Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Great Planes Little Tony Pylonkärra, Bensin / EL / Metanol ?

  1. #1
    #11s avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    8
    Jobb
    Jobbar med Saab 340 & Saab 2000

    Standard Great Planes Little Tony Pylonkärra, Bensin / EL / Metanol ?

    Hjälp mig gå vidare I livet och få denna kärra I luften

    Jag har en nästan färdigbyggd Little Tony och det enda som återstår är att välja drivlina.
    Nu är det så att jag är lite nyfiken på alternativ och måste inte nödvändigtvis ha en 91 4-T som först var tänkt.

    Jag har tidigare elkonverterat en 1/8 buggy med med prylar från Hobby City med gott resultat så el är jag inte främmande för men jag har ingen aning om vad som är bra att stoppa i med tanke på flygtid / prestanda och vilka kostnader detta medför om man gämför med metanol.

    Jag har också sneglat på bensin som alternativ men det känns som om kärran kanske är i minsta laget för detta, vad tror ni?

    Förslag mottages tacksamt.

    Mvh, Ola i Linköping

    SPECIFICATIONS
    Stock Number: GPMA1320
    Wingspan: 63 in (1600 mm)
    Wing Area: 775 in² (50 dm²)
    Weight: 7.25-8.25 lb (3290-3740 g)
    Wing Loading: 21.5-24.5 oz/ft² (65-75 g/dm²)
    Length: 56.5 in (1435 mm)
    Engine Required: 2-stroke .61 cu in (10 cc) or 4-stroke .91 cu in (15 cc)
    Radio Required: 4-channel with 5 servos
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Little Tony.jpg 
Visningar:	367 
Storlek:	74,2 KB 
Id:	8423  
    Senast redigerat av #11 den 2009-10-11 klockan 08:57.
    THE ONE AND ONLY

  2. #2

    Standard

    Hej,

    En klubben flyger denna modell med en YS91:a fyrtakt och den har mycket bra prestanda och fart. En Saito 125 skulle oxå ge mycket bra prestanda!
    Elkonvertering med kinaprylar blir samma pris som metanoldrift om man räknar långsiktigt och prestandamässigt lika bra skulle jag tro.
    Jag skulle titta på en setup med 8-10s på ca 3000-4000mah och en motor
    på 2-2,5kw och 80A reglage. Enda nackdelen med elen blir att man inte kan flyga lika länge fullgas för annars blir ackarna för stora och tunga.

    Bensindrift med kinamotor är billigast och ger de längsta flygtiderna om man inte väljer att banta vikten med en för liten tank.
    Prestandan blir dock sämst utav dessa 3 alternativ men säkert tillräckligt bra ändå om man stoppar in en 26-kubikare med tvär snurra.
    Rapportera gärna sen vad du valde för drivlina och vad du
    tyckte om det!

  3. #3

    Standard

    Kanske den lilla SV 17CC bensinaren skulle passa i flyget men gissar att den får problem med frigången av prop.
    Själv skulle jag montera min Saito 115 i det flyget.
    Senast redigerat av Mr X den 2009-10-12 klockan 10:13.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  4. #4
    #11s avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    8
    Jobb
    Jobbar med Saab 340 & Saab 2000

    Standard

    Tack för alla bra svar.

    Bensin
    Det är inga lätta val, har också sneglat på den lilla gulliga SV 17CC bensinaren men känner att den kan bli lite i klenaste laget samt att den blir svår att installera snyggt då både förgasare och ljuddämpare sticker ut från motorn och förmodligen inte kommer att få plats innanför motorkåpan. En 26a tror jag inte får plats överhuvudtaget men jag kan ha fel, skulle vara kul att provpassa en bara för att se.


    EL
    El är det som jag är mest nyfiken på.
    När är du skriver 8-10S 3000-4000mah är det då i två pack med 4S i varje alltså 14,8V alternativt 18,5V?
    Det finns en hel del att välja emellan och det är bra priser både på reglage o motorer nuförtiden så det kan vara ett alternativ som faktiskt är ok även ekonomiskt. Det svåra är att välja rätt motor, känner att det är en djungel därute och alla har sina egna motorbeteckningar vilket gör att det är svårt att jämföra samt se vad en viss motor kan ersätta i motsvarande metanol ;(

    Metanol
    Jag har försökt att komma ifrån metanol kladdet men inser att det kan finnas tjusning med att installera en 91 4-T i denna kärra. Priset är också en faktor att ta hänsyn till och det verkar finnas en hel del begagnade metanolare till salu. Har också läst att en del går ner i oljeblandning med OK resultat. Kanske något att testa i så fall då en av de stora orsakerna till att jag tröttnat är all sanering av kärran efter varje flygning.

    Mvh, Ola
    THE ONE AND ONLY

  5. #5

    Standard

    Hej,

    El är bra men nu när jag tänker efter är just denna modell inte lämpligt för eldrift pga att det inte finns ngt löstagbart kabinhuv vilket innebär att man måste skruva bort vingen varje gång man skall ladda med nya accar.

    Metanol eller bensin i denna modell är bara att tanka och köra. Saito125 skulle nog sitta fint!

    Vad jag menade med 8-10 celler är precis som du säger 2st 4s eller 5s accar som är seriekopplade dvs runt en 30-40volt fulladdade.
    En elmotor som väger runt en 500gr borde kunna tåla dessa accarna med en lämplig snurra.

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Metanolkladdet kan undvikas genom att ha ett avgasrör till planets stjärt. Eftersom avgaserna i allmänhet inte har högre temp än ca 50 grader när de lämnar ljuddämparen (eftersom denna sitter i fartvinden och kyles bra) brukar det gå bra med ett plaströr typ VP-rör (elektrikerrör) som finns i dim 10 mm eller 15 mm. Skulle detta inte gå pga varmare avgaser kan man ju ta ett tunnväggigt AL-rör (ev. helibom från liten kvaddad heli)

    Man kan ju t.o.m ha detta rör inne i kroppen om man vill.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    Lund
    flyger i mfk Viking

Liknande ämnen

  1. Great Planes Seawind El
    Av Pelleflygare i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-26, 19:05
  2. Great planes
    Av Tobbepostis i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 19:18
  3. Great Planes Dazzler
    Av Glawe i forum Byggdagboken
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 08:04
  4. great planes yak 54
    Av mikael 54 i forum Bensinmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 21:59
  5. Great Planes Venus 40
    Av Larsa i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 09:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •