Reklam

Sidan 3 av 3 FrstaFrsta 123
Resultat 41 till 58 av 58

mne: Airbrushskola - Av nybrjare FR nybrjare

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb
    Ingen just nu, letar efter lmplig.

Standard

Tjabba..

Som vanligt har man vatt upptagen med litta annat och inte hunnit fixa ntt nytt..
    S nu tnkte jag slnga in ntt som jag kladda ihopa lite snabbt nu ikvll fr 5 minuter sen.

Som vanligt med alla andra motiv jag lgger upp hr s har jag aldrig testat dessa frut s dom r lika nya fr mig som fr er.
    Denna har testat att gra p svart bakgrund. Kommer snart att gra en p vit bakgrund ocks fr jag tror den kan bli nnu bttre d.

---------------------- Lektion ------------------------

Ska frska gra ntt som kanske kan likna durkplt.

Vi brjar som med alla andra att tillverka, skriva ut och skra till vr mall.

Fram med objektet som ska dekoreras och fst det s att det inte flyttar sig nr du mlar.

Brja med att gra "plten" i den frg du vill att den ska vara. Gr att gra som man knner fr..rd, gul, grn, bl eller vilken frg du vill..

Lgg nu ut mallen ver bakgrunden och fst den ordentligt med tejp s att den ej kan flytta sig. Vi kommer att vika undan den senare ett par gnger och d mste den hamna p samma stlle nr vi viker tillbaka den.

Brja med att lgga svart ver hela mallen.

Vik nu undan mallen. Lgg lite skugga p frihand under varje topp.
    Som du ser p dom versta raderna p bilden. Hr syns tydligt vad lite skugga kan gra fr effekt.

Fortstt tills alla toppar har ftt lite skugga. D har du ntt som ser ut ungefr shr.

Vik nu tillbaka mallen. Nu ska vi lgga lite highlite p topparna fr att kunna f effekten av att ljuset kommer frn det hllet. Ta en bit papper och maskera halva toppen. Ska vi ha ljuset att komma rtt med skuggan vi la innan s ska vi allts maskera undre halvan av toppen.

Fortstt tills alla r highlitade.

Lyft mallen och skda resultat. Nu kan det vara klart om man vill.

Jag fortstter dock att frihandslgga lite highlite utan mall p varje topp fr att f lite "glans" i det hela.

Klart..

Har man en nyfiken dotter som hela tiden drar i slangen till sprutan, springer ivg med frgerna och pelar p allt man lgger fram nr man mlar s ge henne en frgburk med ngon frg du inte anvnder och lt henne mla litta ocks Mste ju brja i tid..

----------------- Lektion slut ----------------------------

Som jag sa i brjan att jag kommer testa en version p ljus bakgrund sen vilket jag tror kommer bli nnu bttre.
    Stay tuned s terkommer jag med det snart.
    Inte skert det kan bli imorgon, r nog inte hemma d men det kommer inom kort.

Ser att bilderna inte gr sig riktigt rttvisa.. Frger och snt blir inte riktigt terskapade p bild, srskilt inte med blixt. Motivet blir mycket bttre i verkligheten.

Ska gra en liten test imorgon och lgga lite klarlack ver.. Det brukar gra att frgerna och konturerna blir mycket skarpare.
    Senast redigerat av Smajly den 2009-10-21 klockan 23:01.
    Raptor E 620 SE, T-Rex 450 Pro V2, Hubsan X4 H107, Aurora 9 och JR, E-flight ASK21 UMX, 2st Extra300s, Zero40, SB10 (3 meter sp.), Cortina S, Ventus (2,6 meter sp.) ExtremeFlight 48" Extra 300-EXP, Ngra depron combat, ett par motorseglare. MiniGekko 220mm 5.8 fpv, "SuperCheap500mm" 5.8 fpv.
    Airbrush (glad amatr) och lite blandat: http://moped.clippern.se
    Helikopterbilder frn flygfltet: http://helikopter.clippern.se

RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Snittsigt Benny !, vad anvnder du fr kniv fr att skra ut en liknande mall ? tar vl evigheter att skra till en sdan mall gissar jag Har du ngot speciellt papper ? s du kan anvnda mallen flera gnger nr det r snt jobb att skra ut den menar jag.

Sg att du anvnde overhead film vid ngot av de tidigare inlggen ? funkar det bra? plast borde ju hlla i en evighet hehe.

/Martin

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlgg
    Snittsigt Benny !, vad anvnder du fr kniv fr att skra ut en liknande mall ? tar vl evigheter att skra till en sdan mall gissar jag Har du ngot speciellt papper ? s du kan anvnda mallen flera gnger nr det r snt jobb att skra ut den menar jag.

Sg att du anvnde overhead film vid ngot av de tidigare inlggen ? funkar det bra? plast borde ju hlla i en evighet hehe.

/Martin
    Skriver ut motiven p vanlig skrivare och kopierar dom sen till overheadfilm och skr ut dom.
    Ja som du sger s hller mallen till lite fler gnger n vad papper gr..
    Just denna mallen gick snabbt att skra ut.. men jag hller p med en hel del andra nu ocks och dom tar EVIGHETER att skra Massa sm detaljer.. suck.. hehe

Anvnder vanlig hobbykniv att skra med.. gr fin fint.. ibland bara ett rakblad.
    Senast redigerat av Smajly den 2009-10-21 klockan 22:52.
    Raptor E 620 SE, T-Rex 450 Pro V2, Hubsan X4 H107, Aurora 9 och JR, E-flight ASK21 UMX, 2st Extra300s, Zero40, SB10 (3 meter sp.), Cortina S, Ventus (2,6 meter sp.) ExtremeFlight 48" Extra 300-EXP, Ngra depron combat, ett par motorseglare. MiniGekko 220mm 5.8 fpv, "SuperCheap500mm" 5.8 fpv.

wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    Sunday Team

Standard

vid flera tillfllen har jag mrkt att fascolorna vill slppa frn depronen r det ngot du rkat ut fr Benny

Get high with hovering
    not drugs

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlgg
    vid flera tillfllen har jag mrkt att fascolorna vill slppa frn depronen r det ngot du rkat ut fr Benny
    Jepps.. bde med faskolor och createx. Tycker det beror p hur tjock man lgger och hur lnge det fr torka.. Jag frsker att inte rra vid det jag mlat under tiden jag hller p.. ska det gras mycket motiv s mlar jag lite en dag och lite dagen efter.
    Lgger man tjock s tar det ganska lng tid innan man kan rra vid det tycker jag.

Och r det extra knsligt s duschar jag tunnt med klarlack ver efter ett litet tag och lter grejorna ligga nn timme innan jag fortstter..

Dom hr frigoliten, EPP'n o depronen knns ju lite "fettiga" nr man knner p dom och det r det som gr att det inte fster s bra med en gng utan gr att det mste f vila mellan dom olika motiven man gr.

wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    Sunday Team

Standard

Citat Ursprungligen postat av Smajly Visa inlgg
    Jepps.. bde med faskolor och createx. Tycker det beror p hur tjock man lgger och hur lnge det fr torka.. Jag frsker att inte rra vid det jag mlat under tiden jag hller p.. ska det gras mycket motiv s mlar jag lite en dag och lite dagen efter.
    Lgger man tjock s tar det ganska lng tid innan man kan rra vid det tycker jag.

Och r det extra knsligt s duschar jag tunnt med klarlack ver efter ett litet tag och lter grejorna ligga nn timme innan jag fortstter..

Dom hr frigoliten, EPP'n o depronen knns ju lite "fettiga" nr man knner p dom och det r det som gr att det inte fster s bra med en gng utan gr att det mste f vila mellan dom olika motiven man gr.
    Tusen tack fr det svaret nu fr jag en paus i mleriet... Yehhh

Get high with hovering
    not drugs

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb

Standard

Tja gubbar..

Fortstter litta med dom hra skuggorna och vad det kan gra..
    Nu har jag slngt ihopa en kladd p en flagga litta snabbt fr att ni ska ha ntt att gra ver helgen.
    Den r inget serist utan bara fr att visa effekterna.
    Det r samma teknik som jag anvnt p den guldiga raptorhuven jag visade lite tidigare fast dr r det ordentligt gjort men det tar ocks litta mera tid d.

----------------- Lektion ---------------------

Plocka fram ett papper och en penna.

Kladda litta hur flaggan ska se ut med lite veck och snt.

Brja med att fylla allt som ska vara gult och bltt (i mitt fall en svensk flagga)

Sen p alla hjder/toppar dr flaggan r veckad lgger man litta vitt.

Och p alla frdjupningar lgger man litta svart.

S va de klart

------------------ Slut p lektion -----------------

roggie_49s avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlgg
    220
    Jobb
    Propellerkrkare
    Klubb
    Mawashigeri

Standard

Lite frgor.
    Akrylen hur bestndig r den mot soppa?
    Behver man primer beroende p underlag isf. vilken?
    slutlig lack, klar-halvmatt-matt, vilken typ, vatten eller petroleumbas ?
    Senast redigerat av roggie_49 den 2009-10-26 klockan 17:06. Anledning: spellcheck
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av roggie_49 Visa inlgg
    Lite frgor.
    Akrylen hur bestndig r den mot soppa?
    Behver man primer beroende p underlag isf. vilken?
    slutlig lack, klar-halvmatt-matt, vilken typ, vatten eller petroleumbas ?

Akrylen i sig r inte s jtte bestndig men lgger du klarlack ovanp s funkar det fin fint.
    Createx och faskolor har en klarlack att lgga med airbrushen ocks, denna r bra bestndig mot soppa. Sjlv brukar jag lgga klarlack med vanlig sprayburk som man kper p t.ex. mekonomen eller biltema. Kr med klar, lttast att torka rent och svrare fr skit att stta sig p den.

Primer beror p underlaget men lackar du t.ex. p raptor huvarna som bestr av en jevla fet skitplast s r det inte mycket som fster utan att den frst behandlas ordentligt och d grundas med bde bumperprimer och grundfrg.
    r det glasfiberhuv r det inte ndvndigt att grunda men den mste nd mattas ner med fint sandpapper.

roggie_49s avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlgg
    220
    Jobb
    Propellerkrkare
    Klubb
    Mawashigeri

Standard

Citat Ursprungligen postat av Smajly Visa inlgg
    Akrylen i sig r inte s jtte bestndig men lgger du klarlack ovanp s funkar det fin fint.
    Createx och faskolor har en klarlack att lgga med airbrushen ocks, denna r bra bestndig mot soppa. Sjlv brukar jag lgga klarlack med vanlig sprayburk som man kper p t.ex. mekonomen eller biltema. Kr med klar, lttast att torka rent och svrare fr skit att stta sig p den.

Primer beror p underlaget men lackar du t.ex. p raptor huvarna som bestr av en jevla fet skitplast s r det inte mycket som fster utan att den frst behandlas ordentligt och d grundas med bde bumperprimer och grundfrg.
    r det glasfiberhuv r det inte ndvndigt att grunda men den mste nd mattas ner med fint sandpapper.
    ANg. primer.
    Raptorhuvarna r ett knt fenomen, dr jag har i det nrmaste slitit mig flinskallig p.g.a. den j-a plasten, min tanke gllde nrmast flygplanskldsel typ, solartex, solite m.fl. kldslar eller kan man lacka den rakt av s.a.s.
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb

Standard

P min ventus airbrusha jag rakt p kldseln och sedan la jag litta tunna lager med klarlack ovanp.
    Dock vet jag av erfarenhet att frgen inte sitter hrt.. Maskerar man ngot och sen drar bort tejpen r risken jevligt stor att du fr med dig all frg i en "kaka".
    Det suger fett att lgga motiv direkt p kldseln..

Vill minnas att jag lst om ngon som la grundfrg frst med gott resultat.. kan dock inte svara fr om denna matta ytan p filmen lite med ett fint sandpapper.. t.ex. 400-600 fr att f maximal vidhftning.

Jag har massor av kldselfilm s jag ska gra ett par tester i veckan och se hur det hller..

Raptorhuvarna slipar du ner med ett fint sandpapper.. slipa hellre mer n fr lite.. lgg p ett tunnt lager med "bumperprimer", kpes enklast p mekonomen.. Lt burken och huven ligga i rumstemp nn timme innan du lgger p primern, sen lgger du tunnt lager grundfrg, sen din bottenfrg eller airbrush och avslutar med ett par lager klarlack.

S har det funkat fr mig att gra..
    Fast jag brukar ha ett moment till.. nr jag slipat klart hela huven s vrmer jag den som satan med vrmepistolen.. sen lter den ligga o svalna o sen gr samma sak igen..
    Tycker allt fster bttre d.. och antar att en del av mnena i plasten som gr den s jevla fet frngas eller ntt vid hg vrme..
    Senast redigerat av Smajly den 2009-10-26 klockan 23:34.

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb

Standard

Tjenare..

Ett litet enkelt tips att f sina texter o mnster lite roligare och effektfullare r att lgga skugga p dom.

En vanlig skugga som dom flesta brukar gra fr att lyfta upp texten frn underlaget r att man har sin mall ovanp och lgger skuggan p en bestmd riktning:

Fr att gra det lite roligare kan man istllet hja upp underlaget ovanfr texten eller det man nu vljer att mla.
    Enkelt att gra p alla underlag oavsett vilken frg det r.. D r det bara att lgga p mallen och mla med vitt som en grundfrg och sedan lgga dom frger du vill ha.. Lgg sen skuggan "invndigt" ovanp bokstverna.

wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    Sunday Team

Standard

Okey Smiley du ska veta att det svrs t dig hr i kllaren om ntterna..jklar smiley varfr blir det inte s bra o.s.v satt i kvll o gjorde rutor o det blev vl hyffsat men nd svor jag t dig nr jag skulle pilla dit pappresrutorna som maskerar dom omlade rutorna... sknt o ha ngon att skylla p nr det r pilligt och djkligt

till frgan hr nu finns det en genvg fr att f till dessa rutor s man slipper att sitta o pilla dit en och en av dessa sm pappersbitar??
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	005.jpg 
Visningar:	143 
Storlek:	48,3 KB 
Id:	9090  

Get high with hovering
    not drugs

marell01s avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    834
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

S hr blev mitt frsta frsk till "True Flames"...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Morback F3P_Small_01.jpg 
Visningar:	185 
Storlek:	55,2 KB 
Id:	9093   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Morback F3P_Small_03.jpg 
Visningar:	231 
Storlek:	49,5 KB 
Id:	9094  
    Hlsningar
    /Marcus - Livet brjar vid 9G...

wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    Sunday Team

Standard

Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlgg

oj jklar va snyggt det blev

Get high with hovering
    not drugs

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlgg
    Okey Smiley du ska veta att det svrs t dig hr i kllaren om ntterna..jklar smiley varfr blir det inte s bra o.s.v satt i kvll o gjorde rutor o det blev vl hyffsat men nd svor jag t dig nr jag skulle pilla dit pappresrutorna som maskerar dom omlade rutorna... sknt o ha ngon att skylla p nr det r pilligt och djkligt

till frgan hr nu finns det en genvg fr att f till dessa rutor s man slipper att sitta o pilla dit en och en av dessa sm pappersbitar??
    Jo men wesse.. skr ut dina rutor p overheadfilm s har du en hel mall..
    Men ska du mla rutor direkt p vit frigolit s gr dina maskerade rutor av vanlig papperstejp.. klipp fyrkanter av tejp o lgg p frigoliten direkt och spraya dina rutor.

r det p en helikopterhuv s lgger jag basfrgen och sen klarlack p det.. o nr det torkat s tejpar jag hela ytan med vanlig papperstejp o ritar upp mina rutor och skr ut dom i tejpen.. Men detta funkar inte p dessa husgrundsisoleringsmaterial som du anvnder till dina helikop... hrmm... flygplan, sorry. D drar tejpen med sig basfrgen och resultatet blir piss.

Ska du gra mnster p ett plan kltt med oracover eller ntt snt s r det ju lttast att gra det med oracover ocks.. HAHahaha.. sa jag lttast.. ?!?!?!?! Jo ja tackar..
    Allt mnster p denna extra300 har jag kltt med oracover (det rda och bl) o gissa om det var en hel del brnda fingertoppar och MASSA jdra svordommar innan det blev klart..

Senast redigerat av Smajly den 2009-11-05 klockan 21:51.

Standard

Oj oj, jsikens s fint det blev!! Nu blev jag ju ocks sugen p att testa, finns det ngon trd som beskriver hur det gr till ??

Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlgg

Standard

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=lryNZRFdmhE&feature=channel"]YouTube- Realistic Flames Layout - Airbrushing[/ame]

/micke
    Flyg hrt! - Landa mjukt.
    -------------------------
    Spektrum DX7

Liknande mnen

1. Nybrjare med FPV
    Av uffe40 i forum FPV Allmnt
    Svar: 33
    Senaste inlgg: 2011-02-14, 22:25
  2. Nybrjare
    Av mispen i forum Helikopter
    Svar: 5