Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: flygfoton-hjälp!

  1. #1

    Standard flygfoton-hjälp!

    Hur lyckas ni ta så bra flygfoton?

    Jag vill prova och monterade på kameran under planet, riktad mot marken. eftersom jah bara har en 4-kanalssändare så fanns där ingen kanal för att göra ngn fotostyrning utan löste detta med att köra automatisk avfyrning. (en enkel anordning som håller fotoknappen inne hela tiden) men bilderna blev kusligt dåliga inte en enda vettig bild.

    kameran är en 3.2mp som har några år på nacken, är en ny kamera bästa lösningen eller ska jag börja i någon annan ände?

  2. #2

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fattaren Visa inlägg
    Hur lyckas ni ta så bra flygfoton?

    Jag vill prova och monterade på kameran under planet, riktad mot marken. eftersom jah bara har en 4-kanalssändare så fanns där ingen kanal för att göra ngn fotostyrning utan löste detta med att köra automatisk avfyrning. (en enkel anordning som håller fotoknappen inne hela tiden) men bilderna blev kusligt dåliga inte en enda vettig bild.

    kameran är en 3.2mp som har några år på nacken, är en ny kamera bästa lösningen eller ska jag börja i någon annan ände?
    vibrationer fömodligen
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  3. #3
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    En bra kamera, gärna med bildstabilisering och mycket skumgummi vid monteringen är det bästa när det gäller förbränningsmotor. Kör man med el är det bara att stänga motorn och segla då man tar bilderna.

  4. #4

    Standard

    Kör med elflyg, en cessna 480. tog upp ett hål på undersidan av planet, men har inte använt ngt dämpmaterial, ska prova med lite skumgummi. när jag filmade blev bilden bättre, kan det vara så att kameran inte kan ställa in skärpan då knappen hela tiden är intryckt och den knäpper foton hela tiden? kanske jag flög på för låg höjd när jag fotade med... hm. ska ta upp ett lite större hål och vadera så ska jag återkomma med resultatet.

  5. #5
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Är hålet bara för kamerans objektiv? Om ljusmätaren inte kan mäta ljusmängden blir exponeringen av fotot fel, och för lång slutartid används.

    Kan också vara precis som du säger att kameran inte ställer skärpan mellan bilderna när du fotar med knappen intryckt. Ett servo som sköter avtryckaren borde lösa det problemet.






  6. #6

    Standard

    Har du bara 4 kanaler så skippa sidoroder, kör med skev och höjd isåfall..
    så kan du köra kameran med roderkanalen
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  7. #7

    Standard

    blev betydligt bättre med skumgummi, om än det är lite svårt att ta bilder med vy istället för rakt ner i backen, nu ska jag prova att montera kameran, så att du får mer landskapsbilder, men undrar huruvida det påverkar flygegenskaperna, planet väger orginal 700 och med kamera och atteraljer 900 ca.

    har sett till så att kameran ligger fritt helt och hålls fastklämd med skumgummi och gummiband.


    är lite orolig bara att flygplanskroppen ska bli lite väl vek om jag kapar upp en av sidorna med, men lim och tejp brukare ju kunna fixa det mesta

    hur har ni placerat era kameror? nedåt eller mot sidan/framåt.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bland 037.jpg 
Visningar:	198 
Storlek:	37,8 KB 
Id:	7918   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hyfsat1.jpg 
Visningar:	211 
Storlek:	89,3 KB 
Id:	7919  

  8. #8

    Standard

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=dW-1MURZpUk"]YouTube - Flygfotografering med Easy Star, gps ombord[/ame]

    Så här gjorde jag...

    Senast redigerat av PeterL den 2009-10-07 klockan 13:08.

Liknande ämnen

  1. hjälp
    Av LAMEandre i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 20:05
  2. Hjälp !
    Av Sigun i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-28, 13:49
  3. hjälp!
    Av Henrik.A i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 09:46
  4. hjälp
    Av Daniel L i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 17:16
  5. hjälp
    Av jocken90 i forum Helikopter
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 16:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •