Reklam

 
Sidan 6 av 10 FörstaFörsta 12345678910 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 185

Ämne: Top Flite P51D 1/5. No ARF assembly

  1. #101
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Red face

    Hej Tomas
    Balsa som "slagit sig" brukar jag dränka i rödsprit och lägger dom i spänn så blir dom raka och fina..ett litet tips, när dom är stenhårda finns det bara en utväg, köp nytt balsaflak och kasta "orginalet", med det är inte kul med dålig balsa, det är bara bryta ihop och komma igen...
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  2. #102

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Hej OMPA Jag har råkat i en stor tvekan betr ving-bygget. Min högerpart av vingen börjar bli klar exkl plankning. Men min tvekan är hur landningsstället skall fungera eftersom öppningen på plyw.spsryglarna i båda fallen W5 o W4 blir monterade upp. Har konstruktören tänkt att högerparten av vingen skall skiftas till vänster eller ?
    Jag är mycket tacksam om Du tar en närmare titt på vingritningarna o plywoodspryglarna i synnerhet. Skicka gärna med en bild hur Du löst detta problem. med bästa hälsningr Ingemar

  3. #103
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av INGEMAR NABBING Visa inlägg
    Hej OMPA Jag har råkat i en stor tvekan betr ving-bygget. Min högerpart av vingen börjar bli klar exkl plankning. Men min tvekan är hur landningsstället skall fungera eftersom öppningen på plyw.spsryglarna i båda fallen W5 o W4 blir monterade upp. Har konstruktören tänkt att högerparten av vingen skall skiftas till vänster eller ?
    Jag är mycket tacksam om Du tar en närmare titt på vingritningarna o plywoodspryglarna i synnerhet. Skicka gärna med en bild hur Du löst detta problem. med bästa hälsningr Ingemar
    Nu vet jag inte om jag förstår dig rätt, men vinghalvorna byggs upp och ner. Dvs med undersidan uppåt vilket medför att klackarna på vingens spryglar egentligen är på vingens ovansida.
    Sedan är det så att vingen är uppdelad på två ritningar. Du bygger alltså en vinghalva från vardera ritning av vingen.

    Du får också tänka på att spegelvända plywood förstärkningarna till W4 & W5 spryglarna så du får en uppsättnig vänster och höger.

    Bifogar dom bilder jag har för tillfället på mina bägge uppsättningar. Den uppsättning som är limmad på vingbalken är till vänstra vinghalvan.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02176.JPG 
Visningar:	576 
Storlek:	75,4 KB 
Id:	9592   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02175.JPG 
Visningar:	574 
Storlek:	70,0 KB 
Id:	9593   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02242.JPG 
Visningar:	561 
Storlek:	77,3 KB 
Id:	9594  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #104

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det händer ju en hel del här med.

    Det ser bra ut Tomas!


    Göran

  5. #105
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack Göran.

    Ja det har väll hänt en del under senaste veckan. Håller som bäst på med några detaljer till på ena vinghalvan innan det kommer en ny uppdatering. Troligen limmar jag dessa delar på plats någongång i kväll. Så en ny uppdatering här på forumet är väll inte allt för långt bort.

    Har också börjat jobba på hemmaplan sedan en vecka tillbaka, så nu borde det bli något mer tid i hobbyrummet även på kvällarna.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #106
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då var det dags för lite updates igen. Trodde att jag skulle få dom resterande delarna för att få vinghalvan klar i helgen på plats, men ett 2X5års kalas satte en liten käpp i hjulet för det. Men iofs så är inte dagen slut än på långa vägar...

    Som sagt så har det jobbats på med vingen en del den sista tiden.
    Framkantslisten är på plats samt den undre vingbalken och de resterande fyrkantslisterna.
    Vebbarna mellan vingbalkarna är också limmade samt vebbar i bakkant av vingen mot klaffsektionen.

    En av dom två bakkants spryglar för klaffkonstruktionen har limmats tillsammans med lätt plyfan som egentligen är till för att montera klaffens roderhorn. Lika bra att limma den på plats, om inte annat som förstärkning eller montage platta till det dolda klaff länkaget. Den lösa ändsprygeln på näst sista bilden ska limmas in mellan de två ändspryglarna på 6e bilden.

    Jag har också markerat ut vart vingbalkarna ska kapas. En speciell mall på 93grader följer med byggsatsen så vingbalkarna kapas i rätt vinkel och på rätt plats.

    Här näst så kommer klossar till gångjärnen limmas in och även ytterligare förstärkningar och monterings klotsar till landstället.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02261.JPG 
Visningar:	567 
Storlek:	67,9 KB 
Id:	9622   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02262.JPG 
Visningar:	562 
Storlek:	80,7 KB 
Id:	9623   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02263.JPG 
Visningar:	170 
Storlek:	73,1 KB 
Id:	9624   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02264.JPG 
Visningar:	143 
Storlek:	70,7 KB 
Id:	9625   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02265.JPG 
Visningar:	147 
Storlek:	55,2 KB 
Id:	9626  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02273.JPG 
Visningar:	126 
Storlek:	61,2 KB 
Id:	9627   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02274.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	35,4 KB 
Id:	9628   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02266.JPG 
Visningar:	136 
Storlek:	55,8 KB 
Id:	9629  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #107

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Ser snyggt ut Ompa!

    Lite inspirationsfilm kanske så här en gråmulen fredaglunch?:
    http://www.asb.tv/videos/view.php?v=1bf99434


    PS. Igår kväll fick jag tillbaks mitt hobbyrum efter att det använts som badrumsmöbelsförråd (puh!) i 3-4 veckor! DS.

  8. #108

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    En helt suverän film, Herr Landberg!!

    Snacka om inspiration!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  9. #109
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Den filmen var en fullträff. Inte utan att man fick en klump i halsen när man tänker på vad dessa gubbar var med om. Och sedan att få se en glimt av trippel ässet Bud Anderson också, Chuck Yeagers bästa kompis genom livet. Det var en riktig höjdpunkt. Chuck och Bud var två av dom bästa Mustang piloterna under WWII.
    Bud flög ju den välkända "Old Crow" under kriget.

    En tanke som slog mig när jag såg filmen var om det läggs ner lika mycket energi från Engelska eller Tyska entusiaster som vill hedre dom få piloter som än idag lever?

    Filmen var hur som helst en riktig inspirations källa. Jag bugar för den Christer
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #110
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Lite limmande idag.
    Efter tillpassning av "Landingear rails" till vingen så limmades dessa på plats.

    Tänk att dom engelska orden är mycket mer passande än dom svenska, om det ens finns svenska namn? Landställs infästning lister? Näe, det engelska namnet/ordet lät fräsigare

    När väl epoxylimmet torkat ska vingen vändas och en förstärkning till dessa rails limmas på undersidan till ställen skruvförband.
    Efter att dessa är på plats ska klotsarna till gångjärnen slipas till rätt form, sedan är det dags för nästa vinghalva.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02297.JPG 
Visningar:	202 
Storlek:	66,7 KB 
Id:	9753   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02298.JPG 
Visningar:	209 
Storlek:	69,4 KB 
Id:	9754  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #111

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Hej igen. Vingen är ihoplimmad och putsad. Alla förstärkningar är på plats - men det är en sak som oroar mig när jag såg vingens ihopfogning. Min erfarenet säger att detta inte kommer att hålla. Inte med den vingytan och speciellt inte i den fart som
    Mustangen kommer att ha. Så jag har gjort en riktig mittenförstärknig och nu känns det bättre. Vidare föreslår konstruktören att plankningen skall ske med en hel sammansatt vingplankning (i ett färdigt stycke balsaflak) Min erfarenhet säger att
    när ett material skall både böjas åt 2 - 3 olika håll uppstår svåra spänningar. Därför kommer jag att planka vingen i sektioner och jag börjar med undersidan. Jag har,
    fått hem 2,5 mm balsaflak som är fullbredd och rätt längd fråm Hobbyträ
    Landningstället med utrustningsdetaljer är på väg med flygpost. Likaså 1/4 skaleservo
    är på väg. Jag kommer att bygga flapsen o skeven med dold linkage och även dessa
    är på väg hem. Däremot sporrhjulet är inte köpt ännu men det hinns med.
    Tycker ni grabbar inte att motormontaget är mycket överdimensionerat eller är det
    bara jag som inte vet bättre.
    Det vore roligt att höra Dina kommentarer. Just nu är det mycket bokslut och
    deklarationer för mina kunder som måste göras men det finns alltid tid med att kila
    upp i modellrummet och göra en limning eller två.
    Hälsningar till alla som läser spalten och hör gärna ifrån Er.
    med hälsningar Ingemar Nabbing.

  12. #112
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Det verkar rulla på för dej och ditt bygge Ingemar, kul
    Tyvärr så har jag inte ens varit i hobbyrummet på över en vecka, inte sedan vänstra vinghalvan blev färdig byggd. Det är en massa annat som ska hinnas med både på jobbet och hemma. Men jag siktar på att få den högra vinghalvan klar under julledigheten. Hoppas jag är väll bäst att tillägga.

    Alla har vi väll våra olika byggstilar och byggknep. Vad gäller plankningen så är det självfallet fritt fram att använda sin teknik som man själv tycker passar. Jag har för X antal år sedan byggt Top Flites 1/7 Mustang som byggsats, helt efter manualen. Jag har dock inget negativt att tillägga angående deras metod för plankning, möjligtvis deras rekomendation på lim, eller heller deras teknik för sammanfogning av vingen. På den kärran höll vingen och blev hur stark som helst, och plankningen gick som en dans utan några skevheter i vingen.

    Visst är det ok att man lägger in extra förstärkningar här och var, om man är noga med material val och tänker på vikten.
    Jag kan ännu inte ta ställning till huruvida det kommer behövas några förstärkningar på denna vinge vid sammanfogningen då jag ännu inte kommit så långt. Men självfallet kommer jag skriva om det i tråden om så blir fallet.

    Vidare om det är överdimensionerat vid motormontaget kan jag inte heller riktigt svara på i skrivande stund. MEN jag har haft modeller där brandväggen lossnat då det varit för klent istället, det är inte roligt. Så om du syfftar på den konstruktions mässiga biten av uppbyggnaden av brandvägg etc så är det bara att köra på. Tror inte det är läge med några egna lösningar där.

    Vad gäller sporrställ din Mustang Ingemar, så har jag ett sådant liggandes till just 1/5 Mustang. Hör av dej om du är intereserad, annars kör jag ut det på annons efter jul.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  13. #113
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Det har blivit ett litet tekniskt byggstopp på bägge mina projekt pga att jag som bäst håller på att fixa till min Pitts till försäljning.
    Satsar på att få den klar i dag eller senast imorgon. Därefter kommer byggverksamhetetn på Corsairen och Mustangen sätta igång igen.

    Vänstra vinghalvan är nu såpas färdig att det är dags att sparka igång med den högra. Hoppas vara igång med detta inom kort.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #114
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard God jul

    God Jul
    på er alla som följer min tråd.
    Nu är jag ledig till 11/1, så jag hoppas på mycket kvalitets tid i hobbyrummet
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #115
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Sent i natt röjdes det på arbetsbänken. Ritningen för högra vinghalvan rullades ut och övre vingbalken nålades fast över ritningen.
    Nu, snart....
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #116

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag ser fram emot en fortsättning på bygget.


    Göran

  17. #117
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    I går var det nattmangling. Spryglarna limmades på vingbalken, idag så satte jag delarna till "Aileron Wing TE assembly" under press då de bägge halvorna limmades ihop. Dessa två har förövrigt varit som korkskruvar och pilbågar. Hoppas att det kvarvarande av snedheten försvinner när jag nu limmar ihop dom med press av 8kg bly på delarna.



    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02415.JPG 
Visningar:	127 
Storlek:	87,5 KB 
Id:	10034   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02416.JPG 
Visningar:	113 
Storlek:	72,5 KB 
Id:	10035  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #118
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tja, nyårsafton och frugan ligger och sover efter ett nattskift i vårdens tjänst. Ungarna leker och jag, smyger ut i hobbyrummet

    Igår limmade jag den sk "Aileron Wing TE assembly" på plats. Dock blev den inte helt rak efter att den limmats i press så jag fick såga ett snitt i den för att få den rak på plats. Fyller fogen senare med epoxy och microballonger.

    Idag så limmades resterande lister och vingbalk på sina platser. Listverket till klaffarrangemanget limmades både med CA och GP's gula trä lim. Ca är kanon när man ska limma något "uppochner". För snabb effekt duschar jag lite kicker på CA limmet så det härdar bums.
    Undre vingbalken limmades också precis om på förra vinghalvan, liksom framkantslisten.
    Om någon undrar om "undre vingbalken" så är det nämligen så att vingen byggs upp och ner. Höger vinghalva byggs på vänstra vinghalvans ritning etc.

    Gott nytt år på er alla
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02428.JPG 
Visningar:	128 
Storlek:	78,6 KB 
Id:	10108   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02429.JPG 
Visningar:	130 
Storlek:	74,9 KB 
Id:	10109   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02430.JPG 
Visningar:	124 
Storlek:	90,5 KB 
Id:	10110   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02431.JPG 
Visningar:	109 
Storlek:	107,3 KB 
Id:	10111   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02432.JPG 
Visningar:	115 
Storlek:	87,0 KB 
Id:	10112  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02433.JPG 
Visningar:	101 
Storlek:	94,0 KB 
Id:	10113   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02434.JPG 
Visningar:	114 
Storlek:	97,6 KB 
Id:	10114   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02435.JPG 
Visningar:	98 
Storlek:	96,1 KB 
Id:	10115   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02436.JPG 
Visningar:	103 
Storlek:	82,6 KB 
Id:	10116  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  19. #119

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Gott nytt år på er alla
    Önskar dig detsamma!!

  20. #120

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Gott nytt år på dig med och alla andra här på siten.


    Göran

Liknande ämnen

  1. FMS P51D Mustang
    Av No4 i forum Skalamodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 08:18
  2. NA P51D Mustang panel
    Av Ompa i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-11-22, 12:45
  3. TopFlite P51D ARF 1:7
    Av Ompa i forum Skalamodeller
    Svar: 101
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 21:20
  4. P51d ritning?
    Av Casimir_rc i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-11, 14:09
  5. Hyperion P51D
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 12:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •