Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Esm:s Dc3 ser dagens ljus

  1. #21
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Solen skiner alltid där Claes och vingen har suttit där i ett par år nu så det verkar funka.
    Den blir väldigt trevlig att både transportera o skruva ihop på det viset..
    K-Å du är välkommen o förklara för mig varför jag ska ha större servo på en skev som är mindre än till en normal trainer,jag förstår det inte.
    Sporrhjul o sidoroder har varsitt 3003,kanske inte går o knivegga med men o flyga på en motor är problemfritt..
    Har inte ännu haft ett futaba standardservo som har krånglat och med 4 kg kommer man långt på en kärra av den här sorten..
    Men det är upp till var och en,jag tror i alla fall att det har gått troll i servon och hur mycket man behöver..
    Mussen hade 18 kg:s servon av bra sort men det räckte inte om kärran hade lite fart,men det är fixat nu..
    Men att jämföra det med 35 o 2.4 förstår jag inte alls faktiskt..
    Och, för mig är det helt OK om andra vill plocka dit servon för några tusen,det stör inte mig,det roligaste hittills är en kärra som hade 2 st Futaba BLS som gas-servon,funkade kanon!
    Men det kan kanske vara en smula överkurs..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  2. #22

    Standard

    Sen med servon är det inte bara dragkraften och märket som är avgörande, jag vill påstå att installationen av dito är minst om inte viktigare. Jag har sett otalet skumma installationer som man är glad att man inte bskådade när dito var i luften. Det här med hur linkage installeras, hur man programerar radion mm. Att sätta i ett 10kg servo till klaffen för att sedan i radion ställa ner utslagen till 40-50% som jag sett i flera fall är minst lika förödande som att ha ett för klent servo då utslags begränsningen gör att servots arbets område ändra och tillika dess dragkraft...

    Jag håller med bokis om att det har gått totalt troll i detta med servon och massiva dragkrafter till vilken nytta då undrar jag? Då 90% inte bryr sig om radio programeringen mer än att "Det är ju så bra nu med computer radion man kan ställa om EPA och subtrimmen" vad har då dessa superservon för nytto effekt i maskinerna?

    Rätt val av servon, korrekt installation och en bra programering i radion är A och O!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Visst det funkar säkert bra men det är väl fortfarande så att dessa lågprisservon har den kvalité de har och rekomenderas förövrigt av tillverkaren till bil och båt, men så länge det funkar och alla är nöjda så är väl allt frid och fröjd.

    Att jämföra detta med diskussionen runt att förbjuda 35 på meetings är relevant då kanske inte grundproblematiken runt att folk kraschar ligger på just val av frekvens och band utan det finns andra faktorer att titta på först tex rätt dimensionerade prylar till rätt maskiner kunskapsnivån hos piloten mm detta skulle kunna vara något att börja med om man vill höja säkerheten.

    En kedja är aldrig starkare än den svagaste länken

    Pilot-Radio-Mottagare-Strömbrytare-Acce-Servokablar-Servo-Länkage-Roderyta

    Sätt kostnader och prestanda i de olika stegen så hittar man snart den svagaste länken utifrån tidigare resonemang.

    Sen är det så att man ska utnyttja servots hela område och ta ut den kraft man behöver, kraftfulla prestanda servon ska sitta där de behövs och på andra ställen kan man ha annnat.

    När man bygger tex Jet så kommer det ofta en fråga efter vissa byggmoment som säger så här:

    "Kan den installation eller komponentval du just gjort orsaka den här modellens krasch????"
    Senast redigerat av K-Å den 2010-01-10 klockan 21:44.
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

Liknande ämnen

  1. Dagens flygning
    Av Leif S i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 21:07
  2. Navigations ljus
    Av Ompa i forum Skalamodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 19:26
  3. Dagens ris och ros
    Av Glawe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 17:14
  4. Ny leksak har sett världens ljus!
    Av Jakob i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 09:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •