Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Piper Cub 1/6 setup?

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    7
    Klubb
    Ingen. Bor i Kristinehamn

    Standard Piper Cub 1/6 setup?

    Flög mycket metanol som tonåring och försöker nu efter 15 års frånvaro från hobbyn sätta mig in i detta med elflyg.

    Hittade en halvbyggd SIG Piper Cub i skala 1/6 i mina gömmor som jag tänker bygga elflyg av. http://www.sigmfg.com/IndexText/SIGRC3.html

    Planet har en spännvidd på 1800 mm och är designat för en 25-40 motor.

    Skulle följande passa (och passa ihop)?

    HXT 35-42A 1450kv Brushless Outrunner
    http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...idProduct=4917

    och

    TURNIGY Sentry 40amp Speed Controller
    http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...idProduct=3729

    Är jag ute och cyklar?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Nog vore det trevligt med en liten Saito eller OS fyrtaktare i 30-40-storlek.
    Nöjet att en stilla sommarkväll puttra runt med en fyrtaktare på kvartsgas eller mindre i en lätt SIG-Cub är svårslaget.

    Vad gäller elmotoralternativet passar jag det vidare till någon bättre vetande.

    /Michael

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Jag har en ej färdigbyggd Kyosho-Cub med 180cm vingbredd som konstigt nog är skala1:8. Den rekommenderas en motor med kv650 på 600-800w. Det står nåt om 850-950w bland en massa kinestecken, så det kanske är förbrukningen och 600-800w är effekten som rekommenderas. Batteriet som rekommenderas är ett 5s på ca 4000mAh. Fartreglage tycker dom ska va minst 70A men det beror ju på vilken motor du väljer. Flygvikt på kyoshon ska hamna på 2600-2800g. Ditt plan borde ju va ganska likt eller?

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    7
    Klubb
    Ingen. Bor i Kristinehamn

    Standard

    Michael - Ja, det vore trevligt men jag är övertygad om att elflyget också har sin tjusning. Det verkar dessutom smidigare.

    PÖ - Det låter ungefär som min Cub ja. Märkligt med skalan.

    Har försökt att förstå det där med förhållandet mellan motor, fartreglage och batterier men det känns inte helt självklart (än).

    Förmodar dock att det finns någon duktig elflygare här inne som kan bekräfta eller dementera min setup och kanske även rekomendera ett bra batteripaket till mina komponenter?

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ferm Visa inlägg
    ......Förmodar dock att det finns någon duktig elflygare här inne som kan bekräfta eller dementera min setup och kanske även rekomendera ett bra batteripaket till mina komponenter?
    Du kommer säkert få fler svar än mina, men även jag har en Kyosho Cub med 180cm spännvidd, dock med en Saito 56 i nosen. Denna modell finns ju även i en elversion med samma spännvidd.

    Manualerna ser nästan likadana ut, här för elkärran:
    http://www.kyosho.com/jpn/support/instructionmanual/ap_sqs/pdf/10072_Piper_J3_Cub_50EP_m.pdf
    Där står siffrorna som PÖ nämner, så jo, din motor du länkar till är för liten, du bör nog fundera på en större, mer lågvarvig motor, typ någon av dessa, läs gärna recensionerna under varje, där framkommer testdata med olika proppar och ackar samt vilka reglage de kör på:
    http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7069&Product_Name=TGY_Ae rodriveXp_SK_Series_42-50_650Kv_/_1150w

    http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4657&Product_Name=KD_36-12XL_Brushless_Outrunner_770Kv__EQ:_2826/12
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    7
    Klubb
    Ingen. Bor i Kristinehamn

    Standard

    jocke1963 - Tack för tipsen!

    Hittade nyss en en tråd på wattflyer som var extremt hjälpsam:
    http://www.wattflyer.com/forums/showthread.php?t=33357

  7. #7
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ferm Visa inlägg
    jocke1963 - Tack för tipsen!

    Hittade nyss en en tråd på wattflyer som var extremt hjälpsam:
    http://www.wattflyer.com/forums/showthread.php?t=33357
    Den som söker skall finna...

    Lägg gärna in en byggtråd i byggdagboken, kan vara kul att se hur du löser konverteringen. Jag blev själv lite inspirerad att prova el i min Cub oxå, men då det är mitt första "putt-putt"-plan nånsin (provflög det första gången i fredags) så ska jag puttra vidare ett tag till innan jag öht funderar på elkonvertering. Har ju flera andra elplan att flyga..
    Senast redigerat av jocke1963 den 2009-08-31 klockan 15:16.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    7
    Klubb
    Ingen. Bor i Kristinehamn

    Standard

    ...tycker också att det skall bli intressant att se hur jag löser det!

    Det kanske dyker upp en tråd. Håller på att inreda en bygghörna i mitt garage för tillfället. MC-bygge i ena hörnet och RC-bygge i det andra...

    Jag är som sagt novis på elflyg så jag tar tacksamt emot alla tips om Cub-motor!

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    En välbyggd Sig-Cub är såvida mitt minne inte sviker mig avsevärt lättare än motsvarande Kyosho-Cub. Därmed är den inte heller så effektkrävande om man skall flyga hyfsat "skala-riktigt". T ex så räcker ju en .30 4T utmärkt i Sig-Cuben.
    Men om inte annat så för att få rätt TP så skadar det nog inte med en borstlös rova i ca: 200 g-klassen så Jockes rekommendation kan nog fungera. Dock skulle jag personligen välja lite högre KV - kanske runt 900 - om den skall flygas med en 3S-ack för att slippa alltför stora proppar (kan bli problem med frigången).
    Ett 60A-reglage kan vara lämpligt - om inte annat så för att vara på säkra sidan.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    7
    Klubb
    Ingen. Bor i Kristinehamn

    Standard

    Hej McRegor och tack för svaret!

    Jag har spanat in din El-skola, mycket bra!

    Eftersom även du bekräftar jockes förslag så verkar det ju vara rätt väg att gå! Jag tror även att det stämmer att SIG-Cuben är lättare att döma av det jag hittat på nätet.
    Det där med fartreglage, har jag fattat det rätt att man gärna tar i rejält för att inte överbelasta dem?

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Fördelen med större reglage - förutom att dom tål mera - är att dom också oftast har en aning bättre verkningsgrad. Det sistnämnda är i sig inget direkt skäl att köpa för stora reglage men i ditt fall så spelar ju inte viktskillnaden mellan ett 40 A-reglage och ett 60 A-reglage någon som helst roll.
    Det större reglaget har ofta också s k switchad BEC-krets medan det fortfarande finns enkla 40 A-reglage som har s k linjär BEC-krets. Och den switchade är definitivt att föredra eftersom den klarar av att "försörja" flera servon med ström - och den klarar av att göra detta med både 4S, 5S och 6S-ackar (och ibland ännu flera celler) medan en linjär BEC-krets inte trivs med mera än 3S-ackar - på sin höjd - och med max 3 servon om man vill vara hyfsat säker. Det kan visst fungera med 4 servon men tillverkarna brukar i alla fall avråda.
    Skall du köra på 3S-acke så kan du grovt räknat belasta ett 40 A-reglage med strax över 400 W inmatad effekt (för "normala" LiPo-ackar) medan ett 60 A-reglage i samma ack-konfiguration klarar ca: 650 W inmatat. Räknar vi på en 4S-konfiguration istället så ökar den inmatade effekten för dessa reglage till ca: 570 W resp 850 W. Jag har då räknat med att 3S-acken håller ca: 10,7 V vid full belastning och 4S-acken 14,3 V.
    Jag bygger (monterar) själv en E-Flight Cub just nu och i den har jag en rova som väger ca: 160 g - och det behövs definitivt för tyngdpunktens skull. Den kärran har en spännvidd på ca: 160 cm.
    Lycka till hälsar
    Roger

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    7
    Klubb
    Ingen. Bor i Kristinehamn

    Standard

    Ja, nu har jag en del att fundera över men det lutar åt jockes första motorförslag med ett 80A-reglage efter era råd.

    Det är förmodligen först till våren som det är dags att testa så jag har ju tid på mig att tänka vidare och bli mer insatt i elen. Grundkursen på natur känns mycket avlägsen för tillfället...

    Tack för all hjälp!

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Motorstorleken (ca: 200 g rova) verkar OK men som jag sa tidigare kan du behöva ett lite högre KV-värde så att du inte behöver så stor propeller. Sen är jag helt övertygad om att ett 60 A-reglage räcker mycket väl till din kärra.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Setup till Piper Arrow Top-Flite
    Av genland i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-02, 21:01
  2. Piper J3 cub....
    Av addde i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-15, 00:56
  3. FMS J3 Piper Cub
    Av Danka i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-07, 21:23
  4. Piper J-3 Cub 50 EP
    Av PÖ i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 10:22
  5. Piper Pawnee
    Av LIP i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 12:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •