Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Problem med Busy Bee

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Problem med Busy Bee

    Jag har problem med min "Busy Bee" RTF (Riccs) som jag köpte till vår skola för att använda som skolplan till mina elever i åk 8. Tyckte att paketet verkade billigt och man får en 6-kanals 2,4 GHZ radio, LiPo-batteri och laddare för under 2000 kr. Tyckte det skulle vara ett lämpligt nybörjarplan för mina elever.

    Tur att jag köpte det innan jag rekommenderade, jag har haft några problem redan och här kommer det värsta problemet som jag behöver hjälp med.

    Jag köpte RTF-modellen utan radio och mottagare
    http://www.verticalhobby.com/kauppa/...roducts_id=823

    Jag installerade en Corona 2,4GHz mottagare och satte Coronaodulen i min Hitec Optic 6. Efter att ha kollat roder skulle jag testa motorn.

    Motorn går inte bra över halv gas! Den börjar yla och ha sig. Motorn är färdigt installerad i planet och det roterande höljet tar inte i någonstans.
    Jag sökte upp manualen till fartreglaget (det fanns inte med i flygplanets manual).
    http://www.riccs.cn/comp_content.asp?id=77&classid=8

    Jag har prövat att ställa in "lead angle selection" till 10, 20 och 30 graders vinkel, motorn beter sig lika illa ändå.

    Är det någon annan parameter jag kan ändra för att få motorn att varva upp. Nu börjar den som sagt "yla" och varvar ner när man för spaken över halv gas. Eller är det obalans i motorn som leder till vibrationer?

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=F7uB22C60eE"]YouTube - Busy bee 1[/ame]

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    20
    Jobb
    telekom
    Klubb
    KRMFK

    Standard

    Går den lika illa utan propellern monterad?

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kobraflyer Visa inlägg
    Går den lika illa utan propellern monterad?
    Kör inte en elmotor utan propeller då är risken att du bränner motorn.

  4. #4
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Kan ju vara lösa magneter som gör att motorn låter sådär.. i vissa varvtal vibrerar motorn tillräckligt för att magneterna börjar ta i mot ytterhöljet.

    /Martin

  5. #5
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Magneterna är fastsatta i ytterhöljet. Tack vare centripetalkraften borde de ju sitta fast ännu bättre när motorn roterar.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Johan,
    Det troliga felet hade ju varit att "timingen" var felställd men det har du ju redan ändrat.
    Vad jag skulle kolla - även om det är en aning långsökt - är att köra med en annan ack som du vet tål belastningen alternativt sätta på en mindre propp för att sänka belastningen. Tål inte acken belastningen så kan det inträffa "lustiga" fenomen vilket jag minns främst från förr när man körde med NiMh-celler.
    Att köra utan propp lär knappast förstöra motorn men provet ger säkert heller inget matnyttigt - möjligen att du kan utesluta mekaniska felaktigheter om motorn går tyst och fint utan propp. Men rent allmänt brukar såna tester inte ge mycket vägledning. Om du har ett annat fartreglage liggande så är mitt förslag att byta och testa med det istället för att se om du kan utesluta fartreglaget som "bov".
    Lycka till hälsar
    Roger

  7. #7
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    - Acken är en 7,4V LiPo 1800mAh 15C. Om jag har räknat rätt borde acken kunna lämna 27A, fartreglaget på fartreglaget står det 18A. Acken borde alltså klara av belastningen.

    - Planet är ett "RTF" med ack, fartreglage, motor och propeller färdigt med i lådan. Sakerna bör ju vara dimensionerade så att de fungerar. Köpte planet för att se om jag kan rekommendera det åt nybörjare, en nybörjare ska ju inte behöva laborera med propellerstorlekar och ackar när de köper RTF.

    - Ska testa någon sekund utan propeller idag och på nytt pröva ändra timingen genom alla tre lägen för att helt och hållet utesluta detta.

    Lyckas jag inte, kommer jag att skicka länk till filmen åt handlaren och reklamera planet. Få se då om jag får ny motor och reglage eller om jag ska returnera hela paketet.

  8. #8

    Standard

    Passa på att kolla så att kannan sitter fast på axeln ordentligt också. Nu verkar det kanske inte som det är problemet då den börjar att "bete" sig vid ganska exakt samma trottelutslag varje gång men man kan få liknande symtom vid slirande axel.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  9. #9
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Tog kontakt med handlaren via mejl. Problemet var inte helt okänt för honom. Konversationen har vi fört på finska men jag ska försöka mig på en översättning av svaret.

    "Vi har haft motsvarande problem med TB-20 reglage- och motorkombination.
    Byte av reglage eller motor hjälper. Tydligen är det någon "ojämnhet?" med motorns lindning och Riccs fartreglaget klarar inte av detta.

    Jag kan skicka dig ett Vertical 18A fartreglage och kontakter. Det borde lösa problemet. Det kan vara svårt att hitta en ny motor som passar i planet utan modifikation.
    Vi ber om ursäkt för de problem som felet förorsakat."

    Jag tackade och bad att få ett nytt reglage. Återkommer med rapport här när jag prövat det nya reglaget.

    PS. Har fått ett PM om att det är något konstigt med länkarna i mitt första inlägg här i tråden. (Länken till planet och länken till programmering av fartreglaget). Har prövat följa länkarna både med Firefox och Internet Explorer och för mig funkar det utan problem. Inte heller F-secure reagerar när jag följer länkarna. Därför låter jag dem vara kvar. Om det ändå skulle vara något problem med dessa länkar får en moderator plocka bort dem.

  10. #10
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag fick det nya reglaget igår. Mottagaren fick ström och rodren funkade bra, men motorn var död (inget "pip" som berättade att motorn är klar att starta).

    När jag tittade närmare på det nya reglaget idag, såg jag genom den genomskinliga krympplasten att signalkabeln var dåligt lödd och hade lossnat. Istället för att skicka tillbaka reglaget och begära ett nytt, sprättade jag bort krympplasten och lödde dit kabeln.

    Nu funkar motorn, och det nya reglaget får faktiskt motorn att använda hela varvtalsregistret utan problem. Tyvärr var det mörkt när jag hade fått ordning på grejorna, men jag ska premiärflyga planet så fort jag får tillfälle.

Liknande ämnen

  1. SMF-problem?
    Av sundqvistjohan i forum Allmänt och Tips
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2012-01-05, 18:38
  2. Busy Bee RTF Trainer (Riccs)
    Av sundqvistjohan i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 13:46
  3. Problem med YS 63
    Av Krille i forum Metanolmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-06-12, 00:38
  4. Problem med ARF:er ??
    Av Sigun i forum Allmänt och Tips
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 00:35
  5. t-rex problem
    Av Claes i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 08:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •