Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vinterflyg

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    44
    Jobb
    Montör
    Klubb
    ingen

    Standard Vinterflyg

    Hej.
    Jag är nybörjare på det här med flygning.
    Jag undrar om det går att flyga med metanolmotor när det är kallt ute.

  2. #2

    Standard

    Inga problem Lundqvist! Du kan behöva nåla om den ett par snäpp för att få den att gå optimalt. Och ett tips är att ta ett par gamla fingerhandskar och klippa av topparna på pek och tummfingrar om det är riktigt kallt. (Du kommer tacka mig senare

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det "jobbigaste" är väl rengöringen efteråt. Att torka rent är ju ingen favoritsysselsättning sommartid och vintertid är det ju inte bättre tyvärr...
    Men annars ser jag inga problem - vi flög hela vintrarna under min ungdomstid på 70-talet.
    Numera flyger jag bara el-drivet och den främsta orsaken är just rengöringen som krävs av metanol-kärrorna. En elkärra kan man ju "parkera" varsomhelst i bilen utan risk för oljedroppar... Så om jag får ge ett litet tips så är det eldrivet - i vart fall vintertid. Det ena behöver ju trots allt inte utesluta det andra...
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Standard

    Hej,

    Metanolflyg vintertid går bra och jag flyger året runt med både el och metanolplan. Några viktiga saker är en fulladdad och nyladdad glödack. Har man powerpanel så skall blyacken vara fulladdad. Vintertid skall motorerna chokas lite extra för de behöver mera laddning för att tända.
    Startgas är mycket effektivt om motorn skulle vara tjurig men behövs sällan så länge det är varmare än minus 5grader.
    En starter är inte heller fel om man är försiktig och inte surar motorn för mycket. Ett varmt stift typ OS-F, Enya3 eller OSA3 kan användas i de flesta motorer för bättre gång.
    Man har helst soppa med 5-10% nitro.

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    44
    Jobb
    Montör
    Klubb
    ingen

    Smile

    Tack för svaren.
    Jag har precis börjat flyga, och gjort min första landning som inte har resulterat i div lagningar av både vinge och sjärtparti,så jag vill gärna fortsätta i vinter så man får lite övning. Övning ger färdighet säger dom.

  6. #6

    Standard

    Vinterflyg är fantastiskt Se bara till att vara varm om fötterna och skaffa jägarvantar eller liknande så klarar du dig själv. Metanolmotorer reagerar lite olika på kyla, vissa går dåligt i luften och då kan man linda ett varv tunn metall runt cylindern (colaburk) så kyls inte motorn för mycket av den kalla fartvinden. Är den svårstartad så brukar jag hälla lite varmvatten på motorn så startar den direkt. Låt inte sändaren ligga ute i kylan för länge då kan batteriet tappa orken, samma gäller med mottagaraccen.
    Man ska definitivt flyga ute på vintern för att luften är tjockare på nåt sätt, proppen driver bättre och allt är så stilla inga kytt o hopp, kaffet är godare och världen lite snällare

    Mvh Mats J som längtar efter att få rita spår i snön med skidorna, det är livsnjutning
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  7. #7


    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    151
    Jobb
    Maskinförare
    Klubb
    Gällivare RC

    Standard

    Igår var der premiärflygning på is här. Riktigt kul!
    Jag använder en sändar bag, då fryser man inte om händerna http://www.hab.se/Default.aspx?tabid...ProductID=7001
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00923.jpg 
Visningar:	285 
Storlek:	44,2 KB 
Id:	8473  
    Flyger:
    EF 88" Extra 300 3W55xi
    EF 88" Edge DLE 55
    EF 104" Extra DLE 111
    Telink EPP Yak

  8. #8
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    vinter flyg är helt underbart ..

    visst jag bor ju i väst sverige .. men då höjden över havet här gör att vi har snudd på norrlands klimat vintertid så har vi både snö och kyla ! .. vore det inte för iskalla fingrar så slår faktiskt vinterflyget sommar flyget ordentligt ... fler vindstilla dagar i gnistrande snö och sol kan det bli bättre ??

    i min gamla klubb (ÅMFK) har dom som tradition att flyga in det nya året .. på nyårsaftons morgon och då SKA det flygas oavsett väder .. förra året var det minusgrader och dimma med ca 15-20 meters sikt men flög gjorde vi .. både el metanol och hang flyg på ållebergs väst hang..
    men som sagt vinter .. ALLTID nyladdade accar i allt .. kylan suger musten ur dom ..

    en rejäl termos med kaffe eller anna varm dryck så får man många härliga timmar i kung bores lanskap
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  9. #9

    rwr43s avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    111
    Jobb
    Verkstadschef
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard vinterflyg

    Ett tips om man vill få en glödstiftare att gå bra på vintern är ca 5% bensin i metanolen funkar klockrent inga mer tjuvstopp och en låg tomgång på köpet

    MVH Robert

Liknande ämnen

  1. Bilder vinterflyg
    Av Björn.O i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 22:26
  2. Tips för vinterflyg
    Av Sigun i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 21:00
  3. Vinterflyg i Värmland
    Av Robert_s i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-02, 22:15
  4. vinterflyg??
    Av Daniel L i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 21:22
  5. Vinterflyg med X-star
    Av Casimir_rc i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 08:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •