Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Grövre motorljud?

  1. #1

    Standard Grövre motorljud?

    Håller på att experimentera med lite stora fyrtaktare nu och vill gärna förändra ljudet lite. En tanke som slog mig är att borra ett typ 5 mm hål i mitten på ljuddämparen. Någon som vet om detta funkar?
    Jag är ute efter ett grövre ljud och lite högre gör ju inget då 4taktare är rätt tysta jämfört med 2takt.
    Kommer det att påverka trycket in till tanken nämnvärt?

  2. #2

    Standard

    Det där med dämparljud är en hel vetenskap Jag skulle bara skruva av dämparen och lyssna hur det låter innan jag borrade ett hål.

  3. #3

    Standard

    Tappar ju trycket till tanken då. Så min tanke är att behålla allt som vanligt, men modifiera dämparen så det låter lite mer/grövre... Skall tex ha en 30cc fyrtakt i en P-47...Och då vill man ha lite mer kraftfullt ljud


    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    Det där med dämparljud är en hel vetenskap Jag skulle bara skruva av dämparen och lyssna hur det låter innan jag borrade ett hål.
    Senast redigerat av RödeBaronen den 2009-10-06 klockan 11:52.

  4. #4
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    En 30CC 4-takt är INTE tyst! Oavsett vilken (normal) 2-takt du jämnför med som har en normal ljuddämpare
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  5. #5

    Standard

    Givetvis inte tyst tyst ....men lägre än de stora ylandes 2 taktarna tycker jag i alla fall. I vilket fall....¨ågra tips om hur man får ett mullrigare/grövre ljud?

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    En 30CC 4-takt är INTE tyst! Oavsett vilken (normal) 2-takt du jämnför med som har en normal ljuddämpare

  6. #6

    Standard

    Lite beroende på vilken motor du har så kanske det går att hitta en odämpad dämpare till den med rätt gänga att skruva på och testa. Vet att ASP och vissa äldre OS har odämpade "dämpare". Det går säkert att borra den dämparen du har oxå för att få mera ljud. Tryckmatning är nog inga större problem på en fyrtaktare och speciellt inte i en P47 som mest flyger normala loopingar och rollar.

Liknande ämnen

  1. För oss som gillar fart och motorljud
    Av Plange13 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 01:02
  2. Motorljud
    Av Sundsvallaren i forum Elektronik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 11:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •