Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Vilken nybörjar modell ska jag satsa på

  1. #21

    Standard

    Ja satsa på båda.. Köp dig en Calmato nybörjarkärra.. den kommer du ha kvar länge även om det är en ARF kärra.. Det kan nog dom flesta "gamla" rävar här intyga.. en roligare kärra får man leta efter..

  2. #22

    Standard

    Jag kanske har fel men har fått för mig att det är i diffade skev på fullskalacuben och då borde den väl ska flygas så.

    När det gäller blåsvädersegenskaper har det kanske en del att göra med vingprofilen. Har alla modellcubar skalariktig vingprofilen eller finns det inte modeller med modifierad profil för lite lugnare egenskaper. Min är då som en fyllkaja när det blåser men det är klart att det går för den som är van, tror att den har skalenlig vingprofil. Sedan är det ju skillnad på vind och vind också. En jämn och stadig vind är ju i regel inte så stort problem mer än att det går långsamt i motvind och snabbt i medvind.

    Hittade en intresant sida här http://adamone.rchomepage.com/design.htm

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2009-10-13 klockan 16:11.

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jag kanske har fel men har fått för mig att det är i diffade skev på fullskalacuben och då borde den väl ska flygas så.
    /Mats
    Ingen aning.. men vad skulle göra den svårare för att den har diffade skevroder?.. det är många kärror som har och många som programerar in det i radion och det gör inte egenskaperna sämre.
    Kör det t.ex. på ventusen. Inget ovanligt.
    Senast redigerat av Smajly den 2009-10-19 klockan 20:38.

  4. #24
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Smajly Visa inlägg
    Ja satsa på båda.. Köp dig en Calmato nybörjarkärra.. den kommer du ha kvar länge även om det är en ARF kärra.. Det kan nog dom flesta "gamla" rävar här intyga.. en roligare kärra får man leta efter..
    Jupp, då blev det det då, visserligen inte en Calmato utan en hybrid med skev, balsabygge, skeven går ju att låsa tills jag känner mig mogen för det, alternativt så använder jag mig av dom direkt, kan ju inte mer än krascha med planet..
    Cuben blir vinterpyssel så att jag har nåt att göra under tiden jag brabbas av akut arbetströtthet.

    Nu till det jävliga i det hela, jag har som jag nämnde tidigare byggt plan helisar etc men aldrig kört dom än mindre startat en motor förutom en elak liten jala Babe Cox när jag var runt 11 bast den f-n slitsade upp knogarna på mig, nåja till saken, hur kör jag in eländet och på vilken soppa, x% olja och x%metanol, hur länge? full tank? hinner jag tanka lite alkohol (läs whisky) själv?

    *rogge- novisen vid motorn*
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  5. #25

    Standard

    Flyg du kärran med både skev och sidoroder så slipper du lära dig styra två gånger, det är inte svårare med skevroder och är kärra konstruerad för sida/skev så flyger den inte så bra med bara sidoroder.
    Angående motorn så brukar jag kolla vad tillverkaren anser vara det bästa (är det en O.S finns det väldigt bra beskrivet i instruktionsboken)
    Men en bra syntetolja 15%ca och 10%nitro resten metanol funkar bra. OS N.o8 eller enya 3 stift funkar i tvåtaktare OS F stift i fyrtaktare (utom Enyas fyrtaktare där ska man köra enya 3).
    En glödpanel som drivs med 12V 7amp(eller större) batteri och en soppapump så brukar man vara redo att starta motorn.
    Personligen brukar jag montera motorn i modellen, starta den och köra en tank på backen bara för att få lite känsla hur den är justerad/inställd, verkar allt okej så flyger jag nästa tank och justerar eftersom den blir inkörd.

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  6. #26
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
    Flyg du kärran med både skev och sidoroder så slipper du lära dig styra två gånger, det är inte svårare med skevroder och är kärra konstruerad för sida/skev så flyger den inte så bra med bara sidoroder.
    Angående motorn så brukar jag kolla vad tillverkaren anser vara det bästa (är det en O.S finns det väldigt bra beskrivet i instruktionsboken)
    Men en bra syntetolja 15%ca och 10%nitro resten metanol funkar bra. OS N.o8 eller enya 3 stift funkar i tvåtaktare OS F stift i fyrtaktare (utom Enyas fyrtaktare där ska man köra enya 3).
    En glödpanel som drivs med 12V 7amp(eller större) batteri och en soppapump så brukar man vara redo att starta motorn.
    Personligen brukar jag montera motorn i modellen, starta den och köra en tank på backen bara för att få lite känsla hur den är justerad/inställd, verkar allt okej så flyger jag nästa tank och justerar eftersom den blir inkörd.

    Mvh Mats J
    Hej o tack för svar, planet fixar sig, motarn är en ABC standard .46 Kyosho men förmodar att det är samma princip som OS, har en glowdriver att stoppa in, plus soppan fixar jag efter ditt recept..
    Så nu jä-r ska här brummas..;:-)))
    Håll nu alla 5 tummarna för att jag ska få till detta, spännande som f-n..
    Senast redigerat av roggie_49 den 2009-10-20 klockan 22:12. Anledning: Fel virre
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Smajly Visa inlägg
    Ingen aning.. men vad skulle göra den svårare för att den har diffade skevroder?.. det är många kärror som har och många som programerar in det i radion och det gör inte egenskaperna sämre.
    Kör det t.ex. på ventusen. Inget ovanligt.
    Nej jag menade tvärtom, den blir enklare att flyga med diferantierade skevroder. Anledningen är väl att det minskar skevroderbromsen på det nedåtgånde rodret och därmed minskar hänget i skärtpartiet.

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Klart du ska flyga kärran med skevroder ...om den är ser ut som en högvingad trainer typ Kyosho Calmato..
    Skev och höjdroder på höger spak och gas och sida på vänster.

  9. #29
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Klart du ska flyga kärran med skevroder ...om den är ser ut som en högvingad trainer typ Kyosho Calmato..
    Skev och höjdroder på höger spak och gas och sida på vänster.
    tack för dom orden, precis vad jag behövde i m tt tveksamma velande .
    men en liten tanke dyker upp, iom att jag har byggt och trimmatg in modeller tidigare så harf jag alltid lagt gas/skev på vänster och höjd/sida på höger eller har jag gjort fel i x antal år?
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Man kan naturligtvis lägga funktionerna var man vill men de flesta av oss har nog de "viktiga" rodren, skev och höjd på högerspaken (passar högerhänta bra) och de mindre viktiga , sidroder och gas på vänster spaken...kallas förövrigt mode 2.
    Har för mig att gas/ skev på vänster och höjd /sida på höger kallas mode 1.

    Personligen har jag svårt att tänka mig att styra med mode 1 då jag tycker det är mer
    naturligt att styra som på ett fullskalaflygplan där styrspaken kontrollerar skev och höjd och fötterna sidroder.
    Men anledningen till att mode 1 fortfarande används av somliga är skälet att man vill separera höjd och skevfunktionen för att få renare svängar (Något jag inte alls tror på).

  11. #31
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Man kan naturligtvis lägga funktionerna var man vill men de flesta av oss har nog de "viktiga" rodren, skev och höjd på högerspaken (passar högerhänta bra) och de mindre viktiga , sidroder och gas på vänster spaken...kallas förövrigt mode 2.
    Har för mig att gas/ skev på vänster och höjd /sida på höger kallas mode 1.

    Personligen har jag svårt att tänka mig att styra med mode 1 då jag tycker det är mer
    naturligt att styra som på ett fullskalaflygplan där styrspaken kontrollerar skev och höjd och fötterna sidroder.
    Men anledningen till att mode 1 fortfarande används av somliga är skälet att man vill separera höjd och skevfunktionen för att få renare svängar (Något jag inte alls tror på).

    Ja jäklar, jag är av födsel och ohejdad vana vänsterhänt, ja där ser man..
    inte underligt att kompisarna som jag byggt åt har varit lite konfunderade och tydligen finkänsliga...inte så att det har visats något missnöje men jag har alltid gjort på det sättet.
    Är tekniker i botten och borde ju ha lärt mig något under alla dessa år men tydligen ser man enl. det gamla talesättet inte skogen för alla träd...

    väl mött..
    Senast redigerat av roggie_49 den 2009-10-24 klockan 08:15.
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Är du vänsterhänt vill du väl styra med vänsterhanden...?Skulle själv tycka att det vore avigt att som högerhänt styra med vänsterhanden!

    Lägg då skev/ höjd på vänsterspaken och gas/sida på höger.

  13. #33
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Är du vänsterhänt vill du väl styra med vänsterhanden...?Skulle själv tycka att det vore avigt att som högerhänt styra med vänsterhanden!

    Lägg då skev/ höjd på vänsterspaken och gas/sida på höger.
    Lite förvirrat är det och nu ska jag virra till begreppen än mer för dig.

    Jag är vänsterhänt som jag skrev tidigare men när jag skjuter pistol så skjuter jag med höger hand, och nu blir det krångligare, när jag skjuter med gevär så skjuter jag med vänsterfattning, vid fiske så kastar jag med höger och vevar in med höger således måste jag skifta handfattning på spöet, när jag har karateträning så blir min sempai galen p.g.a. jag tränar spegelvänt mot honom, alltså då blir han förvirrad, kan ta upp ett otal exempel men det får räcka med dessa, så det är som du förstår lite förvirrat :-))
    Senast redigerat av roggie_49 den 2009-10-24 klockan 14:01.
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  14. #34
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Det är nog bättre att du använder spakarna som de flesta gör, jag menar hur ska det gå om du ska köra dubbel komando antingen som elev eller lärare. Det skulle ju bli helt fel om du lärt att vänster spak styr höjd och skev.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-01-21, 12:05
  2. Törs man satsa på en Fr SKy 2,4 inbyggnadsmodul
    Av Wulfman i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-01-24, 14:13
  3. Vilken modell till denna setup?
    Av gimbo i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 00:39
  4. vilken färg till epp modell
    Av kajpaj i forum Allmänt om flyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 23:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •