Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vad bör jag skaffa till långdistansplan?

  1. #1

    Standard Vad bör jag skaffa till långdistansplan?

    Jag ska investera i ett EasyStar plan och montera Fat Shark paketet som jag beställt.
    Tanken med det hela är att bygga mig ett långdistansplan som jag i alla fall kan flyga med en mil eller två.
    Vad behöver jag införskaffa för att få min dröm i uppfyllelse?
    Jag känner också att ett OSD är en bra och smart investering, så gärna om någon har tipps om ett bra och billigt paket med GPS.
    CoPilot äger jag redan så den ska jag montera på planet, och en bra sändare har jag med Multiplex Cockpit MM.
    Så bombardera med tipps och ideér .

  2. #2

    Standard

    Ska du flyga en mil eller två lär du behöva bra mycket bättre effekt än var Fat Shark och din Cockpit levererar. Mer rimligt är nog någon eller några kilometer.
    Prova hyr in dig på en satelit ;-)

    Seriöst, ska du flyga långdistansflygningar måste du veta vad du gör. Annars är risken stor att ditt plan krashar in i något och särskillt billigt blir det nog inte heller.
    Har du flygit FPV på ditt hemmaflygfält? Börja där och utveckla planet med tiden. Och tänk på andras säkerhet.
    Senast redigerat av damaen den 2009-09-08 klockan 14:54.
    Nåla in!

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av damaen Visa inlägg
    Ska du flyga en mil eller två lär du behöva bra mycket bättre effekt än var Fat Shark och din Cockpit levererar. Mer rimligt är nog någon eller några kilometer.
    Prova hyr in dig på en satelit ;-)

    Seriöst, ska du flyga långdistansflygningar måste du veta vad du gör. Annars är risken stor att ditt plan krashar in i något och särskillt billigt blir det nog inte heller.
    Har du flygit FPV på ditt hemmaflygfält? Börja där och utveckla planet med tiden. Och tänk på andras säkerhet.

    Ja, du har nog rätt.
    Nej, jag har inte kört FPV förut. Men man måste börja någonstans. Så jag tänkte att det kan vara bra att köpa grejor som man inte växer ur med en gång. Då blir det genast dyrare om man ska behöva sälja dom gamla grejorna som man har växt ur och köpa nya bättre.

  4. #4

    Standard

    Kamera och OSD mm kan du ju använda, men sändare och mottagare kommer du måste byta ut för att ens komma längre bort än några kilometer.
    Nåla in!

  5. #5

    Standard

    Ett tips är Thomas Scherrers 444MHz LRS för radiostyrningen. Han säljer både sändarmodul och mottagare för flygplanet.

    För videolänk skulle jag rekommendera någon variant av 2.4GHz (minst 1W uteffekt) vilket är sämre rent frekvensmässigt än 1.3GHz men du slipper störning av GPS vilket du lär behöva om du ska flyga så långt. Om inte annat så för att veta hur långt bort du har flugit. För att kunna ta emot videolänken bra är en patchantenn, som dock måste riktas mot planet, att rekommendera.

  6. #6

    Standard

    Jag skulle nog rekommendera att ha RTL (return to launch) funktion i planet om du ska flyga långt så i fall signalen bryts så vänder planet och flyger hemmåt, och då får du ju kontroll igen.. Finns en del osd som har detta, RVOSD osv..

    Skulle jag testa att flyga långt så skulle jag nog göra det över vatten plus att då ha tillgång till en båt, (ha den dyraste elektroniken "inbyggd" lite vattenskyddat i planet).. Tror nog det är lättare att hitta planet i en sjö än i en skog,,, I fall det skulle krasha...

Liknande ämnen

  1. Emmy tyckte att vi skulle skaffa nya möbler...
    Av pilotkalle i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 17:21
  2. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 08:54
  3. Funderar på att ta och skaffa mig en helikopter
    Av Macke8080 i forum Helikopter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 15:33
  4. Var skaffa vevaxel till ASP 91 FS (nu utbytt!!)
    Av silop i forum Metanolmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 19:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •