Reklam

 
Sidan 5 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 128

Ämne: FPV-flyg - har vi helt tappat säkerhetstänkandet ?

  1. #81
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det hela är ju väldigt väldigt enkelt.

    Det får aldrig hända att ett obemannat flygplan förirrar sig in i luftrum där det förekommer bemannad flygning. Luftfartsstyrelserna i olika länder är följdaktligen tvungna att formulera regler som hindrar detta. Det innebär anmälningsplikt, tillstånd och tyvärr de kostnader Luftfartsstyrelserna har för detta.

    Och personligen tycker jag att LS's tolkning av modellflyg är korrekt formulerat. Låt modellflyg vara modellflyg, och låt allt annat som flyger utom synhåll vara reglerat. Tråkigt - Ja, men det finns nog ingen annan lösning.

    Det är oansvarigt att strunta i de regler som finns. Reglerna och kraven på utrustningen är till för att skydda - kanske dina egna barn och anhöriga - när de sitter som passagerare i ett trafik- eller privatflygplan. Långsökt - kanske det, men om det statistiskt finns en känd risk - exempelvis en olycka på 50 miljoner, så måste man ju utforma ett regelverk som helst eliminerar denna risk helt och hållet.

    Men varför inte flyga med en assistent som hela tiden har modellen inom synhåll och låta FPV-experimenten falla inom kategorin modellflyg - enkelt och gratis!

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  2. #82
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Är det bara jag som tycker att detta verkar knepigt?
    Jag är sjukt sugen på att skaffa ett fpv-fpl men jag tycker att reglerna som de framställts här (inte läst på transportstyrelsen än) verkar glasklara och högst rimliga!
    Att flyga inom synhåll för att kunna rädda flygplanet vid ett fel är nog inte tanken, idén är nog snarare att du vet vad som finns inom synhåll. Transportstyrelsen lär inte göra haveriutredning på ditt kraschade flygplan på modellflygåkern...

    Och priserna som presenterats runt 5000 spänn, vad är det? Vad kostar ett fpv-flygplan? Vad kostar vanliga modellflygplan? Vad kostar en bilförsäkring? Kom igen... 5000 kr är inte en förmögenhet förunnat Saab och Försvaret, handen på hjärtat.

    Sen tycker jag också att det gnälls otroligt från fpv-flygarna här. Självklart vill vi ha det oreglerat, men som Ove påpekade ovan är väl fullskalaflygfarten den viktigaste?
    Man kan köra bilen oförsäkrad hela livet, men dagen då det smäller så sitter man där rätt hårt. Likadant kan vi flyga hur vi vill och på alla kanaler vi vill men dagen då nått händer så lär det bli liv. Varför ens riskera det?


    Jag känner mig inte speciellt avskräckt av reglerna, kanske eftersom jag inte riktigt ser poängen med att "FPV:a" över hela jorden från hemmasoffan. Jag kan ta bilen dit jag vill flyga...
    Händer nått 4 mil hemifrån så får jag ändå köra dit

    Sluta gnäll och se möjligheterna. Det är ju inte förbjudet men inte heller laglöst
    Senast redigerat av Brauer den 2009-11-10 klockan 14:27.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  3. #83

    Standard

    Tack Brauer för ett mycket klokt inlägg.
    Det Ove skriver är för mig så självklart att jag trodde alla hade samma inställning.

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  4. #84

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Har inga problem att ställa upp på de kraven, flyger som sagt alltid i närområdet.
    För mig är det flygkänslan man får och den upplever jag lika gärna nära marken.
    Det jag var mest rädd för när tråden poppade upp var en häxjakt på fpv flyget.
    Har ju som sagt nämnts i andra forum hur oansvariga fpv flygarna är, kanske någon men långt ifrån alla.

    /Lasse
    //Lasse

  5. #85


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Lassebetong,
    Tråden var på inte vis ämnad som häxjakt på FPV-flyget men däremot som tankeväckare baserad på en hel del filmer vi sett där man definitivt flugit över tättbebyggt område vilket jag personligen inte tycker är OK - oavsett om det är på "visuellt avstånd" eller ej och med FPV eller vanligt flyg. Dock känns det som att FPV-flyget var lite överrepresenterat när det gäller denna typ av olämplig flygning - och det initierade denna tråd. Men det är möjligt att jag överreagerat lite och i så fall hoppas jag att ni kan ha överseende med det.
    Det är en intressant teknik utan tvekan men den bör utövas på lämpliga ställen och dit hör inte att t ex flyga mitt över ett småhusområde.
    Och som flera har påpekat så finns det otvivelaktigt tekniska risker om man beger sig lite längre bort än på visuellt avstånd eftersom våra förhållandevis enkla RC-anläggningar inte är konstruerade för flyg på långa avstånd.
    Men fortsätt gärna med FPV-flyget bara det sker på ett säkert sätt. Vi kommer säkert att få se en boom inom denna del av RC-flyget och det är därför jag tycker att vi bör vara överens om hur det skall genomföras innan spridningen blir alltför stor och kanske också ända ner till rena nybörjare på RC-flyg.
    Hälsningar
    Roger

  6. #86

    Standard

    Som jag tolkar det är det helt okej att flyga FPV så länge man är inom det avstånd där man med ögonen skulle kunna bedömma position och riktning på flygplanet, vilket i praktiken blir flera hundra meter.
    Även om det var lagligt så är det inte så "bara" att flyga utom synhåll. Det krävs att man vet vad man gör, planerar flygningen och att man har optimerat både videolänk och radiostyrning för att det ska fungera.
    Det är många som har kommit lite för långt bort för de utrustningen är avsedd för och förlorat kontrollen antingen pga videobilden försvunnit eller flygplanet slutat svarat på kommando. Jag har själv upplevt förlorad radiokontakt på relativt kort avstånd på grund av att skog kom emellan mig och planet med förlorad kontroll som följd och krash in i er farmartank.
    Även om man inte bryr sig om sina medmänniskors säkerhet så kan det på det personliga planet bli både dyrt och tidskrävande innan man hittar planet.

    Jag tycker att reglerna verkar följa sunt förnuft och man har försökt göra det så smidigt som möjligt men fortfarande sett till icke deltagande människors säkerhet. Avgiften är inte mycket i sammanhanget, en arbetstimme kostar mellan 500-1000 på de flesta företag jag känner till.
    Vi har reglerat förfarande om hur man får framföra väggående fordon och att vissa av dem ska besiktas. Vem skulle vilja att vi tog bort körkortskrav och besiktning på bilar eller ännu värre - lastbilar? Var glad att vi fortfarande har moppeklassen inom flyget någorlunda oreglerad.

    Henrik
    Senast redigerat av damaen den 2009-11-10 klockan 21:52.
    Nåla in!

  7. #87

    Standard

    Jag håller med föregående talare.. kanske jag tidigare varit varit för kritisk? Men nu tror jag vi har en bra start för ett tryggt utövande av modellflyg konstruerat som ett obemannat luftfartyg (UAS) styrt med hjälp av kamera och OSD vars bild och information blir synliga i ett par videoglasögon. Jag kan nu klart och tydligt se att Svenska myndigheter får kontroll på vilka som utövar denna gren av modellflyg tack vare de regler som den 1/12 blir giltiga!

    Den summa myndigheter vill ha årligen.. ja, jag håller även där med föregående debattör. Landbaserade fordon i skala 1:1 samt deras regelverk och kostnader därtill berördes i jämförelse med denna hobby och betänker man kostnader samhället har för luftfartyg i skala 1:1 så känns det inte mer än rätt att avgiften för ett UAS-utövande per år om än mest i okej väder korta stunder av ens liv ska vara av samma kaliber som en bilförsäkring. Flyger man utom synhåll krävs avancerad utbildning, vad den går lös på i sin helhet (och priset för all extra utrustning) har väl ej framgått ännu men kan tänka mej att det för att stå i paritet med allt man behöver lära blir värt varenda krona. Det känns bara rätt att vi säkrar vårt svenska luftrum, ett djupt (men rimligt) hål i plånboken utövare får stå ut med.

    i jämförelse med t.ex jordgubbar (för 25:- halvlitern), rc-produkter i en svensk hobbyaffär eller studieskulder för en läkarutbildning, allt kostar ju pengar. Jag tror varenda en inser detta och kommer att anmäla sig!!


    Jag tycker denna tråd varit mycket informativ och kan se att fröet till ett storslaget säkerhetstänkande och regelverk för luftfartyg typ UAS har utvecklats om än ännu ej definierat i sammanfattande skrift. Tiden tycks inne och de som känner sig manade och kunniga nog borde komma till enighet kring vad som ska innefattas i Regelverket. Jag önskar att man klistrar detta Regelverk i en tråd högst upp här så det lätt blir åtkomligt för utövare (nya som gamla) att lära sig. Det skulle vara bra!



    Sen undrar man lite om utom synhåll. Utom synhåll är kategori 3, kommer flyga i alla luftrumsklasser, vara helt integrerad med bemannad luftfart och omfattas redan av regler och förordningar därtill. Att med ett luftfartyg flyga utom synhåll är inte modellflyg enligt Luftfartsstyrelsen och lika intressant att debattera här som tobakskvaliten i en cigarr. Filmer med sånt innehåll visandes flygrutt över bebyggelse är likställt med att se förövare fångade på film i programmet Efterlyst. Visserligen använder man sej av ett luftfartyg misstänkt likt ett modellflygplan, men att flyga utom synhåll är inte modellflyg.

    Den dan man lever upp till sina ledord jag fann här: "bevaka modellflygarnas intressen nu och framtiden" då kan man börja prata UAS utom synhåll, men tills dess har de s.k fpv-utövarna slagit in på en enslig stig "utom synhåll" för modellflygets värld. inget för nöjesflygaren att lägga sin näsa i blöt för, ens åsikt är lika mycket värd som faster Ulla-Britt i småland. Man kan bara förskräckt se på eller avundsjukt stå vid sidan om och begrunda dessa "luftrummens cowboys"!
    /Göran.

  8. #88

    Standard

    Blir förbannad... vad tjänar ni igentligen? det enda som detta gjort är att alla som vill flyga borttom synhåll kommer göra detta olagligt.. detta är en HOBBY!!! även borttom synhåll..
    så ingen kommer vilja ge en myndighet 5 papp för detta .. men det är helt ok såklart och jävligt logiskt och bra så länge det inte rör mig!!

    förbannat innsnöat och dumt.. ni som inte har någe med FPV alls att göra kan väll hänga i era trådar istället, bör väll ge en mer riktigt bild av det hela, jag menar om ni kommenterar det som ni vet något om eller faktiskt kan bidraga med något positivt..

    jag tycker det silas mygg och sväljs kameler på löpande band..

    vad gör ondast att få i huvudet? en 0,8kg Ezyglider eller en jetkärra på 12kg?
    kan väll fråga dom som var inblandade i Arvika i sommras vad dom skulle valt!!
    eller är det fortfarande hetare änn solen att prata om?

    Brorduktig finns överallt tydligen!
    Senast redigerat av Ludde den 2009-11-12 klockan 01:12.
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  9. #89

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tvivlar starkt på att.
    Citat Ursprungligen postat av ursoppan Visa inlägg
    Svenska myndigheter får kontroll på vilka som utövar denna gren av modellflyg tack vare de regler som den 1/12 blir giltiga!
    Tror inte någon är intresserad av att slanta upp 5000+
    I stället kommer det som tragi702 skriver, flygas högt och lågt ändå.

    Citat Ursprungligen postat av ursoppan Visa inlägg
    Filmer med sånt innehåll visandes flygrutt över bebyggelse är likställt med att se förövare fångade på film i programmet Efterlyst. Visserligen använder man sej av ett luftfartyg misstänkt likt ett modellflygplan, men att flyga utom synhåll är inte modellflyg.
    Öö, jo det är det till och med 30/11-09 och vem kan säga när den film är inspelad.
    Tror att ev filmer med tveksama inslag som kommer att laddas upp på nätet efter 1/12-09, kommer att försvaras med att de är inspelade före det datumet.

    Skulle någon tappa bort ett plan, så tror jag att man med bestämdhet hävdar att man flugit vissuellt och tappat kontakten varvid planet seglat vidare någon mil själv.

    Men vad är problemet, efter 1/12-09 är "beyond view" inte modellflyg längre, alltså kan alla "riktiga" modellflygare sova lugnt.

    /Lasse
    //Lasse

  10. #90

    Standard

    Jag håller i stort med Ludde i den här frågan. Det är många ej insatta som kommenterar och yttrar sin åsikt. Även de trender som trådskaparen tycker sig skönja är ju befängda. Exempelvis att mer och mer flygning sker över tätbebyggt område. I samtliga FPV-kretsar jag känner till vill man helst flyga så långt bort från tätbebyggt område som möjligt när man flyger FPV. I FPV handlar det nämligen nästan alltid om att minimera riskerna, allt från störningar till skador etc. FPV-flygare lägger ner stora summor även på enkla modeller som Easy Star och flyger helst inte över områden mer stor störrisk som exempelvis bebyggelse. Anledningen att man väljer enkla och lättflugna modeller är även det för att minimera riskerna. Min åsikt är att säkerhetsmedvetenheten inom FPV-flyg troligtvis är mycket högre än inom annat modellflyg just på grund av allt fokus på riskeliminering och marktester innan flygning.

    Jag har postat en film över bebyggelse som dock inte flögs FPV utan visuellt även om kameran ombord filmade hela resan och jag vet att det är fallet i många filmer som läggs ut. Dvs flygningen sker visuellt men den spelas in ändå med kameran från modellen. Däremot sker hela tiden "vanligt" modellflyg utan kamerainspelning över bebyggelse.

    Att man kan skönja fler FPV-fimer än filmer med vanligt modellflyg är flera. Dels upplevs nog en FPV-film mer intressant av de flesta än en film som filmas från marken där man tillsammans med kameramannen kämpar för att leta efter den lilla pricken som ska vara ett modellflygplan. Den största anledningen att fler FPV-filmer läggs ut är för att det inom FPV i stort sett alltid sparas en film och därmed blir lättare att lägga ut på nätet.

    Den andra trenden att det inom FPV så som inom annat modellflyg skulle gå mot större modeller är inte heller den sann iaf inte inom FPV. Visst finns det en del som bygger större men även de som bygger mindre. Kolla exempelvis på Multiplex FOx som har blivit en populär modell att konvertera för FPV. I och med att utrustningen blir mindre kommer även modellerna att minska i storlek. När kameror och videosändare blir ännu mindre kommer även modellerna att bli mindre.

    Bara trådtiteln i sig skulle i många forum kallas för trolling, men det verkar gå för sig på det här forumet. Följden blir troligtvis, som någon annan nämnde, att FPV-intresserade söker sig annorstädes. Redan nu finns inte särskilt mycket matnyttigt på det här forumet avseende FPV och det lär troligen bli ännu mindre. Bra jobbat! Att FPV-flyget skulle minska kommer ni dock inte att lyckas med, tekniken finns redan här och den blir allt bättre och lättare att använda.

    Inom FPV tycker jag mig skönja att det är teknikintresset som är den stora drivkällan, inte att imponera på andra något som verkar finnas i stor grad inom det vanliga modellflyget. Och det om något är en säkerhetsrisk så är det ex 12kg jetkärror, hovrande 3-meters modeller eller varför inte de flesta helikoptrarna som kan orsaka betydligt större skador än en frigolitklump på ett halv kilo som om man har mycket otur eller oförsiktig dimper ned i en skog någon mil från närmsta bebyggelse.

  11. #91

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Intressant att man måste vara insatt för att få "yttra sin åsikt" nu.

    När du Boopidoo sedan sågar andras uppfattning som befängda, om att FPV över bebyggt område ökar, så antar jag att du har vetenskaplig statistik över att så inte är fallet. För du sitter väl inte bara och tycker något ( som oss andra ej insatta) baserat på känsla och förhoppningar att det inte är så ?

    Är det så befängt att tro att det skulle öka när priserna går ner och tekniken därmed blir tillgänglig för fler som flyger hemma på fotbollsplan ?

    /Steffe (inte så insatt)
    Det finns landningar , och så finns det ankomster

  12. #92


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej "Boopidoo",
    I egenskap av trådskapare måste jag få förklara lite eftersom du tycker att min tråd är att betrakta som "trolling".
    Först måste jag klart protestera mot åsikten att flyger man inte FPV själv så skall man inte uttala sig - det anser jag är en märklig åsikt i ett demokratiskt samhälle.
    Sen bör du nog läsa mitt inlägg #85 i denna tråd - http://www.rcflyg.se/forum/showpost....5&postcount=85
    Där har jag kort sammanfattat min åsikt och där framgår bl a att det är lika olämpligt att flyga ”vanligt” RC-flyg över bebyggelse som det är att flyga FPV. Och det framgår tydligt för den som läser inlägget att min åsikt snarast är att vi har en FPV-boom framför oss än att det är något vi skall försöka ”avliva” och det är definitivt inget jag ser som negativt - bara det sker på ett ansvarsfullt sätt.
    Trend eller ej med större kärror inom FPV ? Riktigt så sa/menade jag inte men risken är uppenbar att det följer den allmänna trenden mot allt större kärror vilket inte heller jag applåderar – inte minst ur säkerhetssynpunkt.
    Sen är det en viss skillnad att ”riskexponera” sig själv på ett RC-flygfält (= t ex hovra nära sig) jämfört med att exponera allmänheten för risker i deras normala boendemiljö.
    Jag tror säkert att du och flertalet andra medvetna FPV-flygare verkligen gör ert bästa för att utöva denna gren på ett säkert sätt men det finns flera trådar som tyder på att helt oerfarna flygare inspireras mycket av det som visas av FPV-flyget – och det är väl i sig inte fel. Men risken är att dessa oerfarna försöker sig på FPV-flyg i sin omedelbara boendemiljö och det är främst den varianten av FPV-flyg som jag är orolig för. Därför vore det bra med rimliga rekommendationer hur FPV-flyget bör ske. Även jag tycker nog att de förslag (?) vi sett med bl a tillstånd kopplat till tämligen höga kostnader känns som att driva denna del av RC-flyget alltför långt och att det knappast får någon positiv effekt på säkerheten – kanske snarare tvärtom.
    Så länge det sker på ett för allmänheten säkert sätt så har jag absolut inget negativt att anföra – och jag håller nog med dig om att det för många är det tekniska intresset som är drivande. Men det intresset är nog ändå gemensamt för de flesta av oss RC-flygare.
    Slutligen – vi som skriver här är alla RC-flygare och vår grupp är inte speciellt stor sett till samhället som helhet. Låt oss främst försöka hålla samman även om vi är intresserade av olika inriktningar men det måste vara tillåtet att fundera kring och t o m ifrågasätta visst beteende utan att man t ex skall behöva bli ansedd som ”troll” för den skull.
    Hälsningar
    Roger

  13. #93

    Standard

    Steffe, ingen åsikt är befängd, det har jag inte skrivit. Däremot anser jag att de trender som påtalas är befängda, det är inte till mig utan till den som påtalade trenden att visa detta. Det är som att säga att det gömmer sig en stor rosa elefant i skuggan av Pluto och om någon säger att det är befängt måste motbevisa mig. Det är upp till den som påtalar trenden eller sanningen eller något annat att också visa på att det är sant med statistik eller något annat.

    Roger, jag håller med dig i mycket avseende den negativa effekt en alltför långt driven lagstiftning kan leda till. Min åsikt är att det är bättre att ha en mera tillåtande lag som folk följer än alltför hård lag som ingen följer.

    En, för mig, rimlig väg framåt är att krav ställs på utprovning av utrustning men självklart på en hobbymässig rimlig nivå, ex markprov avseende räckvidd etc. Samt att flygmodellen måste märkas med kontaktuppgifter. Oavsett om det jag gör i framtiden kommer att vara 100% lagligt eller ej kommer jag oavsett flygavstånd att ha mina kontaktuppgifter på modellen. Detta borde kanske vara krav på samtligt modellflyg som flyger över en viss höjd eller distans. Men det är klart att skalabyggarna inte skulle tycka att det är så kul att kladda ner modellen med kontaktuppgifter.

    Apropå trolling är det främst trådtiteln jag har reagerat på vilket jag också skriver. Att jag sedan reagerar var ju det du/ni ville så det är väl inget fel med det. Men jag reagerade på framförandet av argument och åsikter som fakta utan belägg för detta så som att FPV är mycket farligare än "vanligt" modellflyg.

    Min egen åsikt avseende trender är att jag tror att allt fler kommer att flyga mindre modeller då just tekniken snarare än modellen verkar vara fokus. Men detta är bara en åsikt om en trend som jag inte kan verifiera till 100% och vem som helst får gärna kalla den befängd.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2009-11-12 klockan 13:57.

  14. #94
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    För alla ni som är missnöjda med detta "bortom synhåll", istället för att bara spy galla över detta å säga att det är mycket farligare med stora modeller.

    Så ni kan väll ge förslag på hur reglerna kan se ut istället så att man kan få det bättre!

    Men kom ihåg. Reglerna ska då både vara anpassade för "nisse" som flyger med sin friggo FPV kärra på 500 gram OCH "kalle rik" som sätter FPV i sin 12kg jetkärra eller "kalle speedfreak" som sätter det i sin 1kg pylonkärra som gör 300 blås med en metanolmotor i nosen.....
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  15. #95

    Standard

    Måste bara säga bra MC Råger.. :-)

    skrev ett långt svar/inlägg men sidan hängde sig å allt försvann.. kanske lika bra..
    ger fan upp ..

    men.. va fnnn
    det finns ju ett undre oreglerat luftrum.. även okontrollelrat luftrum som tex. alla andra bonnkärror inte heller elektroniskt kan tala om att dom finns i.. kan någon utom Lear jets?

    rent teoretiskt skulle dom kunna utan problem krocka i ett moln.. om dom nu har utb för det.. för övrigt krocka ändå om dom har sådan syn som faktiskt flyger cessnor å annat skräp..

    hmm..
    varför inte.. säga..

    Modellflyg som kontrolleras utom synhålll för pilot och manövreras med radiostyrning och videolänk bör hålla sig i oreglerat luftutrymme, räcker inte det. sätt vikten till 1,5KG, meddela närliggande 1:1 flygklubbar, skicka NOTAM bör räcka istället? (tror jag det heter) så länge det är gratis..
    Vill ni ha 5K lapp på era kärror?

    Alltså .. man blir matt.. totalt matt, dock klart alla får tycka.. (så långe man inte nämner jetcrachen i arboga).
    men tillägg som "det trodde jag alla visste" för det gjorde minnsann min farbro å då jag å min bla bla.. det ger inte mycket..

    tycker ni gjort det bra men tyvärr fanns det inget intresse för FPV med när ni var på det däringa mötet.. låte mer som.. Puuhh vi klara oss.. FPV..?? nåja.. så känns det..

    Kan jag bistå med info eller om någon undrar över något i frågan är dom välkommen att kontakta mig..
    Senast redigerat av Ludde den 2009-11-13 klockan 00:31.
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  16. #96

    Standard

    Förstår inte diskussionen riktigt, våra lagliga sändare är ju inte anpassade till någon längre räckvidd än inom synhåll.

    Visst, så finns en god marginal men den är ju till för att säkerställa en säker förbindelse mellan sändare och mottagare inom synhåll.

    Är själv intresserad av FPV (genom goggles) men skulle passa mig för att flyga längre bort än vad sändaren/mottagaren medger som *säkert avstånd* vilket är inom synhåll med lagliga watt på sändaren.

    Problemet är (vad jag tror) att man tänja på avstånd tills man tappar kontakten med sitt farkost (modell) om det inte finns en regler som inom synhåll, eftersom hobby sändarna bara är anpassade för flygning inom synhåll.

    Skall man flyga utom synhåll så räcker inte den förståelse som allmänheten (hobby utövaren) har utan det krävs nog ingående kunskaper om detta, betvivlar inte att vissa här kan besitta kunskapen!

    Men när man ser/läser om att modellplan dimper ner i stadshuset så ser man hur det kan gå när man inte har ingående kunskaper utan tänjer på gränsen tills det går åt skogen.

    Håller man sig över avsedd plats och utövar hobbyn och det trots det skulle gå galet så träder ju ”fail-safe” funktionen in om man nu har en modern radioanläggning, och förmodligen så dimper modellen ner utan att skada någon, visst kan den träffa en människa här också men då har ju denna valt att vistas inom modellflyg platsen och förhoppningsvis också inser att det finns en risk med detta!

    Lite tankar bara efter att läst slingan!
    Senast redigerat av BoF den 2009-11-13 klockan 17:57.

  17. #97

    Standard

    Jag tycker att den här tråden har spårat ut fullständigt, man behöver nog inte vara orolig för att det blir några mer inlägg eller filmer från fpv flygare här. lite synd det, för det är oftast fina filmer, med vissa undantag.

    mycket är ju sant det som skrivs här men jag tittade nyss på pylon racing i ett annat inlägg här på forumet å det tycker jag såg kusligt farligt ut. 250km i timen på 4-6meters höjd med upp till 5 flyg på samma gång dessutom var det fullt med folk precis i jämte, att det inte händer mer olyckor är för mig är en gåta.

    //Elia.

  18. #98

    Standard

    Är man ute efter att öka säkerheten hjälper det inte att ha regler som ser bra ut på pappret men som ingen följer. Det vore som att sätta 30 km/h som max hastighet på rc bilar.

    Att 5000 kr är en droppe i havet för vissa, lär ju inte göra saken bättre då de som verkligen utövar fpv hobbyn knappast har samma uppfattning.

    Att man tappar kontakten så fort man flyger utom synhåll är det nog inte speciellt många som sysslar med fpv som köper. (att flyga med en liten multiplex fox, får man ju göra max 50 meter bort i så fall, fast ett stort plan på 12 kg får man då flyga 4 km bort med eftersom det syns på sådant håll)

    Sen är det bara att inse att det inte kommer ligga poliser i buskarna och spana efter fpv plan. Den ända gången en polis kommer vara inkopplad är i fall det har hänt något och då är det ju redan försent.

    Så regelskrivarna få ta och tänka till vad det är man vill ha reglerna till. Ska de vara till för att se bra ut på ett papper eller ska de vara för att öka säkerheten.

    Det jag vill se är ett rimligt regelverk där man enkelt kan se varför man ska följa reglerna. Där det viktigast bör vara att hålla sig borta från vanligt flyg.

    Att säga att det är solklart osv hjälper ju knappast om det är ökad säkerhet man är ute efter. Det är väl ingen som laddar hem mp3 längre eller kör för fort eftersom reglerna där är solklara.

    ps. hörde att de byggt upp det där stadshuset igen :-)

  19. #99

    Standard

    Håller med.. ingen bryr sej nu om regler och kommer inte göra det så länge det går bra. FPV utom synhåll måste väl göras med förstärkta (icke godkända) sändare vad jag förstått annars funkar det ju inte? Likväl är videoöverföringen utan amatörradiolicens inte godkänt (eller?) men har man missat en grej är det ju lätt hänt att missta sig igen!

    Tänk nu på att de regler som skrivs redan finns. Att flyga ett modellplan utifrån det man ser genom en kamera är samma sak som att flyga det visuellt (som vanligt). Myndigheter säger: UAS = Unmanned Aircraft System och så länge man inte kan sätta en mänsklig pilot i ett modellflygplan är väl ALLA modellplan, styrda vare sej av kamera eller inte, en UAS. Framförs denna UAS i nöjes eller rekreationssyfte inom synhåll är det ett modellplan och det har väl funnits regler för detta sen typ urminnes tider?

    Jag tycker man kan kalla det för: "rekommendationer vid flygning med FPV". En sammanställning över vad man bör tänka på som ny eller gammal utövare, instruktör på en klubb eller för den som tänker köpa grejer.


    Sen tycker jag man kan försöka sej på ett regelverk eller rekomendationer för flygning "utom synhåll". Ta innehållet i detta och prata med myndigheter för att försöka göra en UAS utom synhåll "light" (med modellplan i rekreations eller nöjessyfte) till något accepterat. Som det nu står i myndigheternas regler: "UAS, Kategori 3: Obemannade luftfartyg som är certifierade för att kunna flygas och kontrolleras utom synhåll för piloten." Finns väl inte ett modellplan i världen som blir certifierat antar jag.. inte med den kvaliten på utrustning som gemene fpv-are använder idag. Inget ont alls om utrustningen, men den är ju inte gjord för ändamålet i första hand och jag antar att myndigheter har höga krav på grejerna inför en certifiering (vibrationer,väta, kyla, hållbarhet). Jag vet ju inte det säkeert såklart men de är ju inte testade för det hur väl de än fungerar och en certifieringsstämpel kostar nog pengar. Jag tycker ändå man ska kämpa för idén att med ett modellplan få flyga utom synhåll iaf och se var det tar vägen..?!
    /Göran.

  20. #100
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    114
    Jobb
    Prototypeenginer
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Bandit Visa inlägg
    Grabbar!!
    Ni är underbara!
    Problemet för er är att jag läser alla era inlägg och kommer att polisanmäla”alla” FPV flygare som bryter mot dom regler som finns…….(för att skydda mitt eget intresse att kunna flyga mina egna modeller utan restriktioner)

    Hälsningar
    Flyg polisen Lasse Palm
    Lasse du är en människa av klass och tänker längre än vad näsan räcker.
    Nästa meeting bjuder jag på flera
    Mvh En fetgrov kis

Liknande ämnen

  1. Futaba 10C som tappat några inställningar?!
    Av Ålänning i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 18:12
  2. En helt vanlig dag.
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 23:54
  3. UAV Modelljet flyger efter att ha tappat en vinge
    Av Jakob i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-20, 20:30
  4. Helikopterfilm av helt ny typ..
    Av _Nik_ i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 02:47
  5. El är helt okey
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •