Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Var sätta ett stort lipo i en EasyStar

  1. #1

    Standard Var sätta ett stort lipo i en EasyStar

    Har köpt mig en easystar som jag håller på för fullt att sätta ihop, med förstärkningar på vingar och kropp bla.
    Men nu till problemet.
    Jag har ju tänkt att använda kärran till FPV flygning så då vill jag ha gott om batterikraft. Så jag köpte mig en 4000mAh LiPo. Den var STOR.
    Men jag har sett andra ha även störra lipon på youtube, men jag har inte riktigt hajjat var dom har gjort av den.
    I och med att den väger rätt mycket så bör den väll va rätt så centrerad kan jag tänka mig.
    Har ni några ideér?

  2. #2

    Standard

    Ta först reda på exakt var flygplanets tyngdpunkt (TP) ska vara. Mitt förslag är sedan att placera övrig utrustning så att flygplanet får rätt TP även utan batteri. Placera sedan batteriet precis på TP, på så sätt kan du byta batteristorlekt/-vikt utan att flytta flygplanets TP.

    Jag föredrar att kunna byta batterityp efter flygförhållanden. Vill jag flyga lite i närområden flyger jag gärna med mindre batterier då modeller blir lite snabbare och roligare. Flyger jag längre ut så väljer jag större batterier, lite tristare flygegenskaper men även lite mer stabil och bättre räckvidd.

    Har du valt någon OSD till kärran?

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ett 3S2200-batteri ger mycket lång flygtid i denna modell - kan knappast tro att det finns behov av längre. Bättre att hålla nere vikten än att vikta ner kärran med bamse-batterier. Och att flyga mycket långt bort med FPV är väl inte det mest säkerhetsbefrämjande vi kan göra...
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Standard

    Tack för svaren. Smart det där med TP. Ska minsann göra som du skrev, att sätta in all utrustning först och sedan placera liopot så att allt fortfarande är balanserat.
    Jepp jag har beställt Black Stork OSD, verkar va helt ok för den billiga summan.

    Jag har även ett par 3S2200 lipon, men i och med att jag ska flyga FPV så ville jag kunna vara uppe längre utan att behöva gå ner och byta batteri. Och att "flyga mycket långt bort" har jag inte skrivit något om. Jag vill bara ha lång flygtid.

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Vi kör med 3600 mAh som inte är för tunga att halängst fram i nosen på en easystar.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Vi kör med 3600 mAh som inte är för tunga att halängst fram i nosen på en easystar.
    Ahh, det låter lovande

  7. #7

    Standard

    @pgrts
    Vilka batterier använder ni? Skulle vara intressant med en länk? Själv flyger jag med Rhino 2150mAh för flygbatteri och då kan jag flyga i ca 25-35min men skulle vilja kunna vara uppe lite längre. För video har jag ett separat 2S1000mAh som räcker i ca 50-60min. Fast det är klart, i min UGGLAN har jag hur mycket plats som helst.

Liknande ämnen

  1. STORT Flygetyg
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-27, 18:24
  2. Stort problem!
    Av orion1 i forum Elmodeller
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-07-04, 22:35
  3. Hur sätta fast en acke
    Av Stig H. i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 22:14
  4. Vad skulle ni sätta en Magnum 91:a 4t i?
    Av Zekee i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-15, 13:32
  5. ETT STORT GRATTIS!
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 15:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •