Reklam

 
Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 234567
Resultat 121 till 128 av 128

Ämne: FPV-flyg - har vi helt tappat säkerhetstänkandet ?

  1. #121

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Bra skrivet Kenneth, känns som en betydligt bättre lösning.

    Så länge förbunden tydligt visar var de står i frågan och tar avstånd till det så är jag ganska övertygad om att en incident med en vårdslös FPV-flygning inte kommer påverka det organiserade flyget!
    Borde kunna gå ganska parallellt med att illegal streetracing inte påverkar den organiserade motorsporten.
    Fast man vet ju aldrig såklart....
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  2. #122

    Standard

    Vid en Polisanmälan.. undrar vad de gör? Jag tror de skickar tre piketstyrkor med en gång två mil ut i skogen!! Näe.. det där papperet kommer att hamna längst ner alternativt läggas ner i brist på bevis omedelbart. När sen en dag det verkligen händer något kommer myndigheter att reagera, inte förrän dess!

    Men läste i en gammal utredning nånstans (sidan 4) att: "..Det är däremot rimligt att sätta mål för UAV-verksamhet när det gäller risker för personer på marken (tredje man), trots att regering och riksdag inte specificerat några mål för motsvarande risker med bemannade luftfartyg. Dessutom måste bemannade luftfartyg skyddas. Luftfartsinspektionen anser att det är rimligt att det skall vara mycket osannolikt att personer på marken omkommer av havererande UAV-er, även sett över en längre tidsperiod. Maximalt en omkommen person per 50årsperiod kan tillåtas under fredstid."


    Himla gnäll om olyckor här. En människa var femtionde år kan vi avvara i Sverige i fredstid.
    Har någon sett nyare siffror? Jag skulle kunna tänka mej avvara två..!
    /Göran.

  3. #123

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Bandit Visa inlägg
    Du har helt rätt!
    Förmodligen så hamnar dom längst ner i arkivet.
    Men som sagt!
    Den dan det händer något allvarligt så finns dock "min" anmälan i det där berömda arkivet! Kan vara bra för den som kommer att sköta utredningen att få lite historia.
    Bra vaaa!

    Åter igen så är en polisanmälan inte att föredra..

    Men om jag får välja mellan att bli av med mina fält som ligger i väldigt känsliga områden eller låta dessa herrar leka hejvilt "ovan" molnen så är "mitt" val ganska enkelt.

    Lasse P
    får man fråga vem eller vad exakt är det du ska anmäla?

    är det alla inlägg här eller är det någon flygare du ska ge dig på?

  4. #124

    Standard

    Kallar Lasse Palm verkligen andra för idioter? Men jösses, läs vad du själv skriver människa.

    Densamme flyger dessutom modeller som är farliga på riktigt, dvs helikoptrar modell större samt turbinmodeller. Att han sedan om och om igen försöker att skryta med vad han pysslar med på jobbet vittnar ju endast om att han kanske inte är den mest lämpliga att arbeta med säkerhetsklassat material.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2009-11-16 klockan 13:52.

  5. #125

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Kallar Lasse Palm verkligen andra för idioter? Men jösses, läs vad du själv skriver människa.

    Densamme flyger dessutom modeller som är farliga på riktigt, dvs helikoptrar modell större samt turbinmodeller. Att han sedan om och om igen försöker att skryta med vad han pysslar med på jobbet vittnar ju endast om att han kanske inte är den mest lämpliga att arbeta med säkerhetsklassat material.

    Har kamperat ihop med Lasse i snart 15 år och mig veterligen flyger han på därför avsedd plats inom visuellt avstånd. Vad gäller säkerhetsklassat material så flygs den inte i statsparken eller utanför stadshuset direkt

  6. #126
    _Nik_s avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    184
    Jobb
    Industriarbetare
    Klubb
    Graninge MFK

    Standard

    Lasse har nog det sunda förnuftet att flyga sina Farliga modeller enbart på platser som är avsett/lämpliga för det där alla i dess närhet är medveten om vad som pågår. Klart mycket lämpligare än.... exemelvis en 20gr x-twin i närheten av en vältrafikerad väg....

    Gjorde alla det så skulle nog inte denna typ av diskussion uppstå.

    /Nik

  7. #127

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rolle Visa inlägg
    Har kamperat ihop med Lasse i snart 15 år och mig veterligen flyger han på därför avsedd plats inom visuellt avstånd. Vad gäller säkerhetsklassat material så flygs den inte i statsparken eller utanför stadshuset direkt
    Ja, då är du ju inte särdeles objektiv om hans förehavanden. Vad gäller säkerhetsklassat har det inte med om vad som flygs eller inte att göra men din kommentar visar ganska tydligt att du inte alls förstår vad jag menar.

    Den här tråden handlar som synes inte om att hitta lösningar för FPV då alla förslag som inte ligger inom ramen för redan nu accepterat modellflyg ratas konsekvent, dvs nya trender vill man inte veta av eller ens hitta lösningar för. De små korn av framåtanda och lösningar raseras direkt när en lirare som LP kommer in och börjar hota folk samt göra egendomligt intelligenta kommentarer om egen verksamhet. När han dessutom öppet påtalar att han tänker sabba så mycket som möjligt för andra bara för att han ska få pyssla med det han själv tycker visar ju inte lite om personens mognad för att inte tala om sin inställning till sig själv och andra.

    Frågan är varför han skriver om det i den här forumsdelen? Gör han det för att försöka få till stånd en ändring av FPV-flygarnas rutiner? Knappast. Snarare är det för att kaxa till sin egenbild inför sig själv och sina likar, någon som jag ännu inte sett någon FPV-flygare göra iaf inte i den här tråden. Om något så pekar detta på mognad och säkerhetstänk hos respektive genre.

    Allt från mig, hej svejs och lycka till!
    Senast redigerat av Boopidoo den 2009-11-16 klockan 15:39.

  8. #128
    Administrator RCFF - Administratör
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    215

    Standard

    Låser tråden då den har spårat ur från Mcregors första funderingar.

    //Henrick

Liknande ämnen

  1. Futaba 10C som tappat några inställningar?!
    Av Ålänning i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 18:12
  2. En helt vanlig dag.
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 23:54
  3. UAV Modelljet flyger efter att ha tappat en vinge
    Av Jakob i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-20, 20:30
  4. Helikopterfilm av helt ny typ..
    Av _Nik_ i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 02:47
  5. El är helt okey
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •