Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: kylning till borstlös

  1. #1

    Standard kylning till borstlös

    Hallå!
    Hittade ingen liknande tråd så startar en ny.

    Hur mycket kylning behöver en borstlös motor? Håller på med min bf-109a och jag vet inte riktigt hur jag ska få till någon kylning utan att förstöra "skala looken" (det sitter en spinner mitt i vägen som täcker hela motorn... ja ni vet hur den ser ut)
    Så innan jag börjar operera i planet så tänkte jag att ni gärna kunde få berätta hur mycket kylning som behövs ungefär.

    Planets spännvidd är ca 800mm
    motor, hacker 20,20 L (http://www.sodersrchobby.se/sodersrc...&pid=HKRA2020L)

    med ett 30A fartreglage och ett 1600mAh 3cells 20-40c acc

  2. #2

    Standard

    Går det inte att leda om luften med depron i motorkåpan så motorn får kylning? Ett lätt sätt att räkna är 3 gånger större ut än in.

    Är ju ingen värsting setup så hyper noga med kylningen behövs nog inte, alternativet är att prov flyga den å sen mäta tempen så vet du hur mkt som behöver åtgärdas...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3

    Standard

    har ingen direkt kåpa då den är helplankad.
    har funderat på att leda kylningen via intagen i botten av nosen och sedan på nåt vänster få den att ledas till motorn om du förstår hur jag menar.

    även luftintaget som sitter på sidan ovanför agvasrören, skulle det ge något tror du?

  4. #4

    Standard

    som sagt provflyg den först med lagom gas och mät tempen sedan, ingen idé att avhjälpa ett problem som kanske inte finns... verkar vara för liten setup och ström för bli ett "stort" problem?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5

    Standard

    Mitt förslag är att du först flyger utan spinner, sedan kolla tempen på komponenterna, är det ok, flyg sedan med spinner och kolla. Behövs det sedan kylning, så kan man köra med en spinner som har kylfunktion, alt modda en vanlig spinner med att kapa ett litet hål på toppen, TY1 spinnrar tex lämpar sig bra.

    Sålänga man kör Hacken inom sitt max eff område klarar den att själv göra sig av med rest värme tackvara outrunner designen.

  6. #6
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Du behöver inte enns flyga för att testa. Ställ den på backen och bind fast den. kör 50-75% trottel i 30 sek, stäng av å känn på motorn. Är den inte speciellt varm fortsätt 30 till och upprepa ett par ggr tills du märker att tempen är stabil.

    Nu tänkte jag kanske inte riktigt till men detta fungerar iaf om du på något sätt kan komma åt motorn på ett enkelt sätt. Vilket du kanske inte gör nu när jag tänkte efter lite
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  7. #7

    Standard

    mjaa, nu kan jag testa motorn, dock inte när allt är klart för då kommer det bli ett jäkla pill att nå fram till motorn då det kommer sitta ett ganska tjockt flak ivägen, kanske ska tänka ut ett sätt att göra en lucka framme vid motorn. :O

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    På min parkmaster blev motorn överhettad (i alla fall för varm för min smak) . Jag borrade 4 st 5mm-diametershål i motorfästet. Det räckte för att motorn skulle vara sval efter flygning. Detta på en 76grams inrunner.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Borstlös kamera gimbal till TBS Discovery
    Av DrHanke i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-17, 21:03
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-11, 09:43
  3. Borstlös setup till Arttech wingdragon?
    Av Skrotiz i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 21:32
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-05, 11:34
  5. Borstlös setup till min Turmoil
    Av sundqvistjohan i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 19:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •