Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Calmato 40 blir till

  1. #1

    Standard Calmato 40 blir till

    Ingen direkt byggdagbok då bygget tog knappt 2timmar... Kvar e bara acken då den behöver lite service efter en hård landning med Pittsen

    Låda med flygplan i!


    Tada! en blå calmato i kartongen...


    Ur med prylarna ur kartongen å sprid ut dem i en röra på bordet så alla smådelar ramlar ner på golvet...


    Jaha långa delen måste vara kroppen? Stoppade dit stabben bak å på med ca och aktivator.


    Först tunnflytande som får rinna in å sen på med medium för en god täckning.


    ARF montören bästa vän!


    Linkage, två lika långa stäner som gick trögt i röret, fast med stången i borrmaskin å vips glider de som nysmorda


    Ett par knixar med tången så funkar de kanon.


    Opps så krokiga de vart, men viktiga är att de glider lätt.


    Bokis har ju borstlösa servon i sin, jag har inga så ett Hitech 5998TG får tjänstgöra... Tror ni det räcker?


    Ha i lådan fann ja ett Futaba 9351 servo till FG bilen, det blir bra. Inga utbölinar i futaba floran


    Som vanligt kan ja inte göra nått klart utan motorn så rolig ut att montera. Motorbock å tank var redan på plats så noshjulet med styrstång monterades.


    Fick borra nya hål för motorn då trotteltrumman tog i ena skruven till bocken.


    Tog en stund innan ja kom på att bocka trottel stången vid sidan av maskinen istället för att måtta å krånga innanför.


    Så då passar trollenlänkage, bara leka rörmockare med slangarna nu.


    Fick dremla ur lite så nålen fick plats.


    Tankventil för tankningen.


    Kort i gängen så jag fick limma dit ventilen istället.


    Med motorn på plats gjorde jag lite mer på servo inst för höjd/sida, trottel å noshjulet.


    Jaha, vingen låg och ropa så helt klar med servona vart ja inte utan fick för mig att kolla vingen.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  2. #2

    Standard

    Här ska limmas!

    Allt klart för att montera servo för skevrodren. Ovanligt mkt klart på denna så montör är man verkligen

    Blå målartejp inför ihop limningen med epoxy. Tänkte för köra ca lim men sen kom jag på hur vi flyger dessa så epoxy känns mer rätt...

    Skevservo på g med linkage. Dåliga stänge som följer med i kitet, jag kör med en z-bock tång men stängerna gick av så jag fick leta fram några andra.

    På väg att finna andra stänger så fick jag iden att montera ställen istället... Ovanligt mig va?

    Lite dekaler, har inte kommit till linkaget för skeven ännu...

    Wee va snyggt!

    Aha dekalerna på plats å nya stänger till skeven så vart det bra


    Klar! Vetefasen vart bilden på linkaget till skev(sida tog vägen, jag har iaf efter skeven gjort dem klara...

    Tja bara en propp å i med acken så är den flygklar. Viktad så den precis väger över på huvudstället.
    Senast redigerat av DrHanke den 2009-10-04 klockan 21:06.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3

    Standard

    Häftig, Lycka till med premiären sen !!!
    //Micke B

  4. #4
    Skalmans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    18
    Jobb
    Tryckpresstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Calmato!!!
    Verkar vara den mest populära kärra i modern tid. Jag har en, och jag är nybörjare.
    Hanke har en och även Bokis har en/flera st i sin hangar. De är ju inga nybörjare precis och har även flygit det mesta (eller allt som finns), ändå faller valet på just Calmato. Jag slår vad om att många "mellanpiloter" också har ett exemplar av Calmato i sina hangarer. Calmato är till för alla!
    Mattias
    Knivsta
    Sweden

  5. #5
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Ohhh en Blåååå

    Get high with hovering
    not drugs

  6. #6

    Standard

    Väntar på att få börja bygga min Calmato.
    Har aldrig haft en Calmato så nu vill jag också ha en buskärra.

    Tyvärr tyckte inte Svenska posten det för den har varit ute och rest sedan 18 September och inte nykt upp än.
    Blir säkert roteflygning för Hanke och Bokis
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  7. #7
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tramsigt..för det första så behöver man inte borra om motorfästena för en saito i Calmaton..Onödigt jobb..BYT SKRUV FÖR F*N!
    Sen bygger man alltid 2 åt gången på halva tiden..Omslagsplasten på bruksen får ej tas bort..
    Ena halvan på sparren i vingen limmas fast med CA,andra filas till så den går i lätt o vips så har man delad vinge..
    Hört klagomål på trögt sidroder/noshjul..I MED REJÄLT SERVO ! Visserligen så skrynklar bakdelen ihop sig på min när jag använder det förut nämnda men ett 15-20 kg.s servo ger aldrig upp!
    Enda han har fått rätt är invägningen,väger den jämnt på huvudstället så är det perfekt..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Läste på nåt utländsk forum att dom (kyosho) ska släppa en jubileumsutgåva av den här maskinen kallad kyosho Bokis.
    Med tuppfäste.....

  9. #9
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    CALMATO ÄR BÄST.skall helst avnjutas med en kines 2takt
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  10. #10

    Standard

    Bokis det lustiga med dessa är att CG blir perfekt om man bara bygger ihop den å lägger acken bakom tanken så inget onödigt jobb på den biten. Vände förknasaren så jag orkade inte borra nytt hål för trottel stången, valde mellan pest eller kolera å motorfästet gick fortare å borra... Manualen e öppen.. vete fan måste ha gått av bara farten?

    20+ servon på vitala delar, Emotech powerbox, Emcotech dpsi för ombordglöden, rejäl kanister burk till motorn, riktiga skalahjul, ska vädra modellen snart för det lilla extra Skämt å sido fan va här ska flygas

    Den e riktigt ball i Blått, förstår inte varför Kyosho bara tar hem den gula när man kan få ett plan i svenska flaggans färger... Blir väl kallad rasist nu när man kommer ut på fälten
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #11
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Om man ökar roderytor så borde den ju hovra fint

    Get high with hovering
    not drugs

  12. #12

    Standard

    Snabbt o snyggt, meeen säg att du skar bort klädsel på stabbe o fena innan du limma fast dom...snälla, annars sitter dom inte fast (ni gör säkert det men syns det inte på internet så finns det inte vet vi ju).
    På med pontoner sen så har du en finfin kärra att smeka vattenytan med

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  13. #13

    Standard

    Cool maskin min käre Doktor
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
    Snabbt o snyggt, meeen säg att du skar bort klädsel på stabbe o fena innan du limma fast dom...snälla, annars sitter dom inte fast (ni gör säkert det men syns det inte på internet så finns det inte vet vi ju).
    På med pontoner sen så har du en finfin kärra att smeka vattenytan med

    Mvh Mats J
    Neeej, det gjorde du väl inte va ? Fenan är förmonternad från fabrik och stabben skruvas med 2 långa skruvar. Behöver inte limmas alls. /Steffe
    Det finns landningar , och så finns det ankomster

  15. #15

    Standard

    Skäraklädesel? Skruva? Ingetdera, dir med stabben å sen ca lim... Hittills har inga av våra kärror gått i backen pga dålig montering å våra maskiner brukar få känna på! Kolla Ä väg filmen, rakt in i vedboa å det enda som vart var "a small hack in the ving" så nog håller mina limmfogar

    Men visst Mats man ska göra som manualen säger, gör inte som vi gör.... Men att skruva fast den skulle jag def inte göra då har man problem, den kommer skaka loss...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  16. #16

    Standard

    Glöm ej bort att skruvar väger en hel del längst ut mot vad ca gör.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  17. #17
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlägg
    Bokis det lustiga med dessa är att CG blir perfekt om man bara bygger ihop den å lägger acken bakom tanken så inget onödigt jobb på den biten.
    Nähä!! Å vem har du fått det ifrån??
    Weeesee (amrekanskt uttal) hörde just av sig å ville ha en blåvit Kallematåå eftersom det inte gick o tråla eller dra drag efter Macchin..
    Kommer en med en bröllopsvollvo te småland när Slammis kommer tebax från Junajted Statees nyförgiftad!
    Ska slänga in den i bak på hans bil nu när den står parkad här hos mig..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  18. #18
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Finns det inte en röd variant av den med ?

  19. #19
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Kanhända att CA biter på plastfilm mot plastfilm men varför chansa? Skruvarna enligt manual eller skär bort klädseln och använd epoxy är nog den metod jag skulle rekommendera. Kolla sid 3 här: http://www.bo.gardstad.se/rcskolan/calmato.pdf

  20. #20
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Nähä!! Å vem har du fått det ifrån??
    Weeesee (amrekanskt uttal) hörde just av sig å ville ha en blåvit Kallematåå eftersom det inte gick o tråla eller dra drag efter Macchin..
    Kommer en med en bröllopsvollvo te småland när Slammis kommer tebax från Junajted Statees nyförgiftad!
    Ska slänga in den i bak på hans bil nu när den står parkad här hos mig..

    ska la bli gott att få smaka på sveriges första 3D Calmato

    en hovrande Calmato blir nog den vanligaste synen på våra fällt i sommar...

    Hovra är vackert

    Get high with hovering
    not drugs

Liknande ämnen

  1. En vampyr blir till
    Av Silverfisk i forum Byggdagboken
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-02-21, 07:57
  2. Noshjulsfäste till en Calmato Sports 40
    Av MarcusG i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 13:55
  3. Flaps till Calmato sport .40?
    Av staflaraf i forum Metanolmodeller
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 19:42
  4. Livet blir vad vi gör det till
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 23:51
  5. Motorval till calmato sports?
    Av PrylBalle i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-31, 11:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •