Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Erfarenhet av Black Horse Yak 54 EP/GP 46

  1. #1

    Standard Erfarenhet av Black Horse Yak 54 EP/GP 46

    Jag har monterat en ARF-Yak 54 EP/GP från Black Horse (köpt hos HAB). Jag har monterat en OS 46 FSi i den. Modellen har en spännvidd på 144 cm och och väger 2700 gram. Jag vill veta om det finns någon erfarenhet av denna modell "out there". Hur flyger den, vilka svagheter har den, hur stora roderutslag klarar den och vad har ni valt för motor-proppeller?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	yak54.jpg 
Visningar:	552 
Storlek:	33,7 KB 
Id:	8298  

  2. #2

    Standard

    Nu har Yak provflugit modellen. Den flög lungt, fint och kändes större en den är. Starten blev rak och fin men sedan fick jag fyra rejäla störningar....eller vad det nu var (trasig antenn, glappande acc e.dyl). Ska kolla det i helgen. Landningen gick bra och den flöt ut fint på finalen.
    Jag ska testa den vidare i helgen om vädret tillåter.

  3. #3
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jerrysoderberg Visa inlägg
    Nu har Yak provflugit modellen. Den flög lungt, fint och kändes större en den är. Starten blev rak och fin men sedan fick jag fyra rejäla störningar....eller vad det nu var (trasig antenn, glappande acc e.dyl). Ska kolla det i helgen. Landningen gick bra och den flöt ut fint på finalen.
    Jag ska testa den vidare i helgen om vädret tillåter.
    kortantenn är det enda rätta Jerry

    så då är du Yakägare numera oj oj


    ligger förkyld och helt slut så det blir nog inge flyg för mig i helgen men lycka till med flygturerna

    p.s Depron på väg hem från Tyskland till mitten av nästa vecka..gav upp att vänta från andra stället

    Get high with hovering
    not drugs

  4. #4

    Standard

    Kul Jerry å grattis till en bra flygning
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    kortantenn är det enda rätta Jerry

    så då är du Yakägare numera oj oj


    ligger förkyld och helt slut så det blir nog inge flyg för mig i helgen men lycka till med flygturerna

    p.s Depron på väg hem från Tyskland till mitten av nästa vecka..gav upp att vänta från andra stället
    Hmmmm... kanske ska testa med inskjuten antenn, borde vara ett alternativ till kortantenn.

    Jag sätter i en annan mottagare i modellen och hoppas det funkar bättre. Den som sitter i Yaken var med om en krasch i en spitfire i somras, tror jag.

    Va bra Wesse, att depronet är på gång då kan vi bygga formisar i alla möjliga former snart.

  6. #6

    Standard

    Hittade orsaken till störningarna??!!
    Jag har konstaterat att räckvidden på marken bara är/var cirka tio meter. Nu har jag provat med två andra mottagare, en nyare acc och ny strömbrytar-sladd. Jag kollade t.o.m att sladdarna till antennen och jord var OK i sändaren. Inget av detta felade. Det enda som var kvar att prova var servona tre nya scanner-servo (två i vinge och ett i kroppen) och ett gammalt från Sanwa. När jag drog ur det gamla var felet kvar, men när jag drog ur ett av de nya Scanner-servona (i kroppen) försvann felet.
    Jag bytte då till ett Futabaservo och felet var borta. Nu har jag i allafall räckvidd över både min och grannens tomt. Det hela verkar lite konstigt då Scannerservot ser ut att vara ett Futabaservo utan Futabalogga och båda är ju gjorda i Taiwan???!!!
    Fattar inget. Ska nu byta de i vingarna också. Vadan detta?

  7. #7
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    vad är det för scanner servon du använder ?? fick samma fenomen på min stora cap där jag använder scanner servon "felet" berodde på att servona tog ganska rejält med ström och mottagaren klarade helt enkelt inte den dippen som blev i spänningen vilket upplevdes som störning .. bytte mottagaren så var problemet borta .. men har bara vågat flyga den en gång till efter detta hände ! ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    vad är det för scanner servon du använder ?? fick samma fenomen på min stora cap där jag använder scanner servon "felet" berodde på att servona tog ganska rejält med ström och mottagaren klarade helt enkelt inte den dippen som blev i spänningen vilket upplevdes som störning .. bytte mottagaren så var problemet borta .. men har bara vågat flyga den en gång till efter detta hände ! ...
    Du har nog rätt i detta. Jag har nu gjort exakt samma sak. Scannerservona var för starka - accen för svag. De servon jag satte dit istället var Futabas enklaste standardservo. Jag har vidare bytt mottagaren från Futaba till en Corona. Det verkar funka bättre nu. Hoppas på lite kul flygning i morgon.

  9. #9

    Standard

    Jag hade precis samma fenomen i min josefin då jag testade mina nya fina digitalservo (tower pro) så jag beslutade att inte använda dom alls eftersom alla grejorna i övrigt funkade utan problem så fortsätter jag att använda analoga futaba o hitec servon o mina plan. För om servot drar för mycket ström då det sitter i lilla långsamma Josefin lär det ju brinna upp då om jag skulle stoppa in det i en 3Dkärra

    Bra att du hittade felet det känns alltid bättre att flyga sen då man vet vad som felades

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  10. #10

    Standard

    Nu är Yaken ordentligt testad. Inga störningar eller konstigheter. Den flyger riktigt bra och rollar rent o fint. Det man kan önska är att motorn var lite starkare, det är ju som sonen säger,"de går ju inte hovra med den". Men, som vanlig konstflygare eller trainer flyger en kanon. Det är både sonen och jag överens om.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Yak 54 och Jerry.jpg 
Visningar:	228 
Storlek:	91,7 KB 
Id:	8419  

  11. #11

    Standard

    Nu har jag en film där sonen flyger Yaken. Ingen laddning 2,5 timmars flygning och mycket ström kvar.
    Hoppas länken funkar. Det är första gången [ame="http://www.youtube.com/watch?v=8nAzX9FUPsU"]YouTube - Yak54 - Black Horse[/ame]

  12. #12

    Standard

    Jag råkade tappa canopyn till Yaken i helgen. Balsagolvet i canopyn gick sönder och jag passade på att ta ut "gubben" och väga den. Den vägde 50gram. Nu flyger jag nog utan gubbe i fortsättningen. Den är för tung

  13. #13
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jerrysoderberg Visa inlägg
    Jag råkade tappa canopyn till Yaken i helgen. Balsagolvet i canopyn gick sönder och jag passade på att ta ut "gubben" och väga den. Den vägde 50gram. Nu flyger jag nog utan gubbe i fortsättningen. Den är för tung
    oj det va en Grov Kis i den hytten

    Get high with hovering
    not drugs

  14. #14

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    oj det va en Grov Kis i den hytten
    Japp, där ligger du i lä. Om det ska va skala-enligt.

    Det åker i en Rossi i denna modell snart. Elde-Import hade rea, så det blev en sån och en Edge.... Då kan nog sonen hovra och jag lära mig det.

    De blir bra!!!

    En snutt å trudelutt
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=jap6h0qaQzs&feature=channel"]YouTube- Yak 54 flyger vidare[/ame]
    Senast redigerat av jerrysoderberg den 2009-11-14 klockan 16:07.

  15. #15

    Standard

    Jag blir tvungen att väcka denna gamla tråd...

    Tidigare i tråden beskrev jag hur jag fick spänningsfall vilket jag tolkade som störningar.I modellen satt vid det tillfället Scannerservo (vilka blev utbytta). Nu kom servona fram igen när sonen behövde riktigt snabba servon i en modell. Vi testade med en UBEC och en 7,4v LiPo-acc och det var helt klockrent! Inget spänningsfall alls plus att detta alternativ inte är mycket dyrare än en hyfsad NiMH. Slutsats: nya accar efter detta blir LiPo med UBEC
    jerrysoderberg.se

Liknande ämnen

  1. Mustang P-51 .60 Black Horse
    Av stefant i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-04, 16:07
  2. Black Horse Matrix .60
    Av colsson i forum Recensioner
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-05-25, 14:20
  3. Black Horse Piper J-3 Cub?
    Av Ålänning i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 13:07
  4. Black Horse - Katana 60 ARF
    Av mac77 i forum Byggdagboken
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 21:41
  5. Black horse p51 mustang
    Av tonic i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 10:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •