Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Vilken nybörjar modell ska jag satsa på

  1. #1
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard Vilken nybörjar modell ska jag satsa på

    Är ny på forumet och modellflyg, dvs jag har byggt modeller RC-flyg, bilar, helis i parti och minut i snart 45 år, dels åt mig själv för att jag tycker om byggandet och dels åt kompisar som har alla 5 tummarna mitt i handen, nåväl till saken, jag har aldrig flugit en enda modell själv och tycker att det vore på tiden att jag började med detta, har anmält mig till Hässelby mfk som medlem och undrar nu vad jag ska som nybörjar modell.
    Frågan är om en 4-kanalers Piper Cub 1/6 skala med en ökning av motorstorlek från stipulerade .40 till en .61 kan vara lämplig som insteg, givetvis med lärare-elev kontroll.
    Som sagt innan, är byggtokig och vill följaktligen ha en trämodell, INTE ARF/RTF. men finns Pipermodellen med delbara vingar med tanke på transport etc.
    Mvh/
    Rogge

  2. #2
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ojoj många kommer ge dig spä för val av cub som första modell!!många cubar är luriga pga den korta kroppen så blir det gärna sk ground loop ...
    personligen så gillar jag cub .. sävliga stillsamma kärror som dock kräver att man är aktiv i flygningen dvs alla roder skall användas för att den skall flyga rent

    men kör du med dubbelkommando och ngn som KAN flyga cub så ska det inte vara ngra bekymmer ... en större modell är alltid lättare att lära sig flyga med då dom är lugnare än en mindre .. men en mindre med för mycket motor är inte att rekomendera håll dig till det rekomenderade i motor tills du lärt dig flyga kärran och but senare ut motor till större i så fall en cub är ju ingen fart maskin
    mitt lilla tips i debatten

    och välkommen in i en helt underbar hobby
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  3. #3
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    ojoj många kommer ge dig spä för val av cub som första modell!!många cubar är luriga pga den korta kroppen så blir det gärna sk ground loop ...
    personligen så gillar jag cub .. sävliga stillsamma kärror som dock kräver att man är aktiv i flygningen dvs alla roder skall användas för att den skall flyga rent

    men kör du med dubbelkommando och ngn som KAN flyga cub så ska det inte vara ngra bekymmer ... en större modell är alltid lättare att lära sig flyga med då dom är lugnare än en mindre .. men en mindre med för mycket motor är inte att rekomendera håll dig till det rekomenderade i motor tills du lärt dig flyga kärran och but senare ut motor till större i så fall en cub är ju ingen fart maskin
    mitt lilla tips i debatten

    och välkommen in i en helt underbar hobby
    Hej och tack för ditt svar, troligen som du skriver så får jag väl på nöten p.g.a. valet men egensinnig som jag är så tror jag iaf att det blir nämnda maskin, men frågan kvarstår, finns den med delade vingar eller behöver jag göra en egen konstruktion?
    Att det går att göra är jag helt övertygad om optimist som jag är, jag var lika mycket optimist när jag byggde en seglare typ Sigurd Isacsson och vägde av den med innhållet av farsans hagelpatroner vars innehåll fick göra tjänst som ballast, handstartade den från observatoriekullen sthlm den flög alldeles utmärkt med riktning brunnsviken, återsåg den aldrig mer.
    Nåja delade vingar?

    /Rogge

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Varför välja en CUB när den inte är lämplig som förstamodell??? Och dessutom övermotorisera den..!!!

    Vill du ha hjälp med flygningen och råd och tips och kansk pröva någron av våra skolflygkärror , kom ut till oss i Upplands Väsby (Väsby MF) så ska jag hjälpa dig!

    Hälsningar!
    Jan Karlsson

  5. #5
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Varför välja en CUB när den inte är lämplig som förstamodell??? Och dessutom övermotorisera den..!!!

    Vill du ha hjälp med flygningen och råd och tips och kansk pröva någron av våra skolflygkärror , kom ut till oss i Upplands Väsby (Väsby MF) så ska jag hjälpa dig!

    Hälsningar!
    Jan Karlsson
    Förstår din aspekt och respekterar den, saken är den att jag tänkte satsa på en modell och hålla kvar vid den och efter ett långt och "moget" övervägande så har jag fastnat för cub, förstår inte riktigt vad som gör den olämplig, ok jag är en novis vad det gäller egenskaper och sådant och är som jag nämnde egensinnig, tycker mig ha lite rätt att vara egensinnig vid drygt 60+ men ok ge mig ett par förslag på liknande modeller, övermotorisering har du rätt i, obetänksamt av mig, isf är det ju bättre att jag anskaffar en större modell avsedd för den motorstyrkan.
    Nu vet inte jag var Väsby MF ligger men jag kommer gärna ut till er och ko,llar.
    Mvh/Rogge

  6. #6
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Varför välja en CUB när den inte är lämplig som förstamodell??? Och dessutom övermotorisera den..!!!

    Vill du ha hjälp med flygningen och råd och tips och kansk pröva någron av våra skolflygkärror , kom ut till oss i Upplands Väsby (Väsby MF) så ska jag hjälpa dig!

    Hälsningar!
    Jan Karlsson

    Återkommer med denna, skulle en sån här som skulle passa mig?
    http://www.modellhobby.com/product_i...roducts_id=570

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Hej Rogge.

    Klart att du ska bygga dig en CUB.
    Du säger ju själv att du har en lärare som ska hjälpa dig så det kommer säkert att bli bra.
    Problemet med att man ska flyga en cub med sidoroder OCH skev i stället för enbart skev för att svänga med en "vanlig" trainer kan du kompensera genom att skaffa en radio som kan mixa in lite sidoroder med skeven. Med små utslag som man bör köra med innan man kan modellen helt så bör det inte vara några oöverstigliga problem för dig att flyga CUBen.
    Och självklart kan man dela på vingarna - Jag har nog aldrig sett en lite större CUB utan att det varit vinghalvor och stöttor ... För du menar väl inte att de ska vara delbara på många ställen?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Hej Rogge.

    Klart att du ska bygga dig en CUB.
    Du säger ju själv att du har en lärare som ska hjälpa dig så det kommer säkert att bli bra.
    Problemet med att man ska flyga en cub med sidoroder OCH skev i stället för enbart skev för att svänga med en "vanlig" trainer kan du kompensera genom att skaffa en radio som kan mixa in lite sidoroder med skeven. Med små utslag som man bör köra med innan man kan modellen helt så bör det inte vara några oöverstigliga problem för dig att flyga CUBen.
    Och självklart kan man dela på vingarna - Jag har nog aldrig sett en lite större CUB utan att det varit vinghalvor och stöttor ... För du menar väl inte att de ska vara delbara på många ställen?

    Jo radio har jag 6kanaler och programmerbar, rätt det var vinghalvor jag tänkte på, ledsen om mitt tidigare skrivande ställde till problem.
    Nja jag satsar nog på en Cub, har lurat på en i 1/5 skala, lika b
    ra att ta till ordentligt, (i förbigående så byggde jag en en Ryan STA skala i ungefär samma storlek för cirka 22 år sedan, en av de snyggaste modellerna som SIG gjort, allt extra, fasiken vad med tillbehör det ingick i den modellen..synd att den är ute ur deras sortiment,) sen får det gå som det går, går det åt h-e så får det bli balsamodeller med gummisnodd
    Lärare har jag, han har drygt 25 års erfarenhet, så det borde troligen gå bra,.
    Tillverkare SIG???
    Senast redigerat av roggie_49 den 2009-09-25 klockan 22:07. Anledning: mått o skala

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Den passar mycket bättre!

    En CUB eller någon annan högvingad skalaliknade kärra är inte bra att börja med av flera skäl. Dels är den typen av flygplan sköra med fönster, motorkåpor och vingstag som lätt går sönder vid en krasch och dels flyger de inte lika "bra " som en högvingad trainer. En trainer är mycket tåligare och lättare (låg vingbelastning) och svängs med bara skevroder och höjd (eller bara med sidroder och höjd) vilket gör att hjärnan har lättare att hänga med.

    Problemet med CUB:ar är att man måste använda både sida och skevroder när man svänger, Det gäller framförallt ju större modelen är.

    Jag småler lite när du säger att du tänker behålla planet och därför vill satsa på en lite "snyggare" skalalikande kärra.
    Jag har aldrig sätt en nybörjare "behålla" ett flygplan särskilt länge (månader, år)under de 35 år jag flugit R/C!

    Det är svårt att lära sig flyga R/C! Även om man får hjälp så kommer du förr eller senare att krascha och då är det synd att göra det med en CUB!

    Som sagt! Du hittar till Väsby Modellflygare om du kör E-4:an norrut och vid Väsbyavfarten kör vidare norrut på gamla stockholmsvägen. Strax efter Öhlins racing tar du höger in på Almungevägen.Efter ca 500m tar du höger infart Vikskolan..men här delar sig vägen, kör rakt fram mot återvändskylt! Du passerar Viks gård. Efter ca 500m på krokig smal asfaltsväg ta vänster in på grusväg. Efter ca 400-500m är du framme.

    Ps! Åker ut i morgon lördag vid 10.00tiden om vädret tillåter, det verkar ju bli bra. Har du tid o lust och komma ut då så kan du få prova någon av våra skolkärror.

    Hälsningar!
    Jan Karlsson
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_VMF klubbstuga från fältet.JPG 
Visningar:	693 
Storlek:	46,5 KB 
Id:	8039   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_fältet från klubbstugan.JPG 
Visningar:	679 
Storlek:	42,0 KB 
Id:	8040   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Marutaka DC-3 in pits1.jpg 
Visningar:	686 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	8041   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Bussen. Bild snett ovanifrån,framifrån..JPG 
Visningar:	666 
Storlek:	58,3 KB 
Id:	8042   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Cherrokee.framifrån.jpg 
Visningar:	668 
Storlek:	56,1 KB 
Id:	8043  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Skolflygplan Calmator helbild snett från sidan 012.jpg 
Visningar:	158 
Storlek:	77,0 KB 
Id:	8044  
    Senast redigerat av jaka den 2009-09-25 klockan 23:21.

  10. #10
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    http://rcmaffian.se/oscommerce_st/ca...roducts_id=666 en sådan här kanske ?? ser ut att ha delad vinge ... och lagom storlek ! ... sorry såg nu att det var en arf ! å det ville du ju inte ha ,,,

    great planes har en fin byggsats annrs på cub
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  11. #11
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Den passar mycket bättre!

    En CUB eller någon annan högvingad skalaliknade kärra är inte bra att börja med av flera skäl. Dels är den typen av flygplan sköra med fönster, motorkåpor och vingstag som lätt går sönder vid en krasch och dels flyger de inte lika "bra " som en högvingad trainer. En trainer är mycket tåligare och lättare (låg vingbelastning) och svängs med bara skevroder och höjd (eller bara med sidroder och höjd) vilket gör att hjärnan har lättare att hänga med.

    Problemet med CUB:ar är att man måste använda både sida och skevroder när man svänger, Det gäller framförallt ju större modelen är.

    Jag småler lite när du säger att du tänker behålla planet och därför vill satsa på en lite "snyggare" skalalikande kärra.
    Jag har aldrig sätt en nybörjare "behålla" ett flygplan särskilt länge (månader, år)under de 35 år jag flugit R/C!

    Det är svårt att lära sig flyga R/C! Även om man får hjälp så kommer du förr eller senare att krascha och då är det synd att göra det med en CUB!

    Som sagt! Du hittar till Väsby Modellflygare om du kör E-4:an norrut och vid Väsbyavfarten kör vidare norrut på gamla stockholmsvägen. Strax efter Öhlins racing tar du höger in på Almungevägen.Efter ca 500m tar du höger infart Vikskolan..men här delar sig vägen, kör rakt fram mot återvändskylt! Du passerar Viks gård. Efter ca 500m på krokig smal asfaltsväg ta vänster in på grusväg. Efter ca 400-500m är du framme.

    Ps! Åker ut i morgon lördag vid 10.00tiden om vädret tillåter, det verkar ju bli bra. Har du tid o lust och komma ut då så kan du få prova någon av våra skolkärror.

    Hälsningar!
    Jan Karlsson
    Hej och tack för ditt svar.
    Okej då är det lika bra att jag köper en av varje :-)
    EN trainer och en Cub som morot...
    Tack för inbjudan till klubben, dessvärre är jag upptagen hela helgen.
    Kanske nästa helg kan passa bättre?
    Om du har tid och möjlighet.
    Ett PM skulle vara bra isf.
    /Rogge

  12. #12
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    http://rcmaffian.se/oscommerce_st/ca...roducts_id=666 en sådan här kanske ?? ser ut att ha delad vinge ... och lagom storlek ! ... sorry såg nu att det var en arf ! å det ville du ju inte ha ,,,

    great planes har en fin byggsats annrs på cub

    Tack för länken, verkar intressant.
    /Rogge

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Nästa helg går bra! Söndag förmiddag passar bäst för mig.

    Hälsningar!
    Janne

  14. #14
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Nästa helg går bra! Söndag förmiddag passar bäst för mig.

    Hälsningar!
    Janne
    Låter bra och så får vi hoppas på bra väder oxo.
    Samma tid som du nämnde tidigare?

    /Roger

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om du nu bygger en SIG 1/6 Cub så får du en bra Cub - dom SIG Cubbar jag sett har varit mycket lätta och välflygande.
    Men övermotorisera inte. Om jag inte minns fel så tror jag att jag sett den flyga utmärkt med en .30 4T så större än .52 4T tycker jag absolut inte du skall välja. Bygg lätt istället. Och givetvis skall det sitta en 4-taktare i nosen...
    Men jag håller med Jaka - satsa på t ex en Kadett istället som din första kärra. Sen när du är mogen så är det bara att utmana Cub'en ! Då går det säkert bra.
    Hälsningar
    Roger

  16. #16
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Om du nu bygger en SIG 1/6 Cub så får du en bra Cub - dom SIG Cubbar jag sett har varit mycket lätta och välflygande.
    Men övermotorisera inte. Om jag inte minns fel så tror jag att jag sett den flyga utmärkt med en .30 4T så större än .52 4T tycker jag absolut inte du skall välja. Bygg lätt istället. Och givetvis skall det sitta en 4-taktare i nosen...
    Men jag håller med Jaka - satsa på t ex en Kadett istället som din första kärra. Sen när du är mogen så är det bara att utmana Cub'en ! Då går det säkert bra.
    Hälsningar
    Roger
    Hej och tack för motortipset.
    Det blir en Cub ochså som jag kommer att bygga parallellt med trainern.
    4takt är alltid trevligt i större plan typ Cessna, Piper m.fl ..
    SIG har i alla år hållt en bra standard på sina modeller..
    /Rogge
    Senast redigerat av roggie_49 den 2009-09-26 klockan 19:58.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Söndag kl.10.00 !

    Som McRegor nämnde är det viktigt att inte övermotorisera en sådan kärra som J3-CUB.
    Jag har visserligen en förkärlek för pylonracing, helst med skalakärror men i brist på annat, Q-500 och super Q-500, och där är det power som gäller!
    Men i vanliga skalaliknande flygplan som min Marutaka DC-3 är det bättre att bygga lätt och ha så "lagom" = lätt motor som möjligt (vad det nu är?...ofta lär man sig av erfarenhet vad det innebär).

    Många nybörjare som bara flugit några år har tyvärr en förkärlek att stoppa i så stor motor som möjligt i sina sportkärror tron att deras flygplan ska få så mycket bättre prestanda, men det är tyvärr inte så att massor av motorkraft automatiskt ger bra flygprestanda. Inte heller underlättar det för en nybörjare att ha motorkraft i överflöd , snarare tvärt om!

  18. #18
    speedo_4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av roggie_49 Visa inlägg
    Återkommer med denna, skulle en sån här som skulle passa mig?
    http://www.modellhobby.com/product_i...roducts_id=570
    En sådan har jag i min ägo om ändå undanställd. Flyger kanon och är riktigt robust. Körde den med en os 70 4 takt å flög kanon.
    Futaba skare va.

    Medlem i Ljungans vänner.

  19. #19

    Standard

    Jag har lite svårt att förstå att en del ondgör sig så väldigt mycket över cuben som nybörjarmodell. Visst kanden ha en del egenheter som en utpräglad trainer inte har men den har även en del fördelar. Har själv flugit ganska mycket med 1:5 cub.

    Till fördelarna kan nämnas att den går att flyga väldigt långsamt om det är en traditionellt byggd cub typ Sig då den förmodligen har lika låg eller lägre vingbelastning än de flesta trainers. Skulle vilja se siffror på att cuben skulle ha hög vingebelastning i jämförelse.

    Att den måste flygas med sidoroder tycke jag inte stämmer. Den flyger inte riktigt rent utan stöttning med sida men det går. Hemligheten är nog att ordna med lite skrvroderdifferentiering. Rodret som går neråt ska ha mindre utslag än det som går uppåt. Men sen går det ju som sagta att mixa in lite sidrotor på skeven.

    Den största nackdelen tycker jag är att den är oerhört vindkänlslig och bör inte flygas när det blåser. En annan svårighet kan vara att den aldrig vill sluta flyga vid landningen. Den jag har är det nästan lite segelplanskänlsa över. Men på ett stort fält bör det inte vara något problem.

    /Mats

  20. #20
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    sanning med modofokation det där tror jag eller så är det en vane sak .. att flyga cub när det blåser vill säga ! ...

    förra årets ripa vecka så flög jag min "lilla" cub 190cm avslutnings dagen när nästan alla hade åkt hem .. å då blåste det ordentligt .. visst motor behövdes det .. men den var lika sävlig ändå .. enda bekymmret som jag upplevde var att landa.. det fick bli "helikopter" landning dvs stilla stående och sjunka ner .. diesel kan intyga om han nu läser ....just landning är som du skriver att den flyter ut ... men jag fick vid talat mig att en cub skulle minsann flygas ner och då blev det genast lättare att få ner den .. detta medatt den behöver sida för att flyga rent löste jag i början med att mixa in sida vid skev roder .. bara liite så man blev av med häng röven diffade skev njae en cub ska ju inte flygas så
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-01-21, 12:05
  2. Törs man satsa på en Fr SKy 2,4 inbyggnadsmodul
    Av Wulfman i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-01-24, 14:13
  3. Vilken modell till denna setup?
    Av gimbo i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 00:39
  4. vilken färg till epp modell
    Av kajpaj i forum Allmänt om flyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 23:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •