Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Dle-30

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Dle-30

    Nu har det dykt upp en lite starkare bensinare till mindre flyg.
    DLE-30 finns att köpa hos Aircpro och Östersund.

    Äntligen är den här maskinen som man har väntat på.
    Beställde en omgående
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  2. #2
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Måste nog ta hem en jag oxå

  3. #3
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    ...och Air Media har dem förstås också!


    http://www.airmedia.se/index.php?act...&productId=895

    Precis som DL-50, DLE-55, DL-100 och DLE-111 i lager med den nya Pittsdämpare eller canistrar...
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Thumbs up Då var den provkörd

    Jag köpte en av Airmedia igår och har redan provkört den.

    Den verkar lovande, dock lite trög i starten den fick gå på tomgång 5min innan första fullgas testen kunde utföras. Den går inte att jämföra med 3W eller ZDZ utan man kände att denna maskin är rå.

    Hursom helst den gick igång på 7 slaget och den medföljande avgasriktaren dämpade inte mycket och 18 x 10 propellern varvade på. Jag har inga varvtals uppgifter, men kan säga att det går att belasta motorn med en större propeller utan större problem. Kan tänka mig prova med 20x10 om jag hittar en sådan i mitt lager av grejor hemma.

    Jag rekommenderar denna motor om den visar sig vara lika tillförlitlig som den enså länge visat sig vara.

    Mvh
    Kenneth/MRFS/EMFK/IGG
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    88
    Jobb
    Byråkrat
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    ...och Air Media har dem förstås också!


    Precis som DL-50, DLE-55, DL-100 och DLE-111 i lager med den nya Pittsdämpare eller canistrar...
    Mvh
    Ove
    Aha..fins det cannister och krök till dle 30?
    Ju mer man flyg!

  6. #6
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Nej, Pittsdämparen och kanistrarna är dimensionerade till DL50 / DLE55 och DL 100 / DLE111. Det kanske går att modifiera flänsen, men då ska man ha tillgång till svets och metallbearbetningsverktyg/maskiner.
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard Dle-30

    Test av DLE-30:

    Toppvarvet pendlar mellan 7800 - 8100 rpm med 18x10 träprop efter 1,5 timmars körning.

    Mvh
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8
    LennartAs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    23
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    TMF, Tullinge Modellflyg

    Standard

    Hej.

    Jag är helt novis på detta med bensinmotorer, har själv Saito 62 och 72:a metanol.
    Min undran, hur görs jämförelsen vilken storlek man väljer i bensin kontra metanol.
    Det finns väl antagligen en mall om hur man väljer rätt storlek på bensinmotor.
    Om man har en Spitfire avsedd för 90-120 cc metanol (KMP:s) Finns det något vettigt bensinalternativ utan att behöva såga sönder kåpan? (Har ej köpt någon motor än för detta projekt)

    M.V.H.
    Lennart
    TMF
    Flyger nu UcaDo 90

  9. #9
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    90-120cc ? tror du menar en .90-1.20 kubiktum vilket motsvarar en motor i 15-20cc stor motor.

    Men för att ersätta en metnolmotor i den storleken så bör du nog satsa på en 26-30cc motor typ DL-30:n

    Dock får du ju en tyngre motor än om du haft en metanolare. Bensin är ju dock billigare och kladdar mindre än metanol.

    /Martin

  10. #10
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Wink

    Idag kan man välja samma volym på motorn om det gäller tvåtakt, MWWS tror jag de hette har små tvåtaktbensinare, Saito har små bensinare i fyrtakt. Det som skiljer är storleken på propellern och det varvtal som aktivt används vid flygning. Jag försöker lägga mig runt ett max varv på 7000rpm (DLE-30), med de mindre tvåtaktbensinarna, på de större har jag lagt mig vid 5400 (ZDZ210) - 6400 (3W120)rpm. Min Moki 215 låg ganska lågt 4500rpm.

    Större bensinare finns i alla storlekar både som tvåtakt och fyrtakt, fyrtaktarna kommer stark nu, titta bara på alla stjärnmotorer som finns i dag.

    Mvh
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #11
    LennartAs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    23
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    TMF, Tullinge Modellflyg

    Standard

    Hej,

    Naturligtvis .90 -1.20 ska det vara, miss av mig. (rekomendation är RSV .90-1.20)
    Tyngre, det innebär att en omfördelning i planet är ett måste för att få tyndpunkten rätt.
    Det kan då innebära att extra vikt i form av bly måste till, vilket kanske inte alltid är bra.
    Så vad styr egentligen rätt val av motor?
    Åsikter hemskt gärna, hjälper mig att ta ett rätt beslut om motor till den Spitfire som jag har.

    M.V.H.
    Lennart

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Thumbs up

    Jag installerade min DLE-30 i en 2.03m spännvidd ZERO från TWM och den är rejält motoriserad, den rekommenderade motorn var här 1.6cu (26ccm).
    Den hade även flugit bra med en 26ccm bensin. Problemet är trots att allt är monterat långtfram i modellen blev den ändå baktung, har nu i 2hg bly i nosen.

    Till din modell hade jag valt en motor i 20ccm klassen, då du skall ha landställ, klaff och säkert annat lull lull för att höja skala effekten.

    Tungt med Bensin tycker jag inte det blir, kanske om man väljer en motor med svänghjul och magnettändning. Elektronisktändning är bra och batteriet till tändningen kan man installera så det balanserar ut modellen, dessutom kan man halvera tanken och där är en viktbesparing, samt att det blir mer utrymme i kroppen.

    Mvh
    KE
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •