Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Kyosho Piper Cub 50-size

  1. #1
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard Kyosho Piper Cub 50-size

    "Råkade" bli med Cub igår, dessutom en metanolare...jag som hittills bara flugit el. Fick den till bra pris av en kompis som mest tyckte den stod o tog plats...
    Så, jag startar denna tråd då jag antar att jag kommer lägga in en massa frågor om kärran och motorn. Kört metanol i tonåren, men då bara tvåtaktare, i bilar o båtar, i Cuben sitter en Saito 56.

    Första frågan:
    Kommer ratta den med min Futaba 6EX 2.4, men undrar vad man "normalt" kör med för ack till servona, och bör jag skaffa en BEC ? Är på väg hem från nattjobbet nu, glömde kolla vad det sitter för servon, men tror det är standard-servon, typ 40-grammare, 5 st.

    En sånhärna är det: http://www.gardstad.se/kyoshcub/kyoshcub.htm
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Nejdå, det behövs ingen BEC. Det du behöver är ett NiMh-pack med 4 celler (4,8V) och en ackvakt (4,8V) och en strömbrytare med ladduttag. En mottagarack på 2000mAh eller mer torde ge ganska lång flygtid.

    Acken monterar du i skumgummi. Om du långsamladdar behöver du inte ta ut batteriet ur modellen (vilket rekommenderas om du använder LiPo och BEC). Bara att plugga sladden i strömbrytaren och ladda. Det känns bra då man slipper besväret med att montera bort vingstag och vinge för att kunna ladda.

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Du menar en simpel sånhärna hållare då, med 4 vanliga aaa 2000mah nimh ?
    http://www.kjell.com/content/media/i...tems/39743.jpg

    Och en sånhärna ackvakt ? Vad gör den förresten, ingen bra info på sidan, blinkar/lyser den bara, eller piper den oxå ?
    http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=2433

    Kollade upp servona, det är MS-X6 runtom, tydligen Multiplex-servon:
    http://www.rcuniverse.com/product_gu...m?servo_id=158
    Är de hyfsade för ändamålet ?

    Har idag hittat lite småfix att göra innan jag vill provflyga, dels sitter stiftet i ena vingframkanten löst, det som håller vingen, dels verkar en list i sidrodret trasig, se bif bild, den går att böja lite så det verkar som den fått en smäll vid nå´t tillfälle och hela sidrodret är iom detta lite skevt.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sidroder.jpg 
Visningar:	258 
Storlek:	8,2 KB 
Id:	6300  
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4

    Standard

    [QUOTE=jocke1963;214770]"Råkade" bli med Cub igår,

    Stackars Klavins !!
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  5. #5
    Irokees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    140
    Jobb
    FSE.... Avnet Abacus
    Klubb
    Ekerö RC, Munsö Divisionen

    Standard Välkommen ....

    Välkommen till metanol"träsket" !!
    Å en Saito åxå .... :-) jo jag tackar !

    Syns vi på Munsö nått tag ?
    Definitivt en nöjesflygare......
    IACE 1978
    Våga vägra Face-bööök

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Du menar en simpel sånhärna hållare då, med 4 vanliga aaa 2000mah nimh ?
    http://www.kjell.com/content/media/i...tems/39743.jpg
    Nej absolut inte en batterihållare. Om ena batteriet "hoppar ur" eller det blir löskontakt förlorar du radiokontakten och kraschar kärran. Det ska vara färdigt lött (eller så löder du själv). Sanyo gör väldigt bra celler. Här finns färdigt paket bara att koppla direkt i mottagaren: http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=5353

    Ackvarnaren du länkar till visar med lysdioder om det är ok att flyga. Du testar under belastning, dvs du rör på rodren och ser till att det lyser grönt. Kommer du ner på rött eller orange då du rör på rodren ska du ladda innan följande flygning.

    En sådan strömbrytare http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=1076 möjliggör laddning utan att du tar bort vinge och vingstag.

  7. #7
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Irokee Visa inlägg
    Välkommen till metanol"träsket" !!
    Å en Saito åxå .... :-) jo jag tackar !

    Syns vi på Munsö nått tag ?
    Tackar !
    Om vädergudarna är med oss blir det en sväng ut dit imorrn efter lunch/eftermiddag, alt söndag fm..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #8
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Tillägg... Ackvakt är overkill. Håll koll på hur mycket du får i och vad genomsnittsförbrukningen är efter ett pass.

  9. #9
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gimbo Visa inlägg
    Tillägg... Ackvakt är overkill. Håll koll på hur mycket du får i och vad genomsnittsförbrukningen är efter ett pass.
    Ackvarnaren som Jocke länkar till kostar 100 kr, inte så bling bling eller overkill tycker jag. Det som laddaren säger att man får i är annars inte korrekt, det finns energiförluster vid laddning (värme). Dessutom håller ackvarnaren reda på om man har ett dåligt pack som inte håller spänningen. Jag har ett Dyn(g)omax som efter att man laddat det tappar spänningen på två dagar, utan billig ackvakt kunde det batteriet ha kostat mig en kärra.

    Själv föredrar jag också att ladda mottagarbatteriet långsamt med väggladdare, den bryter inte laddningen för tidigt som min peakladdare brukar göra.

  10. #10
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Det var bara min åsikt om ackvarnare
    Jag gör en cykling i månaden ungefär så jag ser att batterierna är okej.

    Sedan så flyger jag inte slut på batterierna utan lämnar en stor marginal till över. Och jag laddar alltid samma dag som jag ska flyga.
    Senast redigerat av gimbo den 2009-07-10 klockan 20:45.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Självklart ska man köra med accvakt! Att ladda NiMH celler med snabbladdare funkar inte till 100% . NiMH celler är notoriska falskpeakare.
    Bättre är att ladda med långsammladdaren som följde med radion.

  12. #12
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Jag förstår inte hur det kan verka som om så många har problem med NiMH och NiCd? Hemma så laddar/cyklar jag med 0.5Ah ute på fältet 1-1½Ah och det har aldrig varit något problem för mig. Men jag tar i akt att batterier är färskvara.

    Jag vill inte få sagt att ackvakt är fel att ha. Bara att min åsikt är att jag inte har ett behov av det.

  13. #13
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    ...Det du behöver är ett NiMh-pack med 4 celler (4,8V) och en ackvakt (4,8V) och en strömbrytare med ladduttag. En mottagarack på 2000mAh eller mer torde ge ganska lång flygtid.....
    Är det ingen fördel att köra på 5 celler istället = 6V, bättre svarstid/styrka på servona och ännu längre flygtid ? Har en bunt GP Recyko hemma jag skulle kunna göra ett ackpaket av. Tänker mig en batterihållare för 5 celler som jag sen drar fet krympslang över ?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  14. #14
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Cuben är inget 3D-plan med stora roderytor som kräver väldigt snabb respons och styrka. Tvärtom mot vad du antar får du kortare tid om du kör på 6V. Vill du har längre flygtid kör du på lägre spänning.

  15. #15
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    Cuben är inget 3D-plan med stora roderytor som kräver väldigt snabb respons och styrka. Tvärtom mot vad du antar får du kortare tid om du kör på 6V. Vill du har längre flygtid kör du på lägre spänning.
    Nu håller jag helt med hihi

  16. #16
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    Cuben är inget 3D-plan med stora roderytor som kräver väldigt snabb respons och styrka. Tvärtom mot vad du antar får du kortare tid om du kör på 6V. Vill du har längre flygtid kör du på lägre spänning.
    Det var inte därför jag köpte den, 3D-el-kärror har jag redan, denna ska bara puttras runt med..."putputput"
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  17. #17
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Min Cub med ackvakt

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=J16oMCADB6k"]YouTube - Cub med pontoner[/ame]

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=cIQpOszdOs0"]YouTube - Sjöflyg med kamera[/ame]

  18. #18
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    Min Cub med ackvakt
    Fasiken, sitter o jobbar natt, Tuben e spärrad genom brinnväggen...får kolla imorrn bitti när jag kommer hem.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  19. #19
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Fina filmer, Johan !

    Hade en gammal polare på besök igår, oxå en gammal rc-fantast i våra unga år. Vi försökte starta kärran en stund, men såg att den sög luft när den väl kommit igång... Så, det blev till att demontera tanken istället för att kolla ev läckage. Den sitter instucken mot torpedväggen, sitter på plats genom skumgummikuddar intryckta under tanken så den spjärnar emot instrumentpanelen. Noterade då att det läckt lite soppa, ner på durken under tanken, där det ej är målat på balsan.
    Försökte torka av kladdet med en trasa med t-röd, vet dock inte hur mycket olja som sugits in.. Hur göra där, bör jag måla utrymmet, i så fall med vad. Antar att jag måste rengöra bättre först, så ev färg fäster, funkar det med t-röd ?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tank.jpg 
Visningar:	313 
Storlek:	47,8 KB 
Id:	6347  
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Aceton!

Liknande ämnen

  1. Above ALL Yak 55 Elite Series 40 size
    Av KenPro i forum Recensioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 20:14
  2. Seagull Yak 54 ARF 90-size
    Av sundqvistjohan i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 22:55
  3. Seagull Yak 54 ARF 90-size
    Av sundqvistjohan i forum Byggdagboken
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 00:22
  4. Seagull Yak 54 ARF 90-size
    Av sundqvistjohan i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 10:56
  5. KYOSHO Piper J-3 Cub "readyset"
    Av Henrik flygare i forum Elmodeller
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-07-01, 00:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •