Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Fråga om sändare-mottagare.

  1. #1

    Standard Fråga om sändare-mottagare.

    Hejsan, jag har en gammal Futaba Attack-4 som jag skulle vilja använda, mitt problem är att mottagaren försvunnit.
    Min fråga är vilka mottagare funkar till min sändare? Funkar det med en 4-kanals syntesmottagare så man slipper köpa till en kristall ?




    Köpte denna skönhet i London runt 1994-95. Använde den till ett av min morfars gamla metanolplan(från 70talet), tyvärr vågade jag aldrig lyfta med det, så jag satt och körde runt med planet utan vingar på gräsmattan hemma.
    Nu har suget efter radiostyrt kommit tillbaka igen och en depon-kärra står på mitt vardagsrumsbord och väntar på en mottagare =)

    Hälsningar
    Peter, Västerås
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Futaba Attack-4 liten.jpg 
Visningar:	484 
Storlek:	59,8 KB 
Id:	7887  

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är ju en 35 MHz FM-sändare så sannolikt så kommer en modern 35 MHz syntesmottagare att fungera fint till din fina gamla Futaba.
    Ett problem kan nog dessvärre vara batterierna som säkert är döda och om de suttit i radion sannolikt har läckt och skadat kontakterna.
    Har du ingen klubb i närheten där du kan få låna en mottagare att testa med så att du kan förvissa dig om att grejorna är friska?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Peter,
    Är det en "vanlig" 35 MHz FM-sändare så fungerar säkert närapå alla 35 MHz PPM-mottagare (=den vanligaste sorten).
    Om du med Depron-kärra avser nåt "inomhus-flax" så skulle jag inte rekommendera dig att satsa mera pengar i din gamla Attack-anläggning. Bl a torde den sakna såna moderniteter som möjligheten att köra med s k progressiva utslag (= inte så känsliga runt mittpunkten) liksom elektronisk utslagsbegränsning. Om du inte heller kan reversera trottelkanalen så är risken uppenbar att den överhuvudtaget inte fungerar med ett elektroniskt fartreglage (i alla moderna Futaba-apparater måste man reversera trottelkanalen - kanal 3 - för att ett elektroniskt fartreglage skall fungera).
    Slutligen - OM du bestämmer dig för att köpa ny anläggning så välj en 2,4 GHz-anläggning om du tänker pyssla med elflyg. Dessa är avsevärt mindre störningskänsliga jämfört med 35 MHz.
    Sen är du mycket välkommen till Västerås Modellflygklubb. Kolla vår hemsida - http://www.vmfk.se/ - så kan du se vad som händer. Måste dock flagga för att programmet blir lite omkastat för våra Klubbträffar under hösten men mera info om detta kommer ut inom kort.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Dubbla sändare & mottagare
    Av evilaid i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-09, 00:14
  2. sändare och mottagare???
    Av lagavulin i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-12, 08:09
  3. Sändare och mottagare för video?
    Av Ålänning i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-28, 07:40
  4. RC-Sändare och mottagare
    Av roggie_49 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 00:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •