Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Köpa fläktflyg, tips?

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Licenssvetsare
    Klubb
    Ingen än så länge...

    Standard Köpa fläktflyg, tips?

    Dags att ge sig in i det här träsket. Vet inte vad jag ska köpa men satsar nog på en RTF sats till att börja med. Lutar år en sådan här JAS-39 Gripen från SAPAC http://www.hobbtek.se/visa_produkt.a...=JAS-39+Gripen någon som har denna modell och kan bistå med lite bilder eller kvalité? Någon som har bild på hur radion ser ut som man får med i RTF paketen?

    Vad behöver man köpa till dom här "så kallade" RTF paketen?


    MVH Alexander

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Licenssvetsare
    Klubb
    Ingen än så länge...

    Standard

    Ingen verkar ha något att säga. Har nu kollat på denna modellen med. Har fått bra betyg utav bland annat bananahobby i Usa

    http://bmtsweden.e-butiken.se/?artnr...ch+EuroFighter

    Massa olika företag som säljer modellen men bmtsweden är billigast. Någon som vet om det är ett bra och seriöst företag?

    MVH Alexander.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    16
    Jobb
    Sårbarhetsanalytiker
    Klubb
    Åkersberga Flygklubb

    Standard

    Hej, skrev just en spaltmeter till dig men det verkade inte fasna på forumet '''**'s'd'c!
    så jag försöker igen.

    Skaffa en Sapac gripen, F-16, L-39 eller annat kul, inte eurofightern. Jag har sätt dem och de är inte kul alls. Se till att det minst är 70 mm fläkt då man verkar växa ur 64mm fort. Har haft en T-45 från Sapac. Tänk på att du får vad du betalar för.
    I detta fall ett kul plan med kass elektronik, ganska dåliga servon och fartreglage. 35 mhz radion borde vara en 2.4 ghz radio tycker jag. Laddaren laddar med 1.5 ampere, jag har tidigare haft en sån. Det kommer att ta över två timmar att ladda ett acc på 3300 mAh till gripen. Dessutom måste du skaffa ett nätaggregat till laddaren då den bara kan ta 12v.

    Alternativet är att köpa ett ARF kitt isf RTF. Då kan du stoppa i de servon, acc och fartreglage som du själv vill. Även en billig 2.4 ghz radio med mottagare (beg?).
    Köper du detta i Asien eller USA(allt utom radion som kräver EU godkännande) så kan du ev få dessa finare och dyrare delar till samma pris som du köper ARF kittet i Sverige, även om du räknar med moms och tull.

    Sighter som Bananahobby och Nitroplanes.com säljer mycket men av lägre kvalitet när det gäller elektroniken, OBS, min uppfattning efter att ha läst på många forum flera år. de flesta byter ut allt i sina modeller.

    Kolla på
    www.ejf.com
    www.rc-warbirds.com
    www.chuckshobbies.com
    www.ductedfans.com

    Själv har jag skaffat en F-4 Phantom med 90 mm fläkt och infällbara ställ från Flyfly hobby.
    Hoppas detta var till någon hjälp.
    /Micke

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Licenssvetsare
    Klubb
    Ingen än så länge...

    Standard

    Tackar för svaren! Jo det du säger om att elektroniken är dålig och att man får vad man betalar för så är det nästan med allt idag. Saken är den att jag vill mest köpa något plan flyga lite och se om jag får blodad tand. Kör båtar annars och tänkte mest ha någon vid sidan om att leka lite med. Vad skulle du köpa om du bara skulle ha något att flyga med lite då och då?

    MVH Alexander

  5. #5

    Standard

    Har du flugit nåt innan eller är det här första modellen?

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Licenssvetsare
    Klubb
    Ingen än så länge...

    Standard

    Flugit lite fast dock inte fläkt kärror. Sen flyger jag simulator lite titt som tätt. Känner dock mig ganska säker på min sak.

  7. #7

    Standard

    Ja då ska det väl funka, köp ett komplett kit tycker jag.

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Licenssvetsare
    Klubb
    Ingen än så länge...

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Eneby1 Visa inlägg
    Ja då ska det väl funka, köp ett komplett kit tycker jag.

    Några åsikter om på vad man ska köpa för kit då?

  9. #9

    Standard

    Inga direkta tips, men man får vad man betalar för...Själv skaffade jag mig en Bobcat V-Diamond pusher jet, skitrolig.

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    16
    Jobb
    Sårbarhetsanalytiker
    Klubb
    Åkersberga Flygklubb

    Standard

    Hej,
    Mitt tips är att du köper ett reciver ready "RR" kit t.ex http://shop.sapacamerica.com/browse.cfm/4,1387.html
    och köper en radio vid sidan om, förslagsvis en Spectrum DX5 eller DX6 med 2.4 ghz och mottagare från ca 1000kr, finns bla hos www.autopartner.se samt en lipo laddare när du får råd.
    Du får med en laddare i RR kittet.
    Då har du lite roligare saker än ett helt färdigt kit som är kass från start. Är du osäker på om du kommer att få "blodad tand" kommer dåliga grejer definitivt inte att hjälpa dig på vägen.
    Sapac planet, en T-45 har för visso en 64mm fläkt men är kanske ändå en bra start.
    /Micke

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Licenssvetsare
    Klubb
    Ingen än så länge...

    Standard

    Vad limmar man dessa fläkt kärror med? tänkte köpa till lite extra lim räknar med att det säkert blir någon marksyning...

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Alexuss Visa inlägg
    Flugit lite fast dock inte fläkt kärror. Sen flyger jag simulator lite titt som tätt. Känner dock mig ganska säker på min sak.
    Hej,
    Låter i mina öron en aning svävande....
    Varför frågan ställdes om dina flygkunskaper var av omtanke eftersom denna typ av kärra inte är någon nybörjarkärra. Även om det är häftiga kärror så finns det betydligt bättre att börja med - OM du nu är nybörjare. Om inte - vilken typ av kärror har du flugit framgångsrikt och med en del flygtid på ? Det vore ju tråkigt om första flygningen resulterade i en "skrothög" eftersom kärrorna i sig är trevliga att beskåda - och förhoppningsvis också att flyga. Som du nog säkert förstår så ställer vi dessa frågor bara av den anledningen att vi vill att du skall komma in i flyghobbyn på ett så bra sätt som möjligt.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Licenssvetsare
    Klubb
    Ingen än så länge...

    Standard

    Har flugit en cessna innan och en wilga-2000. Ville prova fläktflyg för ville ha något som är snabbare.

    Anledningen till att jag fråga om limmet var för att jag tänkte mest på landningen som nog blir det svåraste jämfört mot cessnan, Jag menade ju inte att jag skulle flyga den rakt ner i backen!
    Senast redigerat av Alexuss den 2009-10-10 klockan 10:23.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Ja, har du flugit dessa framgångsrikt så finns ju möjligheten att det går bra även med en snabbare kärra. Nu vet jag inte vad dom är tillverkade av men många kärror av den typen är ju gjutna i något frigolit-liknande material. Det finns flera limtyper som fungerar då - bl a följande limtyper:
    * Kontaktlim - men köp då UHU Por för många andra "smälter ner" frigoliten.
    * Vanligt vitlim - tar en stund att torka men fungerar bra
    * Epoxilim - brukar fungera bra men är tungt
    * PU-lim brukar också fungera (Polyuretanlim). Det sväller vid härdningen så då måste du ha delarna i bra press.
    Testa gärna lite lim på en okritisk bit innan så du ser att materialet tål limmet.
    Slutligen - såg denna kärra igår på fältet (dock ej i luften igår p g a väldigt blåsigt väder) och den såg riktigt trevlig ut - http://shop.textalk.se/se/article.ph...33&art=2374683
    Och vem kan motstå en Draken...
    Kärran var provflugen för någon dag sedan och fungerade enligt min klubbkompis alldeles utmärkt. Nu är han dock en mycket erfaren pilot så huruvida den fungerar för en relativ nybörjare vet jag tyvärr inte. Enda modden han gjort var större landningshjul och nån liten justering av landningsstället.
    Hälsningar
    Roger

  15. #15
    speedo_4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

    Standard

    Draken ovan kunde ju även köpas som arf utan utrustning i så man kan pula i det man själv vill ja.
    Futaba skare va.

    Medlem i Ljungans vänner.

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    33
    Jobb
    Allmän tilltrasslare på Arlanda

    Standard

    Alexuss du har pm.
    Underskatta aldrig dumma människor i stora grupper!

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Licenssvetsare
    Klubb
    Ingen än så länge...

    Standard

    Var och köpte lim idag UHU Por fick jag tag i. Hämtade även ut planet idag kommer upp bilder under helgen på det, sitter och bygger nu.

  18. #18

    Zkeeters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna på våra vägar.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Alexuss Visa inlägg
    Var och köpte lim idag UHU Por fick jag tag i. Hämtade även ut planet idag kommer upp bilder under helgen på det, sitter och bygger nu.

    Nu blidde då jag nyfiken!
    Vilket flygetyg blev det?
    Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
    -----------------------------------------------
    MFK Skvadern Sundsvall.

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Licenssvetsare
    Klubb
    Ingen än så länge...

    Standard

    Det blev tillslut Eurofightern, och ja jag vet radion är inte bra inte laddaren heller men det är inte det första RTF paket jag har...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EF2000.jpg 
Visningar:	297 
Storlek:	62,8 KB 
Id:	8408  

  20. #20

    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Licenssvetsare
    Klubb
    Ingen än så länge...

    Standard

    Tänker nog köpa mig en bättre radio ändå... Lutar åt en Spektrum DX5e det är väl en bra nybörjar/kvalité radio?

Liknande ämnen

  1. lite nooby frågor om fläktflyg och tillbehör
    Av Patric_med_C i forum Elmodeller
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-08-23, 09:01
  2. Skall köpa dator (bärbar) tips önskas
    Av lixxer i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-08-12, 14:54
  3. Tips på var jag kan köpa motorfäste?
    Av Vindfrisk i forum Allmänt om flyg
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-16, 01:35
  4. Köpa fpv-utrustning hjälp och tips önskas
    Av lixxer i forum FPV Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-10, 23:31
  5. Tips; var köpa en bra bensin pump att fylla kärran med?
    Av GliderKing i forum Metanolmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 07:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •