Reklam

Resultat 1 till 8 av 8

mne: ka rckvidden mellan mottagare och sndare..Hur?

Standard ka rckvidden mellan mottagare och sndare..Hur?

Jag vill ka rckvidden mellan min sndare p planet och mottagaren. S att det inte r ngon risk att jag tappar kontrollen ver min lilla lskling i skyn.
    Jag har en Multiplex Cockpit MM 35MHz. Hade funderingar p en patch antenn, men jag hittar ingen p 35MHz.
    Har ni ngra ider?

RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

P 35Mhz finns inga patch antenner d de r en ganska lg frekvens och antennerna blir ganska stora. Men vill man s kan man ju skert bygga sig en 1/4 eller halvvgs antenn. och stlla p marken. en kvartsvgs antenn blir ca 2,14m hg och en halvvgs antenn sledes ca 4,28m hg. En sdan anlggning skulle skert kunna ka din rckvidd rtt rejlt.

/Martin

Standard

Tja Multiplex, byt radio s fr du bttre rckvidd... Nej nu var ja elak men en 1-1,5km torde inte vara ngra problem p 35MHz eller hur lngt tnkte du flyga?
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Standard

Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlgg
    Tja Multiplex, byt radio s fr du bttre rckvidd... Nej nu var ja elak men en 1-1,5km torde inte vara ngra problem p 35MHz eller hur lngt tnkte du flyga?
    Hehe, ja det kanske inte r den bsta radion p marknaden. Vilken skulle du rekomendera.
    Jag kr FPV p 2.4GHz s d br vll inte radion ligga p den frekvensen antar jag.
    Har vll egentligen inte tnkt mig att ka jttelngt men det kan vara sknt att veta att inte radiofrbindelsen bryts...

Standard

Tja p 35Mhz s flyger ja mina plan utom synhll i vra vem r hgst tvlingar s jag tror fortfarande inte det kommer att vara ett problem. r du osker s gr rckviddstest med radion s vet du hur lngt den rcker.
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Standard

Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlgg
    Tja p 35Mhz s flyger ja mina plan utom synhll i vra vem r hgst tvlingar s jag tror fortfarande inte det kommer att vara ett problem. r du osker s gr rckviddstest med radion s vet du hur lngt den rcker.
    Ja, ska nog gra det.
    Om jag frsttt det hela rtt s tar man bort sndarens antenn och gr bort frn planet. Godknt ska har jag fr mig om ligga mellan 60 - 90 meter?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Eftersom du verkar intresserad av den verkliga rckvidden s skall du givetvis ha antennen utdragen och frflytta dig 1 km eller s bortt. Troligen ligger rckvidden i markplanet p ungefr det avstndet. Att testa med kort antenn/utan antenn ger bara en antydan om att rckvidden r hyfsad men du vill ju svitt jag frsttt veta den verkliga rckvidden. F skall du undvika att kra utan antenn eftersom vissa sndarslutsteg inte tl detta. I luften har du sen normalt betydligt lngre rckvidd n i markplanet. Men ven 1 km bort r rtt lngt...
    Hlsningar
    Roger

Standard

Det r vldigt svrt att svara dig utan att du blir ledsen.
    Det r inte s enkelt, det finns inte ngot du kan kpa frdigt svitt jag vet.
    Du mste ansluta dig till ett externt antenn system, trimma in antennanpassningen,
    trimma in antennen, trimma sndarens slutsteg s du inte fr splatter som str p
    2 x 35 = 70 MHz och 3 x 35 = 105 Mhz(FM radiobandet!)
    Siguns svar r fakta riktigt men du mste bygga det sjlv
    och efter din fundering om patch antenn visar att du inte fixar det.
    ”tappar kontrollen ver min lilla lskling i skyn”,
    kar du effekten s r risken stor att du str ner allt inom synhll som kr p 35 MHz,
    mottagarnas kanalsepration r nog inte bttre.

Rckviddsprov med inskjuten/borttagen antenn duger
    som tumregel inom synhll p fltet men hade du tnkt dig lngre bort
    s r det nog med full antennlngd som du br testa.
    /Allan

Liknande mnen

1. Dubbla sndare & mottagare
    Av evilaid i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2012-10-09, 00:14
  2. Haveri pga. tappad kontakt mellan sndare och mottagare. HJLP!
    Av Emil i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 42
    Senaste inlgg: 2012-10-04, 18:08
  3. sndare och mottagare???
    Av lagavulin i forum Allmnt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlgg: 2012-03-12, 08:09
  4. RC-Sndare och mottagare
    Av roggie_49 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 10
    Senaste inlgg: 2010-10-31, 00:22
  5. Frga om sndare-mottagare.