Reklam

 
Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Busy Bee RTF Trainer (Riccs)

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Busy Bee RTF Trainer (Riccs)

    Modell: Busy Bee RTF Trainer

    Fabrikat: Riccs


    Pris: 1946 kr inklusive 6 kanals 2,4GHz sändare och mottagare, fartreglage, borstlös motor, 1800mAh 7,4V LiPo och balanserande laddare. Dvs. allt som behövs för att flyga planet.
    (1604 kr utan radio och mottagare)

    Spännvidd: 1120mm

    Längd: 1085mm

    Vikt: 650g

    Antal Servo: 3 (1 skev-, 1 höjd- och 1 sidroderservo, fartreglaget sköter gasen)

    Hur bra var manualen? Till ett flygplan som är färdigt monterat där man ska skruva fast stabilisator och fena med två skruvar och sätta fast vingen med gummiband behövs inte mycket till manual. Programmeringsanvisningar för fartreglaget kunde ha ingått.

    Svår / lättbyggd: Två skruvar för att sätta fast stabbe och fena, och gummiband för att sätta fast vingen. Det är hela "bygget".

    Byggtid: 10 min

    Fördelar: För en nybörjare ingår allt - radio, mottagare, servon, fartreglage, flygbatteri, laddare. Bara att montera, ladda och flyga.

    Nackdelar: Kvaliteten är inte den bästa!
    - Fartreglage och motor funkade inte ihop med på min modell. Motorn fick missljud och varvade inte upp fullt. Efter reklamation skickade genast handlaren ett nytt bättre fartreglage + kontakter. Då fungerade setupen.
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=F7uB22C60eE"]YouTube - Busy bee 1[/ame]

    -Linkaget är inte av bästa kvalitet. Stötstången till höjdrodret böjer sig, och hela bakkroppen böjde sig litet vid höjdroderutslag. Efter att jag tagit loss stötstången och vickat fram och tillbaka med höjdrodret några gånger för att "mjuka upp" gångjärnen (tejp) funkade det någorlunda.

    -Laddaren är kanske mycket farlig. LiPo-laddaren laddar med 800mA, i manualen står: "The battery will be fully charged in 2 hours when the indicator on the charger turns from red to green, then disconnect immediatly. Do not leave battery unattended at any time."
    Detta tycks tyda på att laddaren fortsätter att ladda med 800mA även efter att lamporna på laddaren byter färg från rött till grönt. Är det så är det ju rena rama brandbomben. Vem orkar sitta och stirra på ett par lysdioder i två timmar?
    På det medföljande batteriet står att det får laddas med högst 0,5C. Så även om man använder en "computer-laddare" tar det två timmar att ladda batteriet. Inte så lockande när dagens moderna LiPo kan laddas med 2–5C.

    Övrigt / Flygegenskaper: Busy Bee har väldigt låg tyngdpunkt. När planet väl är intrimmat kan man släppa spakarna även om planet ligger i en skarp kurva (bankning). Det rätar upp sig själv och övergår till planflykt så gott som omedelbart. Landningshastiheten är låg.
    Ändå tror jag att GWS Slowstick eller Multiplex EasyStar är flygplan som är lättare att flyga för en nybörjare som aldrig flugit förr. Chansen att lyckas om man inte har tillgång till klubb och dubbelkommando är alltså större med Slowstick och EasyStar.

    Busy Bee är gjord av vanlig "frigolit". Dvs. samma sköra material som GWS E-starter. Vid en krasch kan det troligen bli ganska mycket "smulor" att limma ihop. Fördelen mot en E-starter eller Slowstick är att propellern sitter bakom vingen. Det kan bespara många propellrar för nybörjaren.

    Till skillnad från Slowstick och EasyStar som saknar skevroder kan man rolla med Busy Bee. Med tyngdpunkten så lågt blir det förstås inga snygga och raka rollar hur man än kompenserar med sida och höjd. Även inverterad flygning lyckas bra.

    Vid premiärflygningen flög planet katastrofalt dåligt. Mycket svårt att starta och vinna höjd, men när man slog av motorn seglade planet fint. Detta avhjälpte jag genom att böja motorfästet (plåt) litet så att motorn pekade mera uppåt (som på EasyStar). Efter denna lilla modifikation betedde sig planet mycket bättre vid fullgas. Jag hade ställt höjdrodret rakt vid första flygningen, då var jag tvungen att ge mycket höjd för att hålla planflykt. Släppte jag spakarna blev det genast en dykning. Höjdrodret på min modell måste alltså ha rejält "upproder" för att modellen ska segla i planflykt.

    Sammanfattning: Busy Bee är en hyfsad trainer där man kan få radio, övrig elektronik och flygplan för en billig peng. Elektroniken håller inte högsta kvalitet och jag själv fick byta ut fartreglaget för att få allt att funka.
    Har man tillgång till en flygkunnig som trimmar in planet och hjälper vid de första flygningarna kan det lyckas bra, men om man själv som nybörjare ska bemästra planet finns det några fallgropar vid intrimningen (motorns vinkel och höjdroderutslaget).
    Flygplanet klarar vind rätt bra (vid premiären var det ca 5–6 m/s)

    Ska man ge sig på flygning utan hjälp av lärare rekommenderar jag SlowStick eller EasyStar. Har man hjälp av flygkunnig kan Busy Bee vara ett helt OK alternativ. Dessutom klarar Busy Bee blåsiga dagar rätt bra.

    Andra flygningen i 5–6 m/s vindstyrka:
    Trots provokativt mycket höjdroder och låg fart viker sig (stallar) modellen inte över vingspetsen. Den mycket låga tyngdpunkten ger ett stabilt och snällt flygplan.
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=0fqf7qZTj0I"]YouTube - Busy Bee 2[/ame]

Liknande ämnen

  1. Eagle 15 Trainer
    Av Lager i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-11-30, 07:43
  2. Jet trainer!
    Av Baua i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 99
    Senaste inlägg: 2011-05-08, 19:22
  3. Problem med Busy Bee
    Av sundqvistjohan i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 22:03
  4. trainer
    Av Rc flygplan i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 14:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •