Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Esm:s Dc3 ser dagens ljus

  1. #1

    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    253
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard Esm:s Dc3 ser dagens ljus

    Så är första dagen i hobbyrummet avklarad!
    Man måste bara förundras över kvaliteten på dagens Arf.
    mycket fin sats denna dc3:a.
    Skulle börja med att stryka fast klädseln i kanter och skarvar,det gick inte!Klädd med plastfilm sedan är vingar klarlackade,gick ej att stryka i hörn samt kanter.Vart kladdigt,behövdes inte heller.Alla kanter sitter som berget!
    Monterade Futabas standard servon 3003.
    efter upptagning av hålen i vingarna ströks klädseln fast i kanterna,detta för att sitta ordentligt fast.servoluckorna passade som handen i handsken.Tar sin lilla tid att fixa sådant här.3timmar totalt för fyra servon.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dc3,ving samt klaffservomontering 005.JPG 
Visningar:	729 
Storlek:	36,3 KB 
Id:	8599   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dc3,ving samt klaffservomontering 001.JPG 
Visningar:	721 
Storlek:	38,9 KB 
Id:	8600   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dc3,ving samt klaffservomontering 002.JPG 
Visningar:	723 
Storlek:	38,9 KB 
Id:	8601   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dc3,ving samt klaffservomontering 003.JPG 
Visningar:	719 
Storlek:	39,2 KB 
Id:	8602  
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  2. #2
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Ja, det kan ta sin lilla tid eftersom man måste vänta på att epoxylimmet under träklossarna ska torka innan man kan fortsätta montera servona.
    Gillar DC3an, ska bli kul o se hur ditt bygge går framöver!
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  3. #3

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Lennart , nu väntar vi på den andra dagen i hobbyrummet......

  4. #4

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    39
    Klubb
    MFK Fenix, Rättvik

    Standard

    Kul om du skriver om hur projektet framskrider. Jag håller på med en likadan monteringssats och det kan vara intressant att jämföra lösningar på problemen som dyker upp under projektets gång.

    Mina erfarenheter så här långt:
    Endast tack vare en mkt god hjälp från Bokis har jag fått en vänster o en höger yttervinge. I satsen fanns två högervingar!! Tack Bokis för hjälpen!!

    "Täckplåten" till hålet i kroppen vid sporrhjulet saknas - det blir till att fixa en egen variant.

    Luftventilen som ska styra ställen läcker luft o den måste jag byta - inte kul om man inte kan få ut ställen!! Blir nog en Robart i stället.

    Intressant nog ger monteringsanvisningen inget förslag till hur man säkrar yttervingarna om man INTE vill limma ihop hela rasket till en 264 cm vinge. En hel vinge blir troligen ganka jobbig att transportera!! Efter en del funderingar har jag fixat en enkel lösning som jag hoppas kommer att funka. - Inte skalalikt men det kan jag leva (flyga) med.

    Bortsett från ovanstående har jag inte haft några svårigheter o ser fram mot probflygning inom kort - när kylan ger med sig så vi kan börja ploga upp fältet på isen.

  5. #5

    Standard

    Får väl sukta med lite flygvideo på den så länge



    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #6
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Jaha snön har redan lämnat stockholm... vilket fusk..

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Jaha snön har redan lämnat stockholm... vilket fusk..
    Jo och strömmen... Trodde väl aldrig att 100 värmeljus nånsin skulle ta slut men nu börjar det sina i förrådet... Har varmare i kylskåpet än i vardagsrummet, å elen är nått de pratar om på radio och tv men eftersom vi inte har någon el så har jag tyvärr inte fått någon info om vad som är problemet... (varit så sen i tisdags...)
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #8

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Fan Hanke , har ni batteri tv då då??

  9. #9
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlägg
    Jo och strömmen... Trodde väl aldrig att 100 värmeljus nånsin skulle ta slut men nu börjar det sina i förrådet... Har varmare i kylskåpet än i vardagsrummet, å elen är nått de pratar om på radio och tv men eftersom vi inte har någon el så har jag tyvärr inte fått någon info om vad som är problemet... (varit så sen i tisdags...)
    Tänk om alla stockholmare fryser ihjäl vad ska vi då ta oss till

    Get high with hovering
    not drugs

  10. #10

    Standard

    Jonny, dator å mobilt bredband samt usb digital tv

    Wesse ingen risk, har inbyggt fettlager som björnarna
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #11

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Då kan man skicka ner dom till skåningarna så ska vi sätta dom som vindskydd för de blåser lid ida.......

  12. #12

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    727
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lennart wiklund Visa inlägg
    Så är första dagen i hobbyrummet avklarad!
    Man måste bara förundras över kvaliteten på dagens Arf.
    mycket fin sats denna dc3:a.
    Skulle börja med att stryka fast klädseln i kanter och skarvar,det gick inte!Klädd med plastfilm sedan är vingar klarlackade,gick ej att stryka i hörn samt kanter.Vart kladdigt,behövdes inte heller.Alla kanter sitter som berget!
    Monterade Futabas standard servon 3003.
    efter upptagning av hålen i vingarna ströks klädseln fast i kanterna,detta för att sitta ordentligt fast.servoluckorna passade som handen i handsken.Tar sin lilla tid att fixa sådant här.3timmar totalt för fyra servon.
    Hmm, Futaba std 3003, lite klent på en så pass stor och tung modell, klaff javisst men resten tveksamt, inte världens starkaste sevon direkt.

    Bara en tanke, MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2017/2019

  13. #13
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    Då kan man skicka ner dom till skåningarna så ska vi sätta dom som vindskydd för de blåser lid ida.......
    Tack för en trevlig lördagskvällsflygning, hoppas vi ses snart igen!!

  14. #14

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle Visa inlägg
    Tack för en trevlig lördagskvällsflygning, hoppas vi ses snart igen!!

    Tack själv fabro , snart flyer vi igen

  15. #15
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    Tänk om alla stockholmare fryser ihjäl vad ska vi då ta oss till
    Det är dåligt med Stockholmare redan nu, snart finns inga som pratar som vi Stockholmare.....Vi är utrotningshotade!!
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  16. #16
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    Hmm, Futaba std 3003, lite klent på en så pass stor och tung modell, klaff javisst men resten tveksamt, inte världens starkaste sevon direkt.

    Bara en tanke, MVH K-Å

    Kan varmt rekomenderar föjande servo:
    DYMOND D 7500 MG BB

    Artikelnummer: 031-17501
    Starkt kullagrat metalldrev-servo i standard-klassen.

    Vikt: 63 gr
    Mått (bxlxh): 20x40,5x40,5 mm
    Dragkraft: 4,8V: 7,6 Kg
    Hastighet: 0,20 s
    Kullagrat: Ja
    Drev: Metall
    Pris: 259kr


    Har själv provat ett flertal Dymond servon och hitils aldrig blivit besviken.
    finns hos: http://www.stepsonhobby.se/
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #17
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Till min DC3 som lever och har hälsan så använder jag just futaba 3003 till alltihopa minus höjdrodret,där sitter det ett digitalservo 3152..
    Är mer för att jag är förtjust i och ha exakt mittläge på höjden,gillar stabil flygning.
    Annars så är det min idé att klaffen,om den har lite storlek,är det som behöver mest pulver av alla på lite skala-aktiga kärror som normalt inte hovras(vet inte hur man gör sånt.)
    Har råkat ut för stallade klaffservon, senast i sommras på en gräsligt stor musse trots värstingservon,tycker att det säger sig själv,man ska ju fälla ut nåt mot luftströmmen och kärran ska inte följa med rörelsen..
    Tycker att det har gått lite troll i servostorlek till en del modeller,jag kan förstå det om man ska ha en 3-d maskin men i denna typen av kärra?
    Har tidigare skrivit om hur min vinge sitter ihop,satte en islagsmutter i vingspanten(pilligt),borrade hål in i hjulhuset och har nu en vanlig nylonskruv med fingerfattning för o skruva ihop den..Funkar kanon!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  18. #18

    Standard

    Lägger in bilder på hur bokis löst det hela med vingarna.







    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  19. #19

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    727
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Javisst Bokis är det så att klaffen behöver sin kraft och det beror på hur många servon som drar klaffen. Vid många servon som drar på klaffen går det bra med typ dessa, i förhållandevis tunga kärror som tex denna är det enligt mitt tycke för klent med dessa servon, men var och en gör som man vill ända tills det händer något. Det pågick tidigare en debatt om 35 kontra 2,4 och om det skulle förbjudas flygning på 35 vid vissa meetings som exempel. Det är nog viktigare att titta vad som stoppas i maskinerna och om de klarar jobbet för att höja säkerheten runt det vi håller på med. Det spelar ingen som helst roll om man flyger med 35 eller 2,4 om den svagaste länken sitter ute vid roderytorna i form av ett för enkelt/klent servo......

    Med Jättemussen så kan man väl endast konstatera att servona i den inte klarade det jobb de skulle sköta och bör väl utifrån denna erfarenhet vara utbytta vid det här laget. Värstingservon är inte lika med bästa och starkaste servon. En bra tumregel vid servoval till propkärror är att om de klarar kärrans vikt i drag så har man lite marginal att ta till, givetvis så påverkar maskinens hastighetstregister och storleken på roderytan också servovalet. Jag brukar följa denna enkla regel och det har hittils funkat bra.
    Futaba S3003 är ett ok servo om man sätter dem på okritiska funktioner, det är ett mycket billigt servo med nylondrev i 3kg klass.

    på Futabas hemsida står det att läsa om detta servo:

    Notes from the Tech Department
    This is the Futaba S3003 Standard Servo.
    This basic servo is used in cars, boats, or where standard servos are used.
    This is the replacement for the following servos, S138,S148,S22,S38 and S12.

    This servo can produce high-current draw from your batteries.
    If using NiMH or LiPo batteries, make sure they are capable
    of delivering sufficient amps.




    Även om det fungerar för stunden så behöver man även lite marginal uppåt om det skulle hända något under flygturen.

    K-Å
    Senast redigerat av K-Å den 2010-01-10 klockan 19:40.
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2017/2019

  20. #20

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    39
    Klubb
    MFK Fenix, Rättvik

    Standard

    Tack flygdoktorn för bilderna på Bokis vingl(ö)åsning o på flygfilmerna. Det är märkligt att det alltid är en klarblå himmel o shortsväder i Lindlöt!! Det gör gott att se lite sol o grönska - vi har haft 10 dagar i rad när yttertemperaturen aldrig varit över minus 25. Hoppas kunna ploga upp vinterfältet kommande vecka o ser redan fram emot fina vinterflygdagar.

Liknande ämnen

  1. Dagens flygning
    Av Leif S i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 21:07
  2. Navigations ljus
    Av Ompa i forum Skalamodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 19:26
  3. Dagens ris och ros
    Av Glawe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 17:14
  4. Ny leksak har sett världens ljus!
    Av Jakob i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 09:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •