Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Motorer och propellrar..

  1. #1
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard Motorer och propellrar..

    Rent generellt´så undrar jag om det finns ett samband mellan propeller och motorstorlek.?
    NU menar jag inom rimliga gränser, inte t.ex. .61 och en propp som mäter 5cm
    /Rogge

  2. #2

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    88
    Jobb
    Byråkrat
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Stor motor = stor propeller, Liten motor = liten propeller....

    Kunde inte hålla mig .-)


    Skämt åsido, vad menar du?
    Ju mer man flyg!

  3. #3
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hovhas Visa inlägg
    Stor motor = stor propeller, Liten motor = liten propeller....

    Kunde inte hålla mig .-)


    Skämt åsido, vad menar du?
    Jo jag vet stor hammare, liten hammare etc.

    Om vi rent fiktivt ser på motorstorlek .40 - .61
    så är min fråga vad följer man för rekommendationer för respektive motor
    inom det spannet, ?
    Självfallet kan man ju hänga på hur stort eller hur litet som helst. t.ex. en .40 med 30x10 men det blir ju hur galet som helst med tanke på motorstyrkan

  4. #4

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    193
    Jobb
    Ja
    Klubb
    MFK Vingarna, Umeå

    Standard

    Rent generellt kan man följa råden från motortillverkaren.

    Normalt finns det ett spann av proppar som rekomenderas för olika syften.

    Vill man ha en modell som går fort väljer man en propp med stor stigning och vill man ha bra "bottendrag" väljer man en med stor diameter. Man kan dock inte ändra saker hur långt som helst då man måste ha en viss diameter för att få luftflöde över modellen och viss stigning är också bra för att få modellen att gå framåt.

    Lite som en tumregel kan man säga att om man ökar stigningen med en tum ska man minska diametern med motsvarande.

    Sedan har olika proppar otroligt vitt skilda egenskaper så bara för att de har samma stigning/diameter betyder de inte att modellen varvar lika mycket eller går lika fort.
    Mer plast i helisarna! MFK Vingarna, Umeå

  5. #5
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fot Visa inlägg
    Rent generellt kan man följa råden från motortillverkaren.

    Normalt finns det ett spann av proppar som rekomenderas för olika syften.

    Vill man ha en modell som går fort väljer man en propp med stor stigning och vill man ha bra "bottendrag" väljer man en med stor diameter. Man kan dock inte ändra saker hur långt som helst då man måste ha en viss diameter för att få luftflöde över modellen och viss stigning är också bra för att få modellen att gå framåt.

    Lite som en tumregel kan man säga att om man ökar stigningen med en tum ska man minska diametern med motsvarande.

    Sedan har olika proppar otroligt vitt skilda egenskaper så bara för att de har samma stigning/diameter betyder de inte att modellen varvar lika mycket eller går lika fort.

    Hittade denna på SIG's sida, iofs gammal från -88 men säger ju en hel del om antalet proppar till olika motorer..

Liknande ämnen

  1. Propellrar
    Av Kurre i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 10:56
  2. Kolfiberförstärkta propellrar
    Av radioactive i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 02:34
  3. Propellrar
    Av Marcus72 i forum Metanolmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 11:12
  4. Propellrar
    Av ssn i forum Metanolmodeller
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 09:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •