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 22:14
  3. RCGF 26cc Bensinmotor
    Av ronas 22 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 23:41
  4. Vibrationer i bensinmotor
    Av magnuswrang i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-15, 21:38
  5. Vibrationsdämpning av bensinmotor
    Av Ekis i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 17:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •