Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Reparation av Calmato EP och lite gnäll på Kyosho

  1. #1
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard Reparation av Calmato EP och lite gnäll på Kyosho

    Köpte en Calmato EP i somras på shooth out i Vallentuna. Tänkte att jag skulle kunna ha något enkelt med mig i husbilen när vi åker på semester.

    På grund av klanterier från mig, sånt som man bara inte får göra, skevrodren gick åt fel håll så premiärflygningen blev mycket kort, sådär 3-4 sekunder.

    Det är nu som gnället på Kyosho kommer.
    Det visade sig att limningen av modellen var under all kritik. Kroppssidorna i princip bara separerade, det satt ingenting i limningen.
    Den hölls i princip bara ihop av klädseln och jag såg senare vad det berodde på.
    Limytorna på kroppssidorna är endast 4mm och det förstår de flesta att det kan inte hålla mycket.
    Håller nu på att reparera den, jag tar rätt på de delar som är hela, vingen, stabben, fenan och de övre delarna på kroppen.

    Konstruktionen på kroppen är otroligt tungt byggt, kroppssidorna är uppbyggda av hård,(tung), 2mm balsa och 2mm ply-förstärkning samt som jag ser det 3st onödiga spant i bakkroppen, (modellen var otroligt baktung).

    Den nya kroppen har jag byggt av 1,5mm medelhård balsa med 0,8mm plyförstärkning i framkroppen.
    Jag har limmat in 8x8mm trekantlist längs kanterna på kroppssidorna för bättre limyta samt att man kan runda kanterna på kroppen.
    Undersidan av kroppen har jag plankat med 1,5mm balsa, men det viktiga här är att fiberriktningen på plankningen ligger tvärs kroppen, det gör att man behöver inga stödspant i bakkroppen plus att kroppen blir mycket mer vridstyv samt blir en lätt bakkropp.

    Har försökt fota så att det syns hur plankningen är limmad.

    Har också hunnit limma översidan av kroppen med de delar som jag tog rätt på från den kvaddade kroppen.
    Nu är det bara motorfästet och vingsadel som fattas före slipning och klädsel.

    Kommer mer sen.

    /Lasse
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA110124.jpg 
Visningar:	359 
Storlek:	39,2 KB 
Id:	8443   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA110122.jpg 
Visningar:	359 
Storlek:	33,2 KB 
Id:	8444   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA110123.jpg 
Visningar:	354 
Storlek:	39,3 KB 
Id:	8445   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA110116.jpg 
Visningar:	354 
Storlek:	48,4 KB 
Id:	8446   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA110115.jpg 
Visningar:	356 
Storlek:	53,1 KB 
Id:	8447  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA110119.jpg 
Visningar:	238 
Storlek:	69,9 KB 
Id:	8448   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA110121.jpg 
Visningar:	226 
Storlek:	31,3 KB 
Id:	8449   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA110125.jpg 
Visningar:	210 
Storlek:	28,3 KB 
Id:	8450   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA110127.jpg 
Visningar:	233 
Storlek:	46,2 KB 
Id:	8451  
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  2. #2

    Standard

    Så där ska en välkonstruerad kropp se ut
    Jag undrar om det är okunskap eller ekonomi som gör att många ARFkärror är så illa konstruerade/byggda, men så länge folk köper så blir det kanske inte bättre.

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  3. #3
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Nu är reparationen av min Calmato klar.

    Vikten efter rep. blev 1,7 kg inklusive Lipoacc på 4000mA. Vilket blir en vingbelastning på ca 55g/dm2, skall nog bli hyffsade flygegenskaper med dom förutsättningarna.

    Glömde att väga modellen som original så jag kan inte jämnföra vikten, men jag behöver i allafall inte en massa bly i nosen. Någon som vägt sin?

    Får se om det blir till att tillverka några skidor så att den går att flyga fram emot vårvintern.

    /Lasse
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PC100003.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	59,7 KB 
Id:	9712  
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Liknande ämnen

  1. Istället för Kyosho Calmato Sports 40?
    Av Ålänning i forum Metanolmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 18:30
  2. Renovering av Kyosho Calmato
    Av mac77 i forum Byggdagboken
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 00:38
  3. Motorval till Kyosho Calmato sports
    Av Frank i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-29, 12:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •