Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Ett 20-minuters bygge...

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard Ett 20-minuters bygge...

    Ibland vill man bara bygga sig något att bara kunna kasta lite med i lokalen...eller i korridoren utanför. Och det skall vara snabbyggt, se bra ut och framförallt...flyga bra.

    Och när ett sådant behov uppstår så händer det ibland att önskningarna slår in. Magnus på MBS RC-Models skickade mig ett litet glidflygplan med undran om jag kunde provbygga det och se vad jag tycker.....så här kommer den kortaste projekttråden från mig....någonsin.



    Översta raden visar vad man behöver för verktyg. Undre raden visar hur byggsatsen levererades. En liten men enkel byggsats.



    Efter att ha avlägsnat pappersremsorna som håller ihop paketet så fanns det 4 flak med delar och en 2-sidig byggbeskrivning.



    Det första som skall göras är att slipa kanterna på kroppen och slipa bakkanten på fenan så att den blir spetsig och framkanten rund. Därefter trycks två stycken 3x3 mm lister igenom kroppsidorna i avsedd hål.



    Därefter limmas fyra stycken "motor" attrapper på plats.



    Motorattrapperna utgör tillsammans med en slits i kroppen fästet för vingen. Den är tvådelad och förs in i slitsen så att de möts mitt inne i kroppen och sedan kollar man så att man har fått 60-70 mm från vingspetsarna ned till bordsytan.



    När det är kollat så limmas stabben på plats. Den är förberedd för att höjdrodret kan skäras loss och förses med gångjärn i tejp om man vill experimentera med det.



    Det medföljer även ett praktiskt bordsstativ att förvara modellen på. Och det medföljer även 5 stycken skruvar som skall användas till balanseringen av modellen.
    Spännvidden på planet är 487 mm och längden är 397 mm. Vikten hamnar på cirka 23 gram och den flyger väldigt, väldigt bra....åtminstone i korridoren utanför min kära lokal. Jag försökte även utomhus, men det var sådana turbulenta vindar idag att det gick inte så bra. Men jag ser fram emot en vindstilla dag.


    Göran

  2. #2
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Talking

    Snyggt..förstår att det inte är en "vindkärra". Kul snabbygge..
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

Liknande ämnen

  1. Y6 bygge
    Av skygizmo i forum Tricopter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 21:21
  2. 30-minuters epoxilim
    Av haskell i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-11-01, 19:21
  3. Lim för ARF-bygge
    Av yakmanyak i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-16, 17:30
  4. bygge?
    Av roggie_49 i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 14:29
  5. Bygge av BACKFIRE
    Av Mange Lundin i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •