Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Messerschmitt BF-109 E alu spinner HJÄLP!

  1. #1
    Werner_Molders avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    49
    Klubb
    Habo ModellflygKlubb

    Standard Messerschmitt BF-109 E alu spinner HJÄLP!

    Hej

    Jag behöver tips/hjälp om vem kan tillverkas en aluminium spinner till min Messerschmitt BF-109


    den ska vara :

    höjden : 50 mm (från basen till toppen av konen)
    diameter : 76 mm
    diametern på toppen av konen : 20 mm plus en 6 mm hål av motorn axeln.

    Konen av Messerschmitt version E "Emil" måste vara rak och ingen pil likande eller runda.

    behöver mera info , då fixar jag dessa.

    gärna mejla till : hmr@bredband.net

    Jag ber er hjälp verkligen !

    mvh

    Hugo
    Hugo

  2. #2
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jag vet inte måtten, men det låg ME-109 spinners hos RC-maffian när jag var där en sväng förra veckan. Kontakta dem o kolla vettja!
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  3. #3
    Werner_Molders avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    49
    Klubb
    Habo ModellflygKlubb

    Standard

    Hej Per

    jag har redo kontakta med dem , och väntar bara på svaret.
    Hugo

  4. #4
    Werner_Molders avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    49
    Klubb
    Habo ModellflygKlubb

    Standard

    Hej Per.
    De har 83 mm på backplatån diameter och den är precis som jag har redo, och orsakas att motorn överhättas.

    ........åh....det är bara otur...
    Hugo

  5. #5
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Hej.
    Undrar nyfiket... på vilket sätt kan motorn överhettas av att du har en spinner som är 3,5 mm bredare runt om ?
    Det skiljer 3.5 mm i diameter mellan din befintliga 83 mot 76 som du vill ha .
    Nyfiken ?
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  6. #6
    Werner_Molders avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    49
    Klubb
    Habo ModellflygKlubb

    Standard

    Diesel...
    Motorn är en RCV 90 SP, som är monteras in i Messer nosen som är små, men de finns två hål som fungerar som luft "intakes" och plus 3 gånger stora hål under motor kåpan, MEN...de "back plåtan" av 83mm täcker hela motorn kåpan så om man ha en lite mindre backplatån (76mm) då finns dessa 3 eller 4 mm marginal som fungerar för mer kylning.
    är du med ?

    här är tråden
    http://www.rcuniverse.com/forum/m_90...tm.htm#9055084


    jag vet inte vad ska göras...känner man lite tröt på detta ämne ... här i detta lille byn finns ingen som kan hjälpa till eller ....
    Hugo

  7. #7
    Werner_Molders avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    49
    Klubb
    Habo ModellflygKlubb

    Standard

    verkar att ingen mer vill tipsa mig med nåt....
    Hugo

  8. #8

    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    311
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Det finns spinners med stora hål i både spinnern och bakplattan så det går kylluft rakt igenom spinnern. Detta bör man kunna göra själv om man bara balanserar allt efteråt. När motorn går ser man ju inte hålen så detta kanske är en lösning i detta fallet

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i mfk Viking

  9. #9
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Om det är din maskin på bilderna på länken du gav är det inte konstigt du har problem med överhettning på motorn.

    Du har hål på åvansidan och undersidan kåpan. Alla dessa hål hjälper dock till att få IN luft i kåpan. Du har alltså inget hål som släpper ut luften, å när ingen luft kommer ut kommer inte heller luft in.

    Hålet på undersidan kanske kan anses släppa ut luften men eftersom detta "hål" ligger emot färdriktningen/vinddraget kommer det alltså aggera luft intag istället.

    Mindre propp å mer soppa hjälper också till att kyla.

    Tyvärr så har du ur värmesynpunkt den värsta kombinatonen. En motor som är känd för att ha dålig kylning samt en modell som inte har några "naturliga" luft hål.
    Senast redigerat av Krille den 2009-09-17 klockan 16:35.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

Liknande ämnen

  1. Spinner på 4-takt
    Av kasman i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 17:06
  2. Alu spinner till OS 46
    Av Sigun i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 20:11
  3. Problemet med ALU Spinner
    Av Werner_Molder i forum Metanolmodeller
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 17:11
  4. Koniks Spinner
    Av Werner_Molder i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 17:20
  5. MESSERSCHMITT BF-108BTAIFUN
    Av UL i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-30, 10:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •