Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Inställning ASP FS 180AR

  1. #1
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard Inställning ASP FS 180AR

    Hej motor rävar,


    Har köpt en ny ASP 180AR 4taktare. Har kört den 3 tankar nu (Ca 1 liter) i provbänk. Varierat fullgas och tomgång 30 sek av varje genom 3 tankar. Jag har använt OS F stift, soppa (15% klotzolja och 5% nitro). Och en snurra på 16x10. Vidare tätade jag där förgasaren fäster i "bakröret" med flytande packning då jag hört att det är vanligt att dessa motorer läcker lite. Vidare sitter tankrör och förgasarnål i våg och rakt.

    Har ej pillat på tomgångsskruv, bara ställt huvudnålen på 3 varv och därefter dragit in den ca 0,5 varv efterhand.

    Till min fråga då. Tomgång är bra, tom förvånansvärt bra, men det är något underligt som sker när jag varvar upp till fullgas. Den varvar upp bra till ca 60%, resterande 40% går motorn ner gradvis i varv och går sämst på fullgas. Går då på ca 30-40% av de tänkta hundra och låter "trött" och lite dovare.

    Jag har märkt en konstant förbättring av gångkvaliten för varje tank. Är det bara att köra på så kommer fullgasen eller är detta normalt? Några tips? Känner ni igen "problemet" om det nu är ett problem/inställningsfråga?

    Jag har provat huvudnålen ända ner till 2 varv en kort stund, men inget förändrades på fullgas. Den bara dunkade på i ca 35% och varvantalet ändrades knappt märkbart.

    En iakttagelse efter körning är att avgaspipan är riktigt het och när jag roterar propellern efter körning så kommer "puffar" ur avgasröret? Som ett litet ånglok. Är detta normalt? Verkar väldigt varm och jag är inte van att köra in 4taktare....


    Mvh Magnus
    Senast redigerat av MagnusStrömqvist den 2009-09-07 klockan 16:23.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Låter underligt att inte motorn varvar max vid full förgasaröppning!
    Det kan bara bero på att du kör för snålt, alltså inte har öppnat bränslenålen tillräckligt!

    Motorer ska alltid köras in med trotteln fult öppen!!! och varvet regleras med bränslenålen!

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Kan det vara så att motorn helt enkelt är för snålt ställd på huvudnålen? Prova att skruva ut den istället och se vad det gör.

    Ibland kan det vara så att matningen går trögt beroende på liten slangdiameter och liten öppning i klunken. Då är det absolut värt att proöva med lite grövre doningar. Med de flöden man typiskt har i en bränsleledning minskar strömningsmotståndet med diametern upphöjt till 4, dvs, dubblerar du diametern får du 16 ggr mindre strömningsmotstånd.

  4. #4
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Ok Roadside. Låter lugnande att du uppleft samma saker. Skall prova köra in och ut med bränslenålen för att ändra varvtalet istället för trottelöppningen nästa tank...

    Tack för tipsen
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Ryka ska inte motorn göra när du stänger av motorn...då går det för varmt!
    Som jag sa tidiagre! Man ska alltid reglera varvet med bränslenålen när man kör in en motor! Anledningen till det är att man då vet att motorn alltid får tillräckligt med bränsle/olja. På vilkor naturligtvis att man kan höra när motorn går för snålt...!

    Reglerar du varvet med trotteln så kan ju motorn få för lite soppa i vissa lägen.

  6. #6
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag brukar rekommendera att man läser igenom den sammanställning jag gjort på hur man ställer in sin motor. Det spelar ingen roll om det är två- eller fyrtakt - det fungerar på bägge typerna.

    http://www.airmedia.se/backup/Glow_Engines.htm



    Lycka till!

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  7. #7
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Ok Roadside, skriv gärna hur det gick. Nyfiken på om grövre slang hjälper. Har själv bara standardstorleken. Kan vara flaskhalsen...
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av roadside Visa inlägg
    Hej!

    En tanke slog mig,om det är tänkt att en så här stor motor ska ha grövre slangar för att fungera korrekt,varför sitter det nipplar av standardstorlek på förgasare/vevhus/ljuddämpare?

    /Fredrik
    Ja det kan man verkligen undra. Det är visserligen inte nipplarna och klunkar som ger det största motståndet utan oftast är det slangarna som förbinder dem som är största boven. Har nipplarna liten diameter är det dock naturligt att välja slang av motsvarande diameter.
    Den slangdimension vi använder för flertalet motorer tillkom på den tiden en 60-motor ansågs vara en stor motor.

    Man behöver inte byta alla slangar, den enda slang som spelar någon roll i detta sammanhang är från klunken fram till förgasaren. Övriga slangar kan man låta ha standarddimension.

  9. #9

    Standard

    Hej,

    Hjälpte en kompis i vintras att köra in hans nya ASP180:a FS. Den gick fint från första början på både tomgång och fullgas så planet kunde premiäras på andra eller tredje tank efter att ställt in nålarna. Motorn var monterad inverterad.
    Har ni kollat ventilspelet och alla andra skruvarna på motorn? för kanske man har otur och det sitter lösa skruvar på toppen, förgasaren eller ngn annanstans som ger läckage och leder till att motorn inte suger i sig soppan över halvgas. Grövre slang med 1/8" innerdiameter dvs 3,2mm är inte alls fel att ha på just matningsslangen från klunken till förgasaren.

    Igentäppta nipplar (på förgasare och dämparen) kan oxå vara ett problem då det kan hända att det sitter spån i nipplar efter tillverkning/montering.

    Ryker det jättemycket från motorn på fullgas så kan det ju vara att den helt enkelt går för rikt och därför inte kan utveckla fullt varv nu när kompen är låg på nya motorn. Ett sätt att testa det utan att dra in huvudnålen för mycket är att låta glödbatteriet oxå sitta kvar hela vägen upp till full gas. Om symptomen inte ändras och motorn stannar så går motorn för snålt.

    Det kan också vara så att vissa exemplar av dessa motorer är så råa att de kräver mera körning.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Orsaken till att det sitter nipplar av vanlig storlek på de flesta motorer beror på att motorerna inte behöver större slangdiameter!

    Det tycks vara en vanligt förekommande (i USA åtminstone) missuppfattning att stora glödstiftmotorer behöver stor diameter på bränsleslangen.
    Det är helt fel!!!
    Vanlig 2,5mm innerdiameter funkar perfekt till alla motorer!

    Vad det handlar om är att ställa in motorn rätt! Och för att kunna göra det måste man kunna lyssna sig till vad motorn kräver.

  11. #11
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    114
    Jobb
    Prototypeenginer
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Gör som Amir skrev först kolla ventilspelet tyvärr så 90% av alla asp,sc och magnum så är spelet för litet = tappar komp när motorn blir varm och därav att den inte vill varva ordentligt .
    Brukar räcka med en till två tankar på backen sen flyga den lite rikt några till sen går de utan bekymmer.
    Mvh Tångarne

  12. #12
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    16x10 är ju på tok för stor propeller för en helt ny 180FS... Inte konstigt den går varm. Motorn ska inte ha så stor last i början av livet, då kan du ta död på den oavsett hur mycket soppa du häller i den, vet av egen sur erfarenhet

    Nä släng på en 16x8 i stället och dra på fullgas, sedan öppnar du nålen och ger den mer soppa tills den tappar varv.. efter det så nålar du in motorn tills den inte ökar varvtalet mer.. efter det öppnar du nålen ca 3-5 snäpp och din motor är vettigt inställd för inkörning
    Mvh Palleman

  13. #13
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Tack för det roadside! Hmmmm...Och jag som precis beställt tjockslang för att byta ut standard...Jaja...Kan ju komma till användning ändå.
    Jag byter till 16x8 verkar det som på kommentarerna här.
    Lite nyfiken på ventilspelet men är nybörjare på detta. Om jag tar bort "topp kåpan" så syns det två metallstavar som sitter med varsinn mutter. Är det dessa jag skall justera på? Vad skall jag justera efter? Riktlinjer? Vad skall man tänka på här?
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Du lossar muttrarna (en i taget) och sätter ett bladmått under vipparmen!
    Avståndet ska vara mellan 0.04mm och 0.1mm (OBS! 0.1mm bladmått ska inte få plats, men allt annat ner till 0.04 mm går bra) när vipparmarna väger= inte är belastade.

    Detta är instruktioner som gäller alla OS fyrtaktare...antar att det även gäller ASP.:s motorer

  15. #15
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Ok..Skall kolla detta så fort jag skaffat ett bladmått Jaka - Biltema nästa!

    Fick slang med 3 mm innermått från AirCpro. Bensinslang, men funkar bra till methanol ändå ju. Blev då uppmärksam på att en av aluminiumrören på tanken var tilltryckt... Hmmm... Måste skett för länge sedan. Som det var nu var det ca 1mm i diameter. Inte konstigt den hade svårt på fullgas tidigare. Fixade detta....På med en 16x8 propp...Och LJUV musik för mina öron

    Tomgång så låg och tyst...Sedan ... BAAAAHHHHH....Höll på att blåsa omkull garaget bakom mig när jag drog på : )..... Riktigt bra drag i denna...Fick gå en två tankar och nu känns den riktigt bra.

    Tack för tipsen!
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  16. #16

    Standard

    Jag tror att Roadsides problem redan från början var att motorn gick för rikt. Du skrev i början att du nålat ner ändå till 2 varv men att du nu har den på 1 1/4 varv. Om motorn går för snålt och man sedan skruvar in nålen ytterligare forsätter inte motorn att gå på samma varv utan stannar.

    En motorn som inte ökar i varv när nålen skruvas in gå i regel alldeles för rikt och det är bara att skruva in nålen ytterligare tills varvet ökar. Det är ju enkelkt att att testa att skruva upp nålen 3/4 varv på en motorn som går bra och se vad som händer. Den kommer att gå precis som Roadsides motor gick från början. Men samtidigt är man ju rädd att nåla in för mycket på en ny motor. En ny oinkörd motor behöver inte mer bränsle för att gå bra utan för att den ska få tillräckligt med smörjning och inte går för varm när ytorna är råa. Men rätt bränsleluft-blandning ät alltid rätt oavsett motorn är inkörd eller inte.

    /Mats

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2009-10-14 klockan 10:38.

Liknande ämnen

  1. DA50 inställning
    Av Wåfflan i forum Bensinmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 21:31
  2. Pitch inställning
    Av Hitec i forum Helikopter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 18:04
  3. Bensin/inställning förgasare
    Av Christer J i forum Bensinmodeller
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 22:52
  4. Förgasar inställning
    Av Rikard Levenstam i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-26, 10:19
  5. Skön inställning..........not!!!
    Av Vismund i forum Allmänt och Tips
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 23:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •