Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vikt på Topaz Esprit?

  1. #1

    Question Vikt på Topaz Esprit?

    Hej. För 10 år sen (minst) köpte jag en Topaz Esprit med en thundertiger två takt 46 motor. Spännviden är 1540mm. Saken är den att jag misstänker att den är för tung pga en "stor" blyklump i framdelen på planet för att få TP rätt.
    Jag undrar alltså om nån vet vad vikten på flygplanet skall vara.

  2. #2
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    är det inte bättre att kolla att TP ligger på rätt plats? kan ju vara därför blyet sitter där.... har du en tyngre motor ( om du bytt ut den) kanske du kan ta bort lite... eller mycket...

  3. #3
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej kolla (PMA)med taygher han har en.
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Du ska alltså kolla tyngdpunkten!
    Tyngpunkten ska ligga mellan 25-30% av vingkordan(vingbredden). Du finner tyngdpunkten genom att hålla med två fingrar under vingen. Planet ska väga jämnt där eller nosen luta något framåt.
    Ligger inte tyngdpunkten på 25-30% av vingkordan så flytta acc , mottagare och servon.
    Bly flyger inte bra!

  5. #5

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tjenare,

    Precis som LAB tipsade så har jag en Esprit hängande på väggen i källaren.
    Köpte den begagnad (knappt flugen) med en OS40 2T i nosen och den hade inget extra bly men mottagaracken långt fram under tanken om jag inte minns fel.

    Eftersom jag lider av 2-takts allergi så plockade jag genast i en Saito 82:a istället, flyttade bak mottagaracken och fick en helt OK TP.

    Planet flög oerhört fint och hade bra kraft i vertikalerna med denna setup, landade oerhört lätt och smidigt men dessvärre fick jag inte flyga den mer än 3-4 gånger eftersom limmet som höll radioplattan i kroppen inte ville vara med mer. Mycket svårt att kontrollera en modell när gas- sidoroder- och höjdroderservo inte lyder speciellt bra längre..

    Lyckades få ned den hyfsat i alla fall men kroppen sprack lite här och där kring vinginfästningarna och jag har inte orkat göra något åt den.

    Dessvärre har jag ingen aning om vad den skall väga men det är nog mindre intressant i alla fall. Korrekt TP är mycket viktigare än slutvikten. (Inom rimliga gränser) Jag tror att jag har manualen kvar, kan kolla TP om Du inte har den uppgiften.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  6. #6

    Thumbs up

    tackar för svaren. jag har tagit väck blyet och ersatt det med en stor mottagaracc istället som jag har monterat under tanken. Tp ligger nu rätt och modellens vikt är 2750gram. Jag hoppas nu bara att den inte blir "otrevlig" att flyga.

  7. #7

    Standard

    Opps...skrev fel 3750 gram tankad var vad vikten blev. Men jag tycker det låter mycket för en så liten kärra. men vad vet jag.

  8. #8
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    humm hur mycket väger blyklumper tror du?
    Måste säga att det var lite väl mycket. Flytta fram all elektronik så mycket du kan och om det går försök att lätta den lite i baken.
    Tror inte det blir ett trevligt plan att flyga med den vikten.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

Liknande ämnen

  1. DJI F500 och ändrad vikt!
    Av Sipen i forum Hexa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 00:18
  2. Vikt på 1/4 super cub?
    Av senmathal i forum Allmänt om flyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 08:22
  3. Vikt på mitt plan?
    Av staflaraf i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 17:29
  4. Max vikt på inomhusflax?
    Av hakank i forum Elmodeller
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2008-10-10, 11:46
  5. Topaz 28
    Av Forzberg i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 13:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •