Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Saito FG-20, problemmotor?

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    4
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Stockholms flygklubb

    Standard Saito FG-20, problemmotor?

    Hej!
    Efter att ha varit inne på rcuniverse.com och läst endel om Saito Fg-20:an, verkar det som att de flesta i USA som köpt denna motor haft stora bekymmer med nålinställningarna och igensotade avgasventiler samt tändstift.
    Motorerna verkar dessutom gå bra på tomgång och fullgas, men att mellanregistret består av höga knallar och bludder är konstigt.
    Är det någon här hemma som har drabbats av liknande problem med just denna motor?
    Anledningen till att jag frågar är att jag också har liknande problem med min motor som precis är färdig med inkörningen.

    Mvh John

  2. #2

    Standard

    Hej,
    Läste om denna motor på en tråd på RCU och de kom fram till att tändsystemet inte var bra och därför gick motorn illa i mellanregistret. Vet dock inte om problemet är åtgärdat på de nyare tändsystemen och isåfall sen när?

  3. #3

    Standard

    Står det inte i manualen att motorn kräver blytillsats? Tror just igensotningen och havererade ventiler som följd är relaterade till att man inte haft blytillsatsen i soppan.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlägg
    Står det inte i manualen att motorn kräver blytillsats? ...
    Nej, det står :
    "A mixture of commercial regular
    gasoline and a reliable High quality
    100% Synthetic oil for 2-cycle
    engines must be used (we
    recommend Evolution Oil,
    EVOX1001Q). Unleaded high-octane
    gasoline is not required for
    Saito engines."

  5. #5

    Standard

    bara nått skumt minne i min hjärna som spökar tydligen
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tror på Hanke:s teori ändå(delvis) och kan oxå tänka mig att misständningarna på mellanvarv (fetare blandning än den behöver) beror på glödtändningar som åstadkoms av ett överhettat stift o div sot..
    Skulle vara kul o testa den med 100LL...
    Men det är bara gissningar..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    58
    Jobb
    pensionerad Bilmekaniker
    Klubb
    Tullning mf samt på Öland borglanda moddellflyg

    Standard

    http://sparkplugs.morrisonandmarvin.com/
    Det finns andra tändstift till dessa motorer som tydligen ska vara bra.
    Förmodligen ett annat värmetal.
    Lasse haninge mfk

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    4
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Stockholms flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Saito Visa inlägg
    http://sparkplugs.morrisonandmarvin.com/
    Det finns andra tändstift till dessa motorer som tydligen ska vara bra.
    Förmodligen ett annat värmetal.
    Lasse haninge mfk
    Det är många som har sagt att tändstiftet är värt att byta.

    Sen har man ju hört att de i manualen angivna nålinställningarna är helt åt skogen, ska istället vara: HS ut 1,3 varv och LS ut 4 varv.
    Senast redigerat av West den 2009-10-01 klockan 20:07. Anledning: fel grammatik

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    39
    Klubb
    MFK Fenix, Rättvik

    Standard

    Startade upp min sprillans nya FG-20 igår. Startade villigt men var elt omöjlig att få att gå rent och framför allt så visade den hela tiden tendenser att lägga av. Det hjälpte inte att skruva på nålen - den ville inte gå på mer än 3/4 gas. Så jag ringde en klubbkompis som har en likandan motor och fick tipset att använda en 6 V acke till tändsystemet. Han hade testat och fick en mycket bättre gnista o betydligt bättre gång.Tack Sam!

    testade idag med 6 V och motorn går väsentligt bättre men ville ändå inte varva något vidare. Började justera tomgångsnålen och efter att ha skruvat ut den drygt ett varv började det hända saker. Så jag skruvade lite till och voila - Saito FG 20 går som en klocka med jämn o låg tomgång , bra respons på gaspådrag o ett djkla drag på närmast fullgas.

    Sammanfattning: Lita inte på fabriksinställningarna på nålarna och använd 6 V till tändningen.

    Kommer att gå över till 6V även till min FG-36 (även om den motorn har gått utan problem på 4,8 V.

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    4
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Stockholms flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lancair Visa inlägg
    Startade upp min sprillans nya FG-20 igår. Startade villigt men var elt omöjlig att få att gå rent och framför allt så visade den hela tiden tendenser att lägga av. Det hjälpte inte att skruva på nålen - den ville inte gå på mer än 3/4 gas. Så jag ringde en klubbkompis som har en likandan motor och fick tipset att använda en 6 V acke till tändsystemet. Han hade testat och fick en mycket bättre gnista o betydligt bättre gång.Tack Sam!

    testade idag med 6 V och motorn går väsentligt bättre men ville ändå inte varva något vidare. Började justera tomgångsnålen och efter att ha skruvat ut den drygt ett varv började det hända saker. Så jag skruvade lite till och voila - Saito FG 20 går som en klocka med jämn o låg tomgång , bra respons på gaspådrag o ett djkla drag på närmast fullgas.

    Sammanfattning: Lita inte på fabriksinställningarna på nålarna och använd 6 V till tändningen.

    Kommer att gå över till 6V även till min FG-36 (även om den motorn har gått utan problem på 4,8 V.
    Perfekt ju, ska också testa det! 😃

  11. #11
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hej
    Jag har hållit på en hel del med bensinmotorer och kan också instämma med att en 4,8 volt acce inte är optimal alla gånger.
    Men jag vill även varna för att använda en 6 volt acce utan någon spännings regulator. En nyladdad 5 cells acce kan lätt förstöra tändsystemet. Så jag rekommenderar er att använda en spänningsregulator till era tändsystem.
    Både EmcoTec och Powerbox har lämpliga som även har en del mycket bra säkerhets funktioner inbyggda som jag tycker är helt nödvändiga när motorer och modeller blir lite större. De fungerar även bra med 2 cells lipo.

    Just ny 2 cents

    /Jonas

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard


Liknande ämnen

  1. Saito FA 80T
    Av fortuna i forum Metanolmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-03-17, 21:55
  2. Saito 150
    Av mds i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 12:57
  3. Saito 100
    Av lassebetong i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 17:58
  4. Saito .82
    Av T5 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 19:46
  5. Går det på en Saito 1.20 att......
    Av ChristerL i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 18:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •