Reklam

Sidan 2 av 3 FrstaFrsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 58

mne: Airbrushskola - Av nybrjare FR nybrjare

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb
    Ingen just nu, letar efter lmplig.

Standard

---------------------- Lektion 3 ----------------------

P denna korta lektionen ska det bli en enkel text s vi drar igng med en gng.

Som vanligt anvnder vi malla till vran text fr att gra jobbet snabbt och enkelt.
    Lmpligen grs denna text p datorn eller skrivs/ritas p frihand. Jag valde i datorn och skrev ut i 3 exemplar.
    Ett ex. ska vi anvnda till skuggor, ett ex. anvnder vi till ovandelen p texten och den andra anvnder vi till underdelen.

Brja med att skra ut det som ska bli skugga och frglagt p dina mallar.

Placera frsta mallen med det som ska bli skugga p det stlle du tnker ha motivet. Fixera med lite tejp s blir jobbet mycket enklare.

Lgg p den frg du vill att skuggan ska bli.. hr vljer jag svart och kr med en aning lgre tryck, ca 1,5 bar fr att den inte ska bli helt tckande och fr att mallen inte ska "blsas" upp av lufttrycket.

Ta bort mallen.

Lgg p exempelvis den mall som ska bli vrehalvan av texten. Hr kan du forma mallarna som du sjlv knner fr och anvnda dom frger, typpsnitt och form du sjlva vill.

Spraya med valfri frg. Sjlv anvnder jag en metallic bl som tonas lite tunnare mot mitten av texten.

Ta bort mallen. Hr kan man avsluta sin text om man vill, blir snyggt det med men vi vljer att fortstta till underdelen ocks.

Lgg p mall fr underdelen och lgg valfri frg. Hr lgger jag en metallic grn som tonas ut mot nederkant.

Och d var texten frdig. Gr ju att lgga p fler detaljer och lite annat kul men det blir inte i detta avsnitt utan kommer kanske att behandlas i senare delar.

Lektion 3 avslutad.

Del 4 kommer handla om det futuristiska metall liknande rvhuvudet p den andra vingens undersida.
    Raptor E 620 SE, T-Rex 450 Pro V2, Hubsan X4 H107, Aurora 9 och JR, E-flight ASK21 UMX, 2st Extra300s, Zero40, SB10 (3 meter sp.), Cortina S, Ventus (2,6 meter sp.) ExtremeFlight 48" Extra 300-EXP, Ngra depron combat, ett par motorseglare. MiniGekko 220mm 5.8 fpv, "SuperCheap500mm" 5.8 fpv.
    Airbrush (glad amatr) och lite blandat: http://moped.clippern.se
    Helikopterbilder frn flygfltet: http://helikopter.clippern.se

wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    Sunday Team

Standard

ja ta mig tusan va snygt det blev...

vill se mera nuuuuu

mla stora nitar o pltskarvar,stora uppslita hl r ngot jag ox funderat lite p ,gon stora rejla gon kanske du har lust att visa det ox

Get high with hovering
    not drugs

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlgg
    ja ta mig tusan va snygt det blev...

vill se mera nuuuuu

mla stora nitar o pltskarvar,stora uppslita hl r ngot jag ox funderat lite p ,gon stora rejla gon kanske du har lust att visa det ox
    Sjlvklart kan detta bli ngon del i denna skola ocks.. ska se vad jag kan hitta p fr kul.
    Ska bara ha klart FOXen frst Den ska ju fassan flyga med i kommande helg. Det r hans krra jag mlar p..

Men ni kan vara lugna.. det slutar inte efter denna. Min brossa har ocks en likadan som det ska kladdas p sen och jag kommer sjlva att snart bestlla en likadan krra.. och d kan man ju inte vara smre.. Till min kommande har jag redan bestmt motiv.
    Eftersom detta tycks vara efterlngtat s kommer jag fortstta skolan med hur jag gr motiven p dom andra krrorna ocks.
    Raptor E 620 SE, T-Rex 450 Pro V2, Hubsan X4 H107, Aurora 9 och JR, E-flight ASK21 UMX, 2st Extra300s, Zero40, SB10 (3 meter sp.), Cortina S, Ventus (2,6 meter sp.) ExtremeFlight 48" Extra 300-EXP, Ngra depron combat, ett par motorseglare. MiniGekko 220mm 5.8 fpv, "SuperCheap500mm" 5.8 fpv.

Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen p F7
    Klubb
    Slttlanda MFK

Standard

Kanontips smajly

Ett tips som "profsen" anvnder sig av fr att f stencilerade/mall gjorda motiv att se helt handgjorda ut r att g ver alla linjer och frimla kanterna. P detta sett s blir kanterna en anings anings dimmade vilket gr att motivet ser helt frihandsmlat ut.

Kolla denna bild som jag lackat p min gura (den r ej klarlackad p bilden drav mattehten) kollar ni p alla de sm tunna svarta linjer vanfr/nedanfr tnderna s ser ni att dom r vlldigt skarpa och man ser tydligt att jag anvnt en mall fr att f till dom. Kollar man p resten av linjerna kunde de lika grna varit frimlade p en gng d alla inte r tonade.

//Kristoffer gustafsson

Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sndare: Futaba 14SG,

modellhobby.com

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

Vad anvnder du fr sorts papper till mallarna ? Vanligt A4-skrivarpapper ?
    Vir prudens non contra ventum mingit

Standard

Kanon serie jkligt bra och informativt
    /Matte
    Kom ihg att gravitationen inte bara r ett bra tips: det r en lag. Det r allts inget man kan ignorera..

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb

Standard

Krille >>> Fin fint. Hade sjlv fr strre och mer djup i bilden gjort nnu mer skuggningar p skallen, t.ex. ovanfr gonen p den och p alla stlle dr det r en "lgre" hjd.Hller helt med om ditt tips att frihandspruta ver skarpa kanter om man vill s man fr lite mer utseende av frihand.

Jocke >>> Ja till vldigt mycket anvnder jag vanligt papper som man brukar ha till skrivaren.. det r lagom tjocklek p det.
    I denna lektionen har jag dock gjort mallar i overhead film ocks. Det gr att du ser igenom din mall och kan placera den nogrannare.

-------------------------------------------

Hej hej..
    r ni reda fr en enkel lektion till??

Upptckte att huvudet jag skulle gra p undersidan av vingen skulle ta lite fr lng tid att skriva en lektion om. Har mlat den nu och har bilder, skriver kanske ihopa den senare. Det r klddigt att skriva i text nr det gller att gra en massa saker p frihand som jag gjort p detta huvud.

Jag tnker istllet slnga in en extra lektion s man kan se vad man kan gra med lite skugga. Det gr hela motivet nr man kan f lite djup i det.
    P samma gng blir det hur man t.ex. kan gra fr att det ska se ut som det r ett runt hl i en plt och hur man enkelt stter en skruv i hlet.

--------------------------- Lektion 5 ---------------------

Denna kom till av en slump och en ide jag fick. Kladda lite p ett pappar innan idag bara.

Jag har ingen aning om hur man gr fr att mla ntt som liknar en plt men ett frsk kan man ju gra. Testar man inte s vet man inte heller.
    Brja med att gra mallen som ska bli plten. Rita upp det p ett vanligt papper och skr sedan ut hela plten i ett stycke. Denna kommer senare vara 2 delad.

Placera mallen dr du ska ha ditt motiv.

Sen r det bara att lgga dom frger du vill att din plt ska ha.
    Jag kr litta svart, vit, silver och brun.

Dela sen den mall du skar ut som ska vara plt, om du valt att gra den i flera pltbitar.
    Lgg den mall som ska frestlla den plt som ska ligga verst.

Dimma p lite gr, svart eller silver p den delen som gr ver den undre pltbiten s att det blir litte skuggeffekt. (se pil)

Lgg sedan p bda pltbitarna igen och dimma lite svart runt om. Detta fr dels effekt av skugga och dels framhver det motivet mycket bttre.

Nu gr du en mall med ett runt hl eller den form du vill att ditt hl eller skruv ska ha.

Sen gr du en mall till som bestr av en rund bit som r ngon millimeter strre n hlet du gjorde i den andra mallen. Det gr allts inte att anvnda den bit du skar ut ut frsta mallen fr den blir fr liten.

Ta den mall du gjorde frst och lgg den dr du vill att hlet/skruven ska vara och dimma lite svart i ena kanten. Du ser p min mall hur jag lgger den svarta frgen. Lgg ej fr mycket svart d det inte blir bra. Redan hr har man ngot som ser ut som ett hl.

Sen tar du den runda mallen du gjort som r ngon millimeter strre n hlet du anvnde precis. Hller den med en nl fr att den ska stanna p plats med man sprutar frg.
    Lgg den s att den gr en millimeter utanfr hela vgen runt.
    Duscha lite tunnt med svart frn motsatt hll n vad du gjorde med frra mallen med hlet i.

Du ska nu ha ett resultat som ser ut s hr ungefr. Man kan avsluta om man vill fr det ser coolt ut som det r men vi fortstter annars blir det fr enkelt.

Fr att hja effekten ytterliggare s anvnd samma runda mall som du just hade till den svarta skuggan och lgg lite tunnt med vitt frn motsatt hll frn det svarta.

Och nu ska vi stta dit ett par skruvar i hlen. Gr en ny mall med ett runt hl som r ngon millimeter mindre n din frsta mall. Hll mallen ver ditt hl.

Lgg p frgen som din skruv ska vara i. Jag anvnde silver metallic. Jag valde att inte stta skruv i alla hl fr det ger bra effekt.

Nr du e klar s r det bara att gra ett svart streck ver "skruven"

Sja, d va du klar.

[B]Lektion 5 avslutad[B].. men den slutar inte hr.. det kommer mera i helgen som ska handla om nnu mera skuggor.
    Senast redigerat av Smajly den 2009-10-16 klockan 18:41.

mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp krver inget hederligt arbete lngre.
    Klubb
    Olofstrms & hus Mfk JET-SKNE

Standard

hmmm du r ju riktigt vass p detta, kanske dax o gra ett besk hos dig /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

JET SKNE

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blstorp
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

Grymt

Nu vill man inte slutat titta

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

Citat Ursprungligen postat av Smajly Visa inlgg
    ....
    Plocka fram det du behver som t.ex. lmpliga frger (p bilder r det bara ett urval av det som anvnts) .............Alla frger jag kr med hr r transparanta utom svart och vitt som r solida.
    Ser p dina bilder att du har Createx?-frger.
    Kollade runt lite och hittade Faskolor till bra priser hr, 4.29$ st:
    http://www.parmapse.com/
    Gjorde en varukorg p kul, med 12 flaskor blandade frger blev det 51.50$ + 20$ frakt, typ 510 Sek, att jmfra med 65:- pavan hr hemma.
    S, vad r ett bra basutbud p frger ?
    Vir prudens non contra ventum mingit

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlgg
    Ser p dina bilder att du har Createx?-frger.
    Kollade runt lite och hittade Faskolor till bra priser hr, 4.29$ st:
    http://www.parmapse.com/
    Gjorde en varukorg p kul, med 12 flaskor blandade frger blev det 51.50$ + 20$ frakt, typ 510 Sek, att jmfra med 65:- pavan hr hemma.
    S, vad r ett bra basutbud p frger ?
    Jag kr bde createx och faskolor.
    Nu i dagarna trilla jag ver ett svenskt stlle p ntet som bara tar 48:- flaskan fr faskolor.
    Mste snart bestlla lite jag med.. Lnge sen jag gjorde det nu.. det bsta r ju att det knappt gr t nn frg nr man mlar. I med 3-4 droppar i sprutar s kan man hlla p ett bra tag innan man behver ta mer..

Frger r helt va du tnkt dig att gra..
    Nr jag kpte mina fr ngra r sen s trilla jag ver ett kampanjpris p 40 flaskor s dr fanns det mesta fr att brja.
    Men svart och vit anvnder man till mycket.
    sen kan det vara bra med t.ex. rd, grn, bl o gul. Du kan ju bara blanda i lite vitt fr att f t.ex. ljusgul eller lite svart fr att f en mrkare gul..
    Bltt, rtt o grnt kan man inte blanda till av andra frger.. drimot kan du blanda nstan alla andra frger med dessa tre. T.ex. blir gul+bl=grn, bl+rd=lila(magenta), rd+gul=orange, bl+grn=cyan, rd+grn=gul. sen kan du ha frger som magenta o cyan (blandas dessa blir det bl) och blandar du i gul till det s blir det svart.
    Senast redigerat av Smajly den 2009-10-17 klockan 01:00.

RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Ska man satsa bde p transparenta och heltckande frger ?

wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    Sunday Team

Standard

mera mera .....jag kan inte f nog av dig smajly du r fasen Idolmne nu...yehhhh

nu kan jag gra en pltfomie som ska ge respekt i hallen

gr det gra en glasfomie som r sprucken och tejpad i sprickorna tro...??

Get high with hovering
    not drugs

roggie_49s avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlgg
    220
    Jobb
    Propellerkrkare
    Klubb
    Mawashigeri

Standard

har ju sett dina tidigare alster p helisar, men nu sitter jag hr och dreglar.
    Hakan har ramlat ner och gonen stirrar vilt.
    Skriv mer, jag vill ha MEEEER!!!!!

*rogge-airbrushjunkie*
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlgg
    Ska man satsa bde p transparenta och heltckande frger ?
    I mitt arkiv finns det mest transparenta frger och det var det jag brjade med.. s jag sger fler transparenta n solida iallfall. Nn annan som brjade med solida sger kanske tvrtom.
    Ett bra exempel p transparenta r ju att om du gr ett motiv med mycket svart och vitt och sen ska frglgga ngon del s r det bara det vita som frgas, inte det svarta. Med solidsa frger tcker du ven det svarta.

mera mera .....jag kan inte f nog av dig smajly du r fasen Idolmne nu...yehhhh
    nu kan jag gra en pltfomie som ska ge respekt i hallen

gr det gra en glasfomie som r sprucken och tejpad i sprickorna tro...??
    Glas har jag aldrig heller testat att f till.. tror det r svrt men jag ska nog tusan frska. Fr jag ihopa ntt lgger jag in den hr ocks Tejp ska nog vara ganska ltt o gra iallafall.

Men om du hller ut lite s kommer det en pltvariant till nu i helgen eller iallafall p mndag.
    Det blir en form av diamond plate.. Funkar det s blir det frckt som attans.

Ska bjuda p en variant av en text ocks tnkte jag.

---

Tnkte p det.. r det kanske fler som pysslar lite som kan gra ngon HowTo p ntt kul kan ju slnga upp en ocks..
    Senast redigerat av Smajly den 2009-10-17 klockan 20:36.

Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 957
    Blogginlgg
    2
    Jobb
    Grvmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

Standard

Jklar Smajly, det ser s enkelt ut nr du gr det
    Ska ta en riktig dust med min airbrush nr saker och ting har kommit till rtta hr hemma. Hr ska airbrushas
    Modellflyg
    En Strt-skn hobby

//Tomas//

Standard

Var kan man hlla till mlar, utomhus?
    Dagens blckstrleskrivare ger ju inga problem
    men forntidens(-70 tal) EKG/EEG skrivare
    dimmade s att allt i rummet med tiden blev blfrgat.
    Man vill ju inte att husets ngel ska ha anledning att klaga.
    /Allan

wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    Sunday Team

Standard

Citat Ursprungligen postat av FDog Visa inlgg
    /Allan
    jag hller till med mina expriment i ett lst rum i kllaren

nog sitter det frgdamm p vggar golv o tak vid detta laget men hitills har det gott bra att torka bort...

Get high with hovering
    not drugs

wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    Sunday Team

Standard

Smiljey nr kommer du till dessa avsnitt??

[nomedia="http://www.youtube.com/watch?v=YqUa_Ly6OHo"]YouTube - Broadcast Yourself.[/nomedia]

Get high with hovering
    not drugs

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av FDog Visa inlgg
    /Allan
    Hller till i ett helt vanligt kombinerat data o hobbyrum i huset.
    Jo tusan "dimmar" de om man gr strre saker men mlar du bara lite motiv gr de fint o gra de var du vill, s farligt r det inte.. Kr du vattenbaserat som t.ex. faskolor o createx s r dimman inget som du tar skada av direkt.

Smiljey nr kommer du till dessa avsnitt??

YouTube - Broadcast Yourself.
    !! Barnfrbjudet !!

Det kommer kanske privatlektioner senare
    Senast redigerat av Smajly den 2009-10-19 klockan 19:45.

Liknande mnen

1. Nybrjare med FPV
    Av uffe40 i forum FPV Allmnt
    Svar: 33
    Senaste inlgg: 2011-02-14, 22:25
  2. Nybrjare
    Av mispen i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2009-06-05, 10:25
  3. Nybrjare