Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Klädsel hjälp Lindy 25

  1. #1

    Standard Klädsel hjälp Lindy 25

    Ska snart klä min modell och tänkte höra va man ska använda och inte använda.. Hade tänkt att köra den helröd och sedan lite vita och blåa stripes.. Är det något som syns bra?
    När man köper stripes... Köper men dem som vanlig klädsel i rullar då det blir otroligt mycket över eller i småbitar?
    Hur mycket tror ni jag behöver för min lindy 25 på 1370 i spännvid och ca 1m lång?
    Det ingår nylongångärn. Är detta ngt att ha? Eller ska man byta dem?
    Ngn som hört ngt om lindy 25:an?
    MVH// IPJT

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Har använt Blue Stick 20 från Hobbyträ. Den är välkonstruerad, och lättlagad, och flyger bra. Jag tror du behöver 1,2 m till kroppen och 1,5 m till vingarna. Nylongångjärnen är bra, men roderhornen och länkändarna är kassa. Smörj med vaselin i själva gångjärnet innan du epoxylimmar. Glipan måste vara 0mm mellan roder och vinge/fena/stabilistator. Stripes kan också gå sönder, så köp med lite marginal, kanske 0,5 meter. Ljus klädsel syns bättre än mörk om solen behagar gömma sig i molnen. Det är bra att kunna se vad som är upp och vad som är ner.
    m.v.h. /Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2009-10-13 klockan 10:02.
    fredrik

  3. #3
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Stripes gör du antingen själv genom vanlig klädsel, eller så köper du självhäftande stripes direkt. Finns från flera företag, både "klädseltillverkare" och vanliga färgade stripes på t.ex. biltema.

    Eller så går du till en skylt dekor firma och ser om dom inte har skräpbitar med vinyltape. Då kan du skära egna stripes av önskad tjocklek samt att dom sitter bra och går att böja om man vill.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  4. #4

    Standard

    Okej tack så mycket.
    Jag köpte idag 200x60cm röd oracover och 100x70 cm vit solarfilm. Hade tänkt att klä hela vingen och kroppen och stabben röd och ha fenan vit och lite vita stripes. Sedan kom jag på att detta inte skulle räcka... Då tänkte jag att jag kanske skulle göra om det lite och köra ca halva vinghalvan vit och den andra röd... Och övergången mellan dem kunde jag köra blåa stripes... Vad tror ni om detta? Går det att köra oracover och solarfilm tillsamans? Tror ni att filmen räcker? Planet är 137cm i spv och ca 100cm lång? Syns dessa färger bra?
    Tror ni det kan bli snyggt? MVH// IPJT

  5. #5
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Hej

    Klär du med oracover först så kan det funka. Solarfilm är i mitt tycke kasst och tål lika mycket värme som smör i solsken. Men prova vettja.
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IPJT Visa inlägg
    Okej tack så mycket.
    Jag köpte idag 200x60cm röd oracover och 100x70 cm vit solarfilm. Hade tänkt att klä hela vingen och kroppen och stabben röd och ha fenan vit och lite vita stripes. Sedan kom jag på att detta inte skulle räcka... Då tänkte jag att jag kanske skulle göra om det lite och köra ca halva vinghalvan vit och den andra röd... Och övergången mellan dem kunde jag köra blåa stripes... Vad tror ni om detta? Går det att köra oracover och solarfilm tillsamans? Tror ni att filmen räcker? Planet är 137cm i spv och ca 100cm lång? Syns dessa färger bra?
    Tror ni det kan bli snyggt? MVH// IPJT
    Jag föreslår starkast färg längst ut på vingänden, så att du har lätt att se vingen
    Jag föreslår också skillnad mellan upp och ner i färgsättningen, så att du omedelbart kan avgöra om du ligger uppåner eller rättvänd efter en manöver du inte riktigt förstod, t.ex. första gången du gör spinn.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Egenligen spelar det ingen oll vilken färg du har på modellen. Den kommer ändå att som katten bli grå i mulet/dåligt väder.
    Bäst är att klä modellen med Day glow orange på någon av vingtipparna, det syns i alla väder.
    Viktigt är att kunna avgöra vilken sida som är upp och vilken som är ner.
    Själv föredrar jag att ha day-glow orange på yttre delan av vingens vänstra ovansida.Då ser man lätt vilken sida som är upp.

    Använd Oracover överallt, det är bästa plastfilmen. Köp tillräckligt! Efter några år i hobbyn kommer du att ha ett litet förråd av plastfilmsrullar.-Bra att ha!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Bussen. Bild ovanifrån..JPG 
Visningar:	225 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	8527   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Bussen. Vinge med day-glow markering..JPG 
Visningar:	186 
Storlek:	54,1 KB 
Id:	8528  
    Senast redigerat av jaka den 2009-10-15 klockan 19:17.

Liknande ämnen

  1. Klädsel-hjälp
    Av Lundqvist i forum Allmänt om flyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-19, 14:59
  2. Klädsel..
    Av chrisvås i forum Allmänt om flyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 11:38
  3. val av klädsel
    Av tavelsuddaren i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 18:38
  4. klädsel U-Can-Doo
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 21:59
  5. Klädsel
    Av Glawe i forum Skalamodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 06:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •