Reklam

Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

mne: Airbrushskola - Av nybrjare FR nybrjare

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb
    Ingen just nu, letar efter lmplig.

Standard Airbrushskola - Av nybrjare FR nybrjare

Frst o frmst.. Jag r sjlv nybrjare p detta med airbrush. r helt sjlvlrd och har inte hllt p s lnge med det. Jo lnge om man ser till ren men effektiv tid har det inte blivit mnga timmar.

Ska kanske tillgga att jag aldrig gjort ngot av dessa motiv frut s det blir frsta gngen jag gr dom, det kan lika bra bli skit av allt men det fr vi ju inte hoppas..

Det kommer att bli ngra lektioner i mnet och det blir lite text och mycket bilder.
    Del 1 ska jag visa hur jag gr ett tiger/rv/varg liknande huvud p fenan p FOX'en.
    Del 2 kommer handla om hur jag gr mitt tiger-randiga motiv p vingarna/kroppen.
    Del 3 blir en cool text "FOX" p undersidan av ena vinghalvan.
    Del 4 blir antagligen ntt futuristiskt rv/varg liknande huvud p undersidan av den andra vinghalvan.
    Del 5 lite basic i skuggning och enkla effekter.

Alla kommer att lggas i denna trden efterhand..

Tyst i klassen gubbar..!

---------------------- Lektion 1 ----------------------

Brja med att leta upp det motiv du vill gra. I detta fallet blir det ett djurhuvud.
    Skriv ut motivet p papper i 4-5 exemplar beroende p hur detaljerat det ska vara nr det r klart. P ett ex. skr/klipper du ut konturerna, p ett ex skr du ut sjlva huvudet, p ett ex skr du ut det som ska vara svart och p ett ex skr du ut det som ska vara vitt.

Vlj lmpligt freml att lgga motivet p, i detta fallet fenan p Fox'en.

Plocka fram det du behver som t.ex. lmpliga frger (p bilder r det bara ett urval av det som anvnts) och sparka igng kompressorn och stll in lmpligt arbetstryck. Normalt kr jag mellan 1,5 till 2 bar.. Till lite strre och mer tckande mlning hjer jag upp den till nstan 3 bar. Alla frger jag kr med hr r transparanta utom svart och vitt som r solida.

Placera konturmallen dr du vill ha motivet, fstes lmpligen med en tejpbit eller liknande.

Sen r det bara att hrja fritt med sprutan. Eftersom frgerna r transparanta s brja alltid med den ljusaste frst och bygg sedan upp lager fr lager med mrkare. Spraya hela tiden rakt mot objektet. Sprayar du frn sidan eller ntt s kommer mallen att lyftas och frgen lcker ut p ytor du inte vill ha den p.. Lyfter den sig lite nr du sprayar rakt p s gr det inte s mycket.

Ta den mall du skurit ut det som ska bli svart och placera ver motivet. Lt den frsta mallen sitta kvar under.

Spraya ver det du skurit ut med svart frg och ta sedan bort mallen.

Valfritt: Lgg i lite skuggning dr du tycker det behvs fr hand utan mall.

Ta sedan bort konturmallen och beskda ditt verk.

Om du vill s tar du mallen med sjlva huvudet p och hller den ver ditt motiv. Spraya lite frsiktigt med svart frg runt mallen fr att f lite toning bakom motivet.
    Brja spraya p mallen och nrma dig kanten sakta tills du tycker det blir lagom skuggning.

Ta nu den mall du skurit ut fr det vita och hll den ver ditt motiv och spraya vitt dr du skurit ut.

Hr kan motivet om s nskas vara klart!

Valfritt: Dimma lite vitt p parti du vill ha ljusare.

Valfritt: Dimma lite mer av grundfrgena om du vill frndra motivet lite.
    Sjlv la jag p lite mer gult och orange. ven det som ska vara tungan har ftt rd och mrkrd frg. Hll den "vita" mallen ver nr du sprayar tungan s sprider inte frgen sig till det andra.

Skda ditt verk.

Bry dig inte om att frska f det helt perfekt fr d kommer det bara strula till sig.. Om en frg skulle dimma lite p fel stlle r det inte hela vrlden och kommer inte synas s mycket nr du vl e klar. Frsk inte fr mycket att f tv sidor likadana fr det kommer inte bli s nd Skulle en mall kasa lite s lgg inte fr stor energi p att f den 100% rtt igen. Det ska ju synas att det r "himmagjort"

Bda sidor tog ungefr 1,5 timme tillsammans inkl. tvtt av sprutan mellan var frg. Nr jag tvttar den s spolar jag den bara under mycket vatten och rensar i koppen med en tops, tar ut nlen och torkar av den.. sen hjer jag upp trycket till 3 bar och sprutar p ett papper tills det bara kommer luft. Oftast rcker detta mellan olika frger.

Sdrja.. Lektion 1 avslutad.
    Fortsttning med lektion 2 blir nog i morgon kvll igen (om jag hinner).
    Senast redigerat av Smajly den 2009-10-14 klockan 11:08.
    Raptor E 620 SE, T-Rex 450 Pro V2, Hubsan X4 H107, Aurora 9 och JR, E-flight ASK21 UMX, 2st Extra300s, Zero40, SB10 (3 meter sp.), Cortina S, Ventus (2,6 meter sp.) ExtremeFlight 48" Extra 300-EXP, Ngra depron combat, ett par motorseglare. MiniGekko 220mm 5.8 fpv, "SuperCheap500mm" 5.8 fpv.
    Airbrush (glad amatr) och lite blandat: http://moped.clippern.se
    Helikopterbilder frn flygfltet: http://helikopter.clippern.se

Zkeeters avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlgg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna p vra vgar.
    Klubb
    MFK Skvadern

Standard

Tack fr en trevlig trd!
    Om du inte misstycker s kommer jag att lnka till den hr trden p en frga p vr hemsida...
    Och d jag inte kan men vill s kommer jag att lsa din trd noga.......
    Det ordnar sig med blommor bara kringa dr....
    -----------------------------------------------
    MFK Skvadern Sundsvall.

RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Tack fr detta Benny ser fram emot nsta del redan !, Kanon med s mycket bilder.

speedo_4s avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlgg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

Thumbs up

Mycket lrorikt.
    hmm. airbruch sa du. Man kanske ska kolla vart man fr tag i vettiga sna.
    Futaba skare va.

Medlem i Ljungans vnner.

Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    564
    Jobb
    Glad pensionr.Ofrbtterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malm Radioflygsllskap

Standard

Jttebra inlgg Smajly. Jag har aldrig frskt mig p det dr med airbrushing med risk fr att misslyckas. Men nu jklar blir det till att ut och jaga spruta. Jag har ju gott om segelkrror p hyllorna s jag har material att ta av. Ska bli roligt att prova p.

Kay krut i Svedala

Ocks medlem i "Ljungans vnner" sedan sommaren 2001

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb

Standard

Zkeeter >> Inga problem, det gr bra.

Sigun >> Tackar.. r det ngon info som kan tyckas saknas s r det bara o skrika till s ska jag frska fixa till det. Alltid lttare att visa med bilder n en massa trkig text.

Speedo 4 >> Sprutan jag kr med r biltemas 400 kronors spruta. Har ett par andra sprutor som kostar i runda slngor litta mer 2000 styck men jag anvnder faktiskt denna mest av dom. Funkar frtrffligt frutom om det ska gras mycket tunna linjer. D kr jag ngon av dom andra men det beror ju mycket p vilken nl man har.

Jag kan lnka lite till olika butiker med frg, kompressorer och sprutor sen.

r det ngon som testar att lgga motiv kan ju alltid lgga upp sina alster hr till beskdning.
    Raptor E 620 SE, T-Rex 450 Pro V2, Hubsan X4 H107, Aurora 9 och JR, E-flight ASK21 UMX, 2st Extra300s, Zero40, SB10 (3 meter sp.), Cortina S, Ventus (2,6 meter sp.) ExtremeFlight 48" Extra 300-EXP, Ngra depron combat, ett par motorseglare. MiniGekko 220mm 5.8 fpv, "SuperCheap500mm" 5.8 fpv.

speedo_4s avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlgg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

Standard

En liten lnklista till vad du anvnder, som hllt p med detta ett tag skulle faktiskt vara riktigt riktigt bra.
    Senast redigerat av speedo_4 den 2009-10-14 klockan 08:26.
    Futaba skare va.

Medlem i Ljungans vnner.

PODs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    749
    Jobb
    Oj..!! Anstlld!
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskardern

Standard

Fr gra som Wesse, 40 flak depron, sedan r det bara att airbrusha p.
    FaR oCH FLyG
    //Ola
    www.oskarshamnseskadern.se

wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    Sunday Team

Standard

detta gillar jag

har tnkt att gra ngot motiv men trodde inte jag skulle greja det..

nu nr man ser dina bilder s tror jag att jag r redo att testa lite....

mera bilder mera bilder mera bilder

mste nog bestlla femliters burkar med frg och mer depron...yehhhh

nice to be Rcff member today

Get high with hovering
    not drugs

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb

Standard

Helt klart e de bara o testa.. Gr prov p ett vanligt papper eller ntt frst s ser ni hur de kommer bli om man inte gr som jag o lgger det direkt p objektet (mer spnnande d).

Detta r ju en vldigt BASIC kurs bara.. s enkel som mjligt fr att kunna dela med mig lite av mina kunskaper o tips och fr att kanske hjlpa ngon igng som r tveksamma. Kommer hlla det enkelt s alla fr en chans.
    Kanske, men bara kanske fortstter den senare med lite mer frihandstips.

Nr hela "kursen" r klar s lgger vi allt material i en ny trd med samma namn utan mellansnack s blir den sammanhngande..
    Senast redigerat av Smajly den 2009-10-14 klockan 11:07.

ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 155
    Klubb
    Sdertrns RFS, Nykpings MK, Sdertlje MFK

Standard

Kanontrd, vntar p nsta avsnitt!

Vad anvnder du fr kompressor? r sjlv ute efter en riktigt tyst och riktigt billig, tyvrr tv egenskaper som inte passar s bra ihop... Fr nu springa ver till grannen och lna hans skrnande Jula-kompressor.

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlgg
    Kanontrd, vntar p nsta avsnitt!

Vad anvnder du fr kompressor? r sjlv ute efter en riktigt tyst och riktigt billig, tyvrr tv egenskaper som inte passar s bra ihop... Fr nu springa ver till grannen och lna hans skrnande Jula-kompressor.
    Hehehe.. sant som du sger.. Billig = hgljudd / Dyr = tystgende.

Den jag har r SilAir 20A (SilentAir). Dags pris vet jag inte direkt men kostade runt 3000:-. Sist jag sg ett pris i staterna lg den p runt 450 dollar.
    Lter inte mer n ett kylskp gr, samma princip o kompressor som sitter i kylskp fast denna r oljekyld.. Som hgst 30 dB. Helautomatisk vilket gr att den sjlv startar o bygger tryck nr den behver o stnger sig nr den e klar. Mnga av dom lite billigare gr konstant vilket ocks gr att du inte kan kra lika lnge med den. D behver du oftast stnga den efter ett tag och lta den vila/svalna.

Jag ska gra en lite lnklista som en del av kursen sen med tips p saker som frg, kompressor o sprutor.
    Senast redigerat av Smajly den 2009-10-14 klockan 11:05.

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

Citat Ursprungligen postat av Smajly Visa inlgg
    r det ngon som testar att lgga motiv kan ju alltid lgga upp sina alster hr till beskdning.
    MYCKET bra trd, kommer flja den noggrannt !!

Har bara gjort ett frsk hittills, annars har det blivit raka rnder i olika frg p ovan- resp undersidan....
    http://www.rcflyg.se/forum/attachmen...2&d=1214689818
    Senast redigerat av jocke1963 den 2009-10-14 klockan 11:26.
    Vir prudens non contra ventum mingit

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Fyller i hyllningskren...
    Sen ett tips/nskeml frn undertecknad....
    Jag tycker att du fyller p ditt inledande inlgg i denna trd med de vriga lektionerna eftersom det annars blir vldigt spritt i trden - som skert blir lng. Det vore kckt med alla lektioner samlade i brjan...tycker jag i alla fall...
    Hlsningar
    Roger

PS: Tror att detta inlgg innebr att jag "sprnger" nsta drmgrns fr antal inlgg p detta forum. Det mste innebra att man har alldeles fr lite att gra...eller...hmmm...

RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Hller med Roger... nr du gr nsta inlgg s fortstt i frsta inlgget s kan vi senare flytta hela inlgget till avdelningen "Artiklar" Gissar att de r mnga dr ute i stugorna som r i behov av lite hjlp med att komma igng med airbrushandet nu infr inomhus ssongen .

Man behver ju inte krngla till och gra vrsta motiven till att brja med. Visa grna hur du gr skuggor t.ex ?

/Martin

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlgg
    MYCKET bra trd, kommer flja den noggrannt !!

Har bara gjort ett frsk hittills, annars har det blivit raka rnder i olika frg p ovan- resp undersidan.... http://www.rcflyg.se/forum/attachmen...2&d=1214689818
    Helt okej frsk om det r frsta gngen.. S sg mina frsta ut ocks tills jag upptckte vad lite skuggor och highlites kan gra till ett annars enkelt motiv..

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Sen ett tips/nskeml frn undertecknad....
    Jag tycker att du fyller p ditt inledande inlgg i denna trd med de vriga lektionerna eftersom det annars blir vldigt spritt i trden - som skert blir lng. Det vore kckt med alla lektioner samlade i brjan...tycker jag i alla fall...
    Hlsningar Roger
    Jepps jepps.. s skall ske. Bra att andra tnker t en

Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlgg
    Hller med Roger... nr du gr nsta inlgg s fortstt i frsta inlgget s kan vi senare flytta hela inlgget till avdelningen "Artiklar" Gissar att de r mnga dr ute i stugorna som r i behov av lite hjlp med att komma igng med airbrushandet nu infr inomhus ssongen .

Man behver ju inte krngla till och gra vrsta motiven till att brja med. Visa grna hur du gr skuggor t.ex ?

/Martin
    Hehe, har innan idag redan lagt till Del 5 i kursplanen som ska innehlla lite basic om skuggor och lite annat snt enkelt..
    Senast redigerat av Smajly den 2009-10-14 klockan 15:11.

Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 957
    Blogginlgg
    2
    Jobb
    Grvmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

Standard

Wow detta fr man bara inte missa

r det tilltet att kopiera texten i Smajlys skola och klistra in i Word s man kan ha det sparat i burken?
    Modellflyg
    En Strt-skn hobby

//Tomas//

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlgg
    Wow detta fr man bara inte missa

r det tilltet att kopiera texten i Smajlys skola och klistra in i Word s man kan ha det sparat i burken?

Fr mig fr du grna spara bde text och bilder.

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb

Standard

Godkvll gott folk.

Har just skrivit ihopa lektion 2 och skulle fortstta med den i frsta inlgget. Nr jag klickar p spara dyker det upp en ruta som sger till mig att jag fr ha max 30 bilder per inlgg.. jag behver ju en hel del mer n s..

Hur ska jag fortstta tycker ni d det inte gr att fylla p i frsta inlgget???

Kan man lgga det i "Artiklar" i olika delar fr varje lektion eller?

ps. Skriver nog ihopa Lektion 3 ikvll ocks..
    Senast redigerat av Smajly den 2009-10-14 klockan 23:34.

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb

Standard

Lgger fortsttningen hr slnge fr er som vntar

Godkvll gott folk.
    Som lovat kommer hr del 2 som visar hur jag gjort mnster p vingar och kropp.
    Ett enkelt och snabbt motiv som inte tar s lng tid.

---------------------- Lektion 2 ----------------------

Eftersom detta ska vara p ryggen av planet s fr vi leta upp en ny mall som liknar ryggen p tigern. Flj anvisning i Lektion 1 och skr ut det du vill frglgga i t.ex. svart som det blir i detta fallet.

Brja med att maskera allt du inte vill ha mlat p kropp och vingar.

Lgg dina grundfrger du vill ha underst. Brja med den ljus och arbeta dig uppt tills du r njd.

Anvnd mallen du hade i lektion 1 fr att maskera huvudet s att det inte blir missfrgat.

Sen r det bara att fortstta tills du blir njd med kroppen...

...och gr samma sak p vingarna.

Till bakvingen anvnder jag samma mall som ska vara till framvingarna. Leta upp lmpligt mnster och skriv ut i nskad storlek p skrivaren och skr sedan ut det du vill frglgga.
    Hr anvnder vi ett tiger-randigt mnster...

...som placerat p vingen och sprayas ver med svart frg. Hr kan du anvnda vilken frg du nu vill ha bara du tnker p att den r solid om den ska fylla flten. Kr du med transparant blir resultatet ngot helt annat.

Samma princip gller fr kroppen. Lmpligt mnster i nskad storlek skrivs ut...

...och skr ut i dom flt som ska frglggas.

Lgg din mall dr du vill ha mnster och spraya med svart. Var frsiktig nr du lgger vid ovandelen av kroppen s att inte fr mycket frg lcker under mallen p andra sidan.
    Kan vara lite knepigt om mallen r fr stor att vika den runt en kropp som r rund och bjd p mer n ett hll. Kr inte fr hgt tryck p sprutan.

Anvnd ter igen samma mall till huvudet som innan fr att inte spraya ut p det motivet.

Om du vill s avsluta med att duscha lite svart frg lngs med ryggen p kroppen och framkant p vingarna fr att f lite coolare effekt men detta r en smaksak vad man vill gra.

Och nu gott folk r vingarnas ovansida och kroppen klar. P min har jag dimmat ver vanligt klarlack man kper i biltillbehrsaffren fr att en lite slitstarkare yta p det hela. Med en segelkrra landar man inte direkt p en nyklippt golfgreen alltid.

Frgerna blir inte rttvisa som vanligt p bild, dom ska ses ute i dagsljus fr d blir dom nnu klarare. Lgger du lite klarlack ver s hjer du den effekten ytterliggare.

Sdrja.. Lektion 2 avslutad.

.. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ..

Liknande mnen

1. Nybrjare med FPV
    Av uffe40 i forum FPV Allmnt
    Svar: 33
    Senaste inlgg: 2011-02-14, 22:25
  2. Nybrjare
    Av mispen i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2009-06-05, 10:25
  3. Nybrjare