Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare

    Först o främst.. Jag är själv nybörjare på detta med airbrush. Är helt självlärd och har inte hållt på så länge med det. Jo länge om man ser till åren men effektiv tid har det inte blivit många timmar.

    Ska kanske tillägga att jag aldrig gjort något av dessa motiv förut så det blir första gången jag gör dom, det kan lika bra bli skit av allt men det får vi ju inte hoppas..

    Det kommer att bli några lektioner i ämnet och det blir lite text och mycket bilder.
    Del 1 ska jag visa hur jag gör ett tiger/räv/varg liknande huvud på fenan på FOX'en.
    Del 2 kommer handla om hur jag gör mitt tiger-randiga motiv på vingarna/kroppen.
    Del 3 blir en cool text "FOX" på undersidan av ena vinghalvan.
    Del 4 blir antagligen nått futuristiskt räv/varg liknande huvud på undersidan av den andra vinghalvan.
    Del 5 lite basic i skuggning och enkla effekter.

    Alla kommer att läggas i denna tråden efterhand..

    Tyst i klassen gubbar..!

    ---------------------- Lektion 1 ----------------------

    Börja med att leta upp det motiv du vill göra. I detta fallet blir det ett djurhuvud.
    Skriv ut motivet på papper i 4-5 exemplar beroende på hur detaljerat det ska vara när det är klart. På ett ex. skär/klipper du ut konturerna, på ett ex skär du ut själva huvudet, på ett ex skär du ut det som ska vara svart och på ett ex skär du ut det som ska vara vitt.


    Välj lämpligt föremål att lägga motivet på, i detta fallet fenan på Fox'en.


    Plocka fram det du behöver som t.ex. lämpliga färger (på bilder är det bara ett urval av det som använts) och sparka igång kompressorn och ställ in lämpligt arbetstryck. Normalt kör jag mellan 1,5 till 2 bar.. Till lite större och mer täckande målning höjer jag upp den till nästan 3 bar. Alla färger jag kör med här är transparanta utom svart och vitt som är solida.



    Placera konturmallen där du vill ha motivet, fästes lämpligen med en tejpbit eller liknande.


    Sen är det bara att härja fritt med sprutan. Eftersom färgerna är transparanta så börja alltid med den ljusaste först och bygg sedan upp lager för lager med mörkare. Spraya hela tiden rakt mot objektet. Sprayar du från sidan eller nått så kommer mallen att lyftas och färgen läcker ut på ytor du inte vill ha den på.. Lyfter den sig lite när du sprayar rakt på så gör det inte så mycket.








    Ta den mall du skurit ut det som ska bli svart och placera över motivet. Låt den första mallen sitta kvar under.




    Spraya över det du skurit ut med svart färg och ta sedan bort mallen.


    Valfritt: Lägg i lite skuggning där du tycker det behövs för hand utan mall.


    Ta sedan bort konturmallen och beskåda ditt verk.


    Om du vill så tar du mallen med själva huvudet på och håller den över ditt motiv. Spraya lite försiktigt med svart färg runt mallen för att få lite toning bakom motivet.
    Börja spraya på mallen och närma dig kanten sakta tills du tycker det blir lagom skuggning.




    Ta nu den mall du skurit ut för det vita och håll den över ditt motiv och spraya vitt där du skurit ut.




    Här kan motivet om så önskas vara klart!

    Valfritt: Dimma lite vitt på parti du vill ha ljusare.


    Valfritt: Dimma lite mer av grundfärgena om du vill förändra motivet lite.
    Själv la jag på lite mer gult och orange. Även det som ska vara tungan har fått röd och mörkröd färg. Håll den "vita" mallen över när du sprayar tungan så sprider inte färgen sig till det andra.


    Skåda ditt verk.




    Bry dig inte om att försöka få det helt perfekt för då kommer det bara strula till sig.. Om en färg skulle dimma lite på fel ställe är det inte hela världen och kommer inte synas så mycket när du väl e klar. Försök inte för mycket att få två sidor likadana för det kommer inte bli så ändå Skulle en mall kasa lite så lägg inte för stor energi på att få den 100% rätt igen. Det ska ju synas att det är "himmagjort"

    Båda sidor tog ungefär 1,5 timme tillsammans inkl. tvätt av sprutan mellan var färg. När jag tvättar den så spolar jag den bara under mycket vatten och rensar i koppen med en tops, tar ut nålen och torkar av den.. sen höjer jag upp trycket till 3 bar och sprutar på ett papper tills det bara kommer luft. Oftast räcker detta mellan olika färger.

    Sådärja.. Lektion 1 avslutad.
    Fortsättning med lektion 2 blir nog i morgon kväll igen (om jag hinner).
    Senast redigerat av Smajly den 2009-10-14 klockan 10:08.

Liknande ämnen

  1. Nybörjare med FPV
    Av uffe40 i forum FPV Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 21:25
  2. Nybörjare
    Av mispen i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 09:25
  3. Nybörjare
    Av jugg i forum FPV Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 03:40
  4. Nybörjare på FPV
    Av skygizmo i forum FPV Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 11:29
  5. nybörjare
    Av josi_5 i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •