Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Motorkrångel

  1. #1


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Question Motorkrångel

    Hej

    Jag köpte en Kyosho GX46 på rea från Östersunds Modellhobby som jag tyckte var ett fynd.
    Problemet med motorn är att den går bra på full gas men sämre på låga varv. Har mekat lite med tomgångsbålen och motorn svarar hyfsat bra.
    Mina problem är följande:
    - går knackigt på tomgång
    - efter jag stängt trottlen förtsätter motorn att gå i ca 30 sekunder
    - När jag försöker suga in bränsle genom att hålla för insuget och dra runt propellern för hand händer det inget.

    Har en Mangnum XL 46 som jag inte har haft några problem med. Trodde att GX46 hade samma kvalitet som OS.

    Är det någon kunning själ som kan ge mig något tips för att få motorn att gå bra.

    Gin nygammal flygare

  2. #2
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej Jag bytte till OS8 stift o min kyosho 46a är 100% driftsäker,men den sitter upprätt i en calmato.Det kan vara svårare att få till det när motorn sitter inverterat.Sen är bränslet viktigt speciellt när motorn ska köras in.
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  3. #3

    Standard

    Hej, ett tips är att kolla o ringen som sitter på förgasarhalsen mellan själva blocket på motorn o förgasaren. Det där med att sen inte suger i sig bränsle verka tyda på nått sånt. // Georg

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    GX motorerna är väldigt bra motorer så något måste var fel.
    Du har väl en 240-300cc tank?
    Kolla att tanken är monterad rätt (rätt nivå iförhållande till förgasarinsuget).
    Du kör väl med tryckmatning?
    Använd OS 8 eller Enya 3 stift (Andra stift som också fungerar bra eller bättre, är Nova Rossi 3,4 och 5.)
    Kolla att O-ringen på högfartsnålen tätar ordentligt Bör inte vara något fel då motorn är så ny).
    Lämplig propeller: 9x7, 9x8, 10x7, 11x6, 11,5x6, 12x4, 12x5, 12x6, 13x4 APC...beroende på flygplanstyp.

    Bränsle: Du bör köra på 5-10% nitro!! Motorn går bra på onitad soppa också men ta då bort en eller två av topplockspackningarna (det finns två).

    Du säger att motorn går efter att du stängt trotteltrumman helt! ...Vilket är omöjligt om motorn är tät!
    Att motorn fortsätter att gå betyder att tjuvluft kommer in någonstans. Kolla att förgasaren sitter fast ordentligt och att skruvarna som håller förgasaren (2st 3,5mm) sitter på plats, de brukar nämligen lossa. Blå locktite bör användas på skruvarna !
    Kolla också skruvar till topplock och baklock.

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej
    Jag köpte en GX46 från ÖMH i våras och hade också lite problem i början (flera motorstopp under flygning). Precis som Jaka säger så kan skruvarna på förgasaren lossna. Det gjorde en av mina. Kolla att du har en på varje sida som är åtdragna.
    Jag fick även byta en bensinslang som inte var helt tät.
    Efter inkörningen går nu motorn helt kanon. Tomgången är perfekt.
    Kör på 10 % nitro.

    /Steffe
    Det finns landningar , och så finns det ankomster

  6. #6


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Standard

    Hej

    Tack för tipset, när jag kollade så såg jag att den ena fästskruven saknades i förgasaren. Hade ingen tanke på att skruven var borta. Skall gör ett nytt fösök.

    Gin

Liknande ämnen

  1. Motorkrångel
    Av Sigun i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-17, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •